Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 start van command prompt  (gelezen 4544 keer)

Offline RogierVLD

• Lid
Ubuntu 10.04 start van command prompt
« Gepost op: 2010/05/15, 11:18:38 »
Beste,

Gisteren voor mijn ouders Ubuntu 10.04 geinstalleerd. Compleet zodat ze alle filmpjes, flash en geluidsbestanden kunnen kijken.
Alles werkt prima en snel.

Komt mijn vader net naar beneden. Hij heeft een harde reboot gedaan (stroom eraf) bij het inloggen. Nu start Ubuntu alleen nog maar op met een command prompt. Hie moet ik de grafische omgeveing weer terug krijgen inclusief het visuele gedeelte wat betreft aanmelden.

Alvast bedankt.

Rogier

jesse2314

• Gast
Re: Ubuntu 10.04 start van command prompt
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/15, 11:20:12 »
Als je geen belangrijke bestanden op je pc hebt staan zou ik ubuntu gewoon herinstalleren.

en daarna tegen je pa zeggen dat ie dat nooit meer moet doen.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/15, 11:23:38 »
probeer gewoon in te loggen m.b.v command prompt en geef daarna commando startx.
Volgens mij kan een normale herstart ook voldoende zijn power off knop indrukken of anders als commando
sudo reboot
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline RogierVLD

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/15, 11:58:36 »
Hoi,

Bedankt voor de snelle antwoorden.

startx werk inderdaad. je hoeft je dan niet aan te melden, dat heb je daarvoor al gedaan. Een reboot doet niets meer dan een reboot. Komt weer terug in de command prompt.

Is er misschien nog iets te veranderen in een opstartbestand? Ergens bij /etc/init.d/ ?

Dank u

Rogier

p.s. Altijd als ik Linux bij andere mensen promoot krijg ik iets geks:-)))) terwijl elke versie van Ubuntu alles beter, mooier, sneller en makkelijker lijkt te worden:-)

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/15, 12:06:21 »
Na startx kan je de keuze maken voor recovery/herstel modus
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline RogierVLD

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/15, 12:06:58 »
Hoi,

Probleem opgelost:

sudo dpkg-reconfigure gdm

Hoe het kan zijn ontstaan is me wel een raadsel. Alles lijkt goed te werken... maar wel eng natuurlijk dat dit is gebeurd.

Greetings,

Rogier

Offline RogierVLD

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/15, 13:59:40 »
Hmmm, te vroeg gejuigd.
Het probleem komt weer terug: de command prompt. Na een startx werkt alles wel weer.

iemand nog een idee?

Thanks.

Rogier

Offline RogierVLD

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/15, 14:25:27 »
Ik heb nu een NVIDEA driver weg gehaald. Zo'n resticted.
Nu lijkt alles weer goed te gaan en ziet het booten er ook weer fatsoenlijk uit met logo.
Wel jammer. Op mijn laptop deden die NVIDEA drivers het altijd.

Ik ag het nog even uitzoeken op mijn gemak. Nu mijn ouders weer gedag zeggen en naar de andere kant van NL terug. Hopelijk houdt de computer het:-)

Rogier

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/23, 14:31:08 »
Ik heb hetzelfde, vroeg me af of er al een oplossing voor is.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/23, 14:41:30 »
Wat meer info graag.
Wat voor grafische kaart?
Heb je via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's een driver vermeld gezien en die evt. ook aangeklikt om te gebruiken?
En wat is er precies bij jou hetzelfde? Na het opstarten, wat gebeurd er dan? Zie je grub? zie je het menu? kan je inloggen of niet?

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline RogierVLD

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/23, 15:44:41 »
Heric,

Ik zal het proberen uit te leggen. Ben het alweer een beetje vergeten maar zo goed als mogelijk:

- Ubuntu 10.04 LTS 64 bit versie geinstalleerd. Schoon,zonder vorige versies.
- Direct Na het succesvol installeren,de updates gedraaid en uitgevoerd.
- Daarna zegt Ubuntu dat er drivers beschikbaar zijn voor de videokaart. Dit gebeurd uit zichzelf en er verschijnt ook een icoontje bovenin.
3D-accelerated proprietary graphics driver for NVIDIA cards.
- Je kan er uit 3 kiezen. Ik heb degene gekozen waar "recommanded" achter stond.
- Je kan dit terug vinden bij SYSTEM/ADMINISTRATION/HARDWARE DRIVERS
- Ik heb geen idee welke videokaart erin zit. Het was een zeer goedkope pc wel nieuw en best snel.
- Ubuntu draait verder prima. Nog ondersteuning voor MP3 en fimpjes geinstalleerd en Chrome.

Vanaf nu bij opstarten problemen:

- Je ziet de GRUB, je ziet ook volgens mij wel iets gebeuren op het display (lijkt om te schakelen van resolutie / in het zwart)
- Je ziet geen LOGO
- Daarna komt er de comand prompt
- hier kan je inloggen met je wachtwoord en gebruikersnaam
- Als je daarna startx intoetst kom je weer in de grafische omgeving en lijkt alles prima te werken
- Ik heb ergens in een log een hoop meldingen gezien waar iets met de vidiokaart stond vermeld en een display, etc. Ik begreep er niets van maar als ik die driver weer uit zette, ging alles goed en heb ik de afgelopen week geen klachten gehoord.....

Ik kan nu geen log gegevens aanleveren daar ik maar 1 x per maand bij mijn ouders kom.

Anyway, dit was het ongeveer.

Rogier

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/23, 17:07:45 »
ThX,
Heb je de andere drivers ook geprobeerd? Dat kan je dus ook doen. Als de ene niet werkt kan je dus die andere drivers ook gebruiken. Er worden normaal gezien enkel drivers gepresenteerd via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's (of HardwareDrivers) die met je kaart samengaan.

Om te weten te komen wat voor hardware er in de computer zitten heb je verschillende mogelijkheden. Je kan 'hardinfo' installeren via Synaptic of via softwarecenter of via de terminal  ( sudo apt-get install hardinfo )
Er zijn nog meerdere progjes daarvoor o.a. sysinfo geloof ik.

Je kan ook via de terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal) het volgende commando intikken (of copy/paste):
sudo lshw -html > hardware.htmlLaat de computer even zijn werk doen en als je weer de prompt ziet, sluit je de terminal door ofwel exit te tikken ofwel het venster te sluiten.
Ga nu naar je Persoonlijk Map en daar zul je een bestand vinden met de naam: hardware.html 
Klik erop en dan zal het zich openen in FireFox.
Hier staat je moederbord, geheugen, videokaart, enz... in.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu