Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST!! delete van programma's  (gelezen 607 keer)

Offline elloco

• Lid
OPGELOST!! delete van programma's
« Gepost op: 2010/05/11, 22:44:28 »
Hallo,

Ik wil graag leren hoe ik een programma werkelijk helemaal compleet kan deleten, zonder dat er ook maar wat van achterblijft op de schijf of in welk file dan ook.
Ik vraag dit omdat er iets fout is gegaan met mijn peercast server en zelfs na een uninstall via synaptic met volledige verwijdering staat er nog ik weet niet wat van op mijn schijf.
Hierdoor neemt een herinstallatie de oude files gewoon weer mee en blijft dezelfde fout opduiken.
Als er iemand is die weet hoe dit te doen zonder handmatig allerlei files te moeten deleten als root of zo, dan hou ik me erg aanbevolen
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 18:10:12 door elloco »

Offline Lexaldo

• Lid
Re: delete van programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/12, 06:43:13 »
1) Volledig verwijderen in synaptic, dan synaptic sluiten.
2) In de terminal: sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
3) Terug naar synaptic, klik op status (linksonder) en kijk of er resterende configuratie wordt vermeld. Die ook volledig verwijderen.
4) Homemap: klik op beeld->verborgen bestanden weergeven en haal de eventueel aanwezige (en bijbehorende) verborgen map weg.
Kijk ook in .config en .gconfig/apps of er nog een bijbehorende map is overgebleven.
5) Eventueel kun je met de zoekfunctie nog zoeken naar bestanden met de naam van het te verwijderen programma. Wat je daar nog vindt, kan meestal slechts verwijderd worden door er naartoe te navigeren met (in de terminal):  gksudo nautilus
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 19:55:11 door Lexaldo »

Offline elloco

• Lid
Re: OPGELOST!! delete van programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/12, 18:11:24 »
Dank je wel lexaldo voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb gedaan wat je schreef en ik zal zo kijken of ik weer een herinstallatie kan doen en of het dan goed werkt