Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen Ubuntu op laptop: pro's & con's?  (gelezen 1045 keer)

Alleen Ubuntu op laptop: pro's & con's?
« Gepost op: 2010/05/15, 16:13:10 »
Ben van plan een (oude) laptop van een vriend over te nemen. En nu speel ik met de gedachte om er alleen Ubuntu op te zetten en daar dan mee te werken.
Op deze laptop zal ik niet dezelfde functies en bestanden gebruiken (minder dus) dan die ik bij Ubuntu op mijn desktop heb/gebruik. Wel wil ik de laptop tijdens vakanties ook in het buitenland (EU-VS) gaan gebruiken.
Ik zou graag op voorhand willen weten wat de pro's en con's zijn van mijn plannen en welke versie jullie mij aanraden.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Alleen Ubuntu op laptop: pro's & con's?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/15, 17:06:55 »
Ik heb ook alleen maar Ubuntu op m'n laptoppie... Nog nooit last mee gehad. Sites die ik eventueel niet kan bekijken, sla ik gewoon over en gamen doe ik toch heel weinig.
Versie ? 
Alles vóór Lucid is goed. Voor Lucid kun je beter nog wat wachten (doe het hier ook met deze laptop, hoewel ik de desktop van Mama wèl al heb geupgraded (of hoe je het ook schrijft).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/15, 17:20:18 »
Alles vóór Lucid is goed. Voor Lucid kun je beter nog wat wachten (doe het hier ook met deze laptop, hoewel...
Beetje aparte zinnen. Maar waarom raad je nu aan om Lucid nog niet te installeren?
En hoe lang zou je ongeveer moeten wachten?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/15, 17:28:14 »
Zou ik bijv mijn huidige Ubuntu Karmic Koala compleet kunnen kopiëren naar een externe schijf, dan de bestanden (geen besturingssytemen) verwijderen die ik niet mee wil nemen en dan op het lappie overspelen? Werkt dat?
En hoeveel ruimte moet ik eigenlijk minimaal op de harde schijf van het lappie hebben om normaal te kunnen werken?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/15, 17:39:00 door Harry07 »

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/15, 17:43:19 »
@Wazzaa
Als Harry07 voor een tijd afhankelijk zal zijn van dat enige laptopje, kan hij beter een gerodeerd systeem meenemen dan één met nog wat kinderziekten in. Zo ergens in juli komt er 10.04.1 uit en dat is dan een meer stabiele versie.

@Harry07
Ik zou niet proberen om een bestaand systeem te "klonen" (ook niet met de tussenstap om het eerst op een externe schijf te verminken). Gewoon een installatiediskette van de versie die je kiest nemen en vers installeren.
Half uurtje werk.
Dan wat tweaken, nog een halfuurtje.
Daarna de gebruikersbestanden die je denkt te zullen gaan nodig hebben kopiëren.

Een installatie is namelijk ook nog hardware-afhankelijk en op de manier die jij voorstelt, zul je waarschijnlijk tegen die muren oplopen.
Maar misschien is er iemand die zo'n dingen wel al met succes heeft gedaan...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline timosha

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/15, 17:45:24 »
Alles vóór Lucid is goed. Voor Lucid kun je beter nog wat wachten (doe het hier ook met deze laptop, hoewel...
Beetje aparte zinnen. Maar waarom raad je nu aan om Lucid nog niet te installeren?

Hij wil Lucid op een oude laptop installeren. En op oude laptops zijn er honderden problemen met Lucid, kijk maar eens op dit forum en de Engelse en Duitse fora.

Hij zou moeten wachten tot Lucid ook stabiel loopt op oudere laptops.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/15, 17:45:42 »
@Prosper

helder, dank  =D

Offline Reijer

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/15, 20:54:11 »

Hij wil Lucid op een oude laptop installeren. En op oude laptops zijn er honderden problemen met Lucid, kijk maar eens op dit forum en de Engelse en Duitse fora.

Hij zou moeten wachten tot Lucid ook stabiel loopt op oudere laptops.
Helemaal mee eens: Op deze oude LapTop draait 9.10 als een trein. 10.04 gaf veel problemen: met de nieuwste kernel startte hij niet eens op. Ik heb een live cd van voor de release datum (13 april), en daar draaide hij redelijk mee: de draadloze verbinding was een ramp.
Het gaat overigens om een Acer TravelMate 4500 met een 30 G hard schijfje en 1 Gb geheugen. SINGLE-boot Ubuntu 9.10

Reijer.