Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Image maken van installatie en terugzetten  (gelezen 982 keer)

Image maken van installatie en terugzetten
« Gepost op: 2010/05/16, 20:11:21 »
Hey,

Ik vroeg me af of er een programma is waarmee ik mijn systeem kan back-uppen en na een nieuwe installatie weer mee terug kan zetten. Wil namelijk een nieuwe installatie van de nieuwste distro doen, op een andere hdd zodat mijn huidige eruit kan maar ik wil niet mijn themes, icons etc. opnieuw moeten instellen.

Is dit mogelijk?

WinterBase

Re: Image maken van installatie en terugzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/16, 22:21:26 »
Hallo, thema's en dergelijke worden doorgaans bewaard/opgeslagen in je home-map, als 'verborgen' mappen en/of bestanden (met een punt ervoor, typ control-h in nautilus om ze te zien). Handigste is een backup te maken van je hele /home en die na de nieuwe installatie op die andere schijf weer terug te zetten.

Andere methode is om je /home op een aparte partitie te plaatsen, bv., ahum, /home. Je Ubuntu zet je dan op de root-partitie (/). Hierna kun je altijd een nieuwe Linux installeren op / terwijl je bestanden en dus je instellingen op /home gewoon toegankelijk en hetzelfde blijven.

Offline Lexaldo

• Lid
Re: Image maken van installatie en terugzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/17, 06:47:11 »
Als je een image wilt maken zou eens kunnen experimenteren met Clonezilla (live CD). Of met een andere die ext4 ondersteunt.

Op deze site staan nog meer image-makers. http://linuxappfinder.com/backupandrecovery/driveimaging

Maar als het alleen maar om je instellingen gaat, is het kopiƫren van die /home misschien het handigst.
Bedenk wel dat de nieuwste Ubuntu weer latere versies van bijv Thunderbird bevat waardoor er een conflict zou kunnen ontstaan als je daar instellingen-mappen van een oudere versie op loslaat.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/17, 06:54:29 door Lexaldo »