Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lunix Ubuntu met Windows Server 2008?  (gelezen 1553 keer)

Yvieskiwi

  • Gast
Lunix Ubuntu met Windows Server 2008?
« Gepost op: 2010/05/12, 15:15:43 »
Hallo allemaal,

Ik heb voor een schoolopdracht een virtuale Windows server 2008 op moeten zetten, deze moet ik koppelen met een Lunix Ubuntu client.
Alleen nou heb ik te horen gekregen dat je hiervoor eerst een Samba Server op moet zetten? Kan dit kloppen of is er een makkelijkere manier voor om deze 2 machines te koppelen?
Ik heb de likewise al geinstalleerd, maar vervolgens kan hij mijn server nog niet vinden, pingen is ook niet mogelijk.
Het probleem kan niet specifiek bij mijn server liggen, omdat mijn windows 7 client wel gewoon verbinding kan maken.
Het IP adres van me server is 192.168.0.1
Het IP adres van me lunix is 10.0.2.15 en dit zou 192.168.0.11 moeten worden van de DHCP uit.

Kan het toevallig zijn dat de Ubuntu client ergens ruzie zoekt met de op me server niet geconfigureerde IPv6? Omdat dit bij mijn windows 7 client wel het geval was waardoor deze 2 mekaar niet konden vinden.

Heeft er iemand enig idee waardoor dit probleem zou kunnen worden opgelost of wat het probleem kan zijn?

Re: Lunix Ubuntu met Windows Server 2008?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/12, 16:41:38 »
Normaal moet van windows naar linux pingen lukken zodra er een verbinding is. Van linux naar windows kan soms moeilijker zijn omdat windows firewall dat blokkeert. Dat maakt verder niet veel uit, als je verbinding hebt in 1 richting dan is er ook verbinding in de andere richting.
Werk je met 2 fysieke machines, of met 2 virtuele machines? In dat laatste geval moet je goed kijken dat de instellingen daar juist staan (bij virtual box is dat internal network, en dan zien dat daar alle2 dezelfde naam van het netwerk staat). Kijk ook zeker na of je in linux niet per ongeluk een fixed ip hebt ingesteld, dan zou het kunnen dat deze niet luistert naar je dhcp, en als deze dan in een ander subnet zit dan is communicatie met de server niet mogelijk.

Ik heb vorig jaar ook zo'n opdracht gehad, maar dan alleen helemaal omgekeerd. Ik moest een linux server maken met windows clients, ik denk dat dat zelfs nog moeilijker is.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 16:43:49 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Budzyman

  • Lid
Re: Lunix Ubuntu met Windows Server 2008?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/12, 17:23:54 »
Ik heb iets soortgelijks moeten oplossen.
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ubuntu-10-04-op-windows-server2008-active-directory-krijgen/

Hier is de link van mijn post toen.
Goede uitleg daarin.

Wel opletten om in te loggen:
"DOMEINNAAM\LoginWindows"
en dan de paswoorden uit den AD.

Succes!