Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help - noodgeval kan niet meer in computer komen...  (gelezen 6513 keer)

Offline ri3kj3

• Lid
Help - noodgeval kan niet meer in computer komen...
« Gepost op: 2010/05/11, 15:59:42 »
Hallo.

Even een korte uitleg: ik wilde een back-up maken, omdat ik binnenkort wil upgraden naar 10.4
Ik klikte op simple-backup, en die ging meteen aan de slag (terwijl ik dacht nog iets te kunnen aangeven zoals waarheen ik de backup wilde doen) anyway, na veel gezeur (uw harde schijf is vol)  heb ik die weer uit gekregen.

Even later wilde ik iets doen en toen kreeg ik ineens een foutmelding mbt gebruikersrechten.
Toen dacht ik: wellicht moet ik even wisselen van gebruiker (ofzo) wie weet helpt dat. Hielp niks natuurlijk. Ik was er een beetje flauw van en dacht: wie weet helpt het als ik de pc uitschakel en later weer aandoe. (computers zijn soms kinderachtig, toch?)

Helaas. Ik vergat om de gebruiker weer terug te zetten op root; (ik denk tenminste dat dat het probleem is) (ik had daarvóór ook twee programma´s verwijderd, namelijk banshee en gtkpod)

En nu kom ik na het aanzetten van de computer niet verder dan een scherm waar ik moet kiezen tussen (naam desktop) of 'anderen'. Ik voer een  naam desktop + wachtwoord in en dan komt er een melding dat er een fout is betreffende de installatie van gnome (!!??) en dat ik mijn systeembeheerder moet inschakelen.

IK weet niet 100% wat er fout gegaan is, maar ik weet wel heel zeker dat ik dit niet alleen kan oplossen.

Ik heb nu de live cd van 9.04 erin en zo kan ik nog op internet. Maar nu?? Hoe kom ik weer in mijn computer?

« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 16:03:48 door ri3kj3 »

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Help - noodgeval kan niet meer in computer komen...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/11, 16:08:57 »
Je kunt nu moeilijke fratsen uit gaan halen, om je Ubuntu te restoren, maar je kunt er ook voor kiezen om handmatig alle data te backuppen, daarna 10.04 te installeren en dan de data weer terug te zetten.

Aangezien je dit toch al van plan was, lijkt me dit de beste oplossing.
Over het algemeen is het backuppen van je /home (persoonlijke map + configuratie (verborgen bestanden)) voldoende.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/11, 16:14:13 »
Cool probleem. Kennelijk is je Gnome in de war geraakt en dat moet eenvoudig zijn op te lossen, ik zie alleen niet zo gauw hoe. Wacht even op het advies van anderen hier als je je huidige installatie wilt herstellen, of trap het gaspedaal in en doe wat ronnie zegt.

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/11, 16:21:47 »
Ok, ik ga doen wat Ronnie zegt, ik was toch al van plan te updaten. Alleen niet vandaag (ik wilde er de tijd voor nemen omdat er wel eens iets misgaat...hoe ironisch), maar goed een kniesoor die daarop let.

* Dus ik zet handmatig een backup op een externe harde schijf...

* Daarna ga ik via de live cd upgraden naar 10.04? Of via de website?

* En dan zet ik alles gegevens van de HD terug in de home map?
(even voor de zekerheid, zodat ik niet nu nog meer domme fouten ga maken)

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/11, 16:29:49 »
Ok, ik ga doen wat Ronnie zegt, ik was toch al van plan te updaten. Alleen niet vandaag (ik wilde er de tijd voor nemen omdat er wel eens iets misgaat...hoe ironisch), maar goed een kniesoor die daarop let.

* Dus ik zet handmatig een backup op een externe harde schijf...
Alle bestanden die je wilt behouden.

Citaat
* Daarna ga ik via de live cd upgraden naar 10.04? Of via de website?
Ik zou een CDtje branden met 10.04 en dan gewoon vers installeren.

Citaat
* En dan zet ik alles gegevens van de HD terug in de home map?
Ja.

Handige link, ook voor het branden van de .iso en het voltooien van de multimedia. http://sites.google.com/site/computertip/

Ik weet alleen niet of het wel handig is om ook alle verborgen mappen terug te zetten naar die nieuwe 10.04 omdat sommige progs in 10.04 een nieuwere versie zijn van die van 9.04. Maar als je ze kopieert naar die externe disk, kun je daar later eventueel bladwijzers en mailadressen uit halen.

« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 16:35:23 door Lexaldo »

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/11, 16:39:39 »
Ok, bedankt. Ik ga aan de slag.  Als ik weer radeloos, reddeloos en redeloos verloren ben denk te zijn, dan meld ik me wel weer. En ook als alles opgelost is.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/11, 16:41:58 »
Ik heb mijn vorige post nog wat aangepast wat betreft de verborgen bestanden terugzetten.

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/11, 16:58:46 »
Bedankt, dat is weer een stukje duidelijker voor eenvoudige lieden zoals ik, met een klein denkraam.  ;)

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/11, 18:13:41 »
Blijkbaar is je home folder vol geschreven, dit kan je als je wil nog wel oplossen.

Ken je je weg in de terminal druk dan bij het login scherm op [ctrl]+[alt]+[F1] en log in.

Ben je niet zo'n terminal fan:

• Neem n livecd en start op
  • open in je bestandsbrowser of terminal de partitie waarop je /home staat
  • zoek in je home folder naar het backup bestand en wis dit.
  • Maak de rest van je backups met file-roller, grsync of q7zip.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 18:15:32 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/11, 18:15:46 »
Goed plan, dat had ik me ook al afgevraagd. Maar hoe herken ik die map?

Ik kan niets vinden dat  'simple backup' heet of iets wat daar op lijkt, of een afgeleide van is. (sbackup ofzo)  :|
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 18:19:24 door ri3kj3 »

« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/11, 18:52:11 »
Nog even, als je toevallig Evolution draait, maak dan een backup vanuit Evo zelf (Bestand - backup maken of zoiets) en bewaar dat bestand op een andere schijf of usb. Ook je bookmarks in Firefox kun je zo veiligstellen: Bladwijzers - Bladwijzers ordenen - Importeren en reservekopie maken.

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/11, 19:32:11 »
Nee, ik heb google chrome, met gesynchroniseerde bladwijzers e.d. dus gekoppeld aan mijn gmail.  :)

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/11, 20:06:50 »
Oké, de volgende problemen dienen zich aan.

Ik wil ubuntu 10.4 downloaden, maar ik krijg een venster dat er niet genoeg ruimte is op de schijf.  Ik weet even niet meer hoe ik het ergens anders kan opslaan dan op het bureaublad.

Vraag twee: als ik het Iso bestand op een cd wil branden, zal eerst de live-cd  van 9.10 eruit moeten. Gaat dat geen problemen opleveren??
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 20:16:25 door ri3kj3 »

Offline VandeBas

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/11, 20:27:11 »
OK ri3kj3,

Je maakte eerder gewag van een externe harde schijf. Je vaste schrijf is kennelijk vol, dus als je de 10.4-cd wilt downen zul je die naar diezelfde externe schijf moeten schrijven (als daar tenminste voldoende ruimte is, maar dat zal toch wel?). Pas het pad voor downloads aan in de voorkeuren van Google Chrome, dan zou je die foutmelding niet meer moeten krijgen. Wellicht heb je daarna nog wat ruimte op je vaste schijf nodig om de 10.4-cd te kunnen branden, dan zul je eerst even wat ruimte vrij moeten maken op je vaste schijf. Dat is even puzzelen., omdat je zult moeten bepalen wat je so wie so wel kunt missen, evt. kan 'schijfgebruik' ( ben de exacte naam van het programma even kwijt, maar het staat ergens onder 'beheer' of 'systeemgereedschap' volgens mij) je vertellen wat hele grote bestanden zijn die je waarschijnlijk wel kunt missen, anders gooi je gewoon alvast alles weg wat je niet gebackupt hebt, want je gaat straks toch een verse install doen, dus weg gaat het toch. Dan zou er voldoende ruimte moeten zijn voor een schone installatie van 10.4. Tip: doe je nieuwe installatie zonder je externe hd of andere USB-randapparatuur aangesloten te hebben, het zou problemen bij de installatie kunnen opleveren als ze aangesloten staan tijdens het installeren, en ze moeten toch achteraf opnieuw door je nieuwe systeem herkend gaan worden. Better safe than sorry ;-) Wel je internetverbinding aan laten staan!

groeten en suc6!

Bas

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/11, 20:34:47 »
Ah, zo kom ik weer een stapje verder.

En ik noemde wel chrome, maar onder de live cd zit ik natuurlijk in Firefox, en daar heb ik het inmiddels aangepast dat ik kan aangeven waar het opgeslagen moet worden.

Maar het is vervelend dat de (gewone computer) schijf vol is, waarschijnlijk door dat  simple backup, en ik kan niet uitvinden waar die bestanden (backup) opgeslagen staan.

Op de externe harde schijf is idd ruimte genoeg, dus dat zou moeten lukken. Ik ga een poging wagen. Thanks.

Offline VandeBas

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/11, 20:39:43 »
Enig Googlen leert me dat als je niets aangepast hebt aan de locatie waar sbackup zijn bestanden opslaat, je je backup files kunt terugvinden in /var/backup

groeten,

Bas

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/11, 20:49:56 »
Je hebt gelijk, daar zit ´ie!!
  Helaas heb ik er geen toegang toe. :(  Dus ik kan die bestanden niet verwijderen om meer ruimte te maken.
En omdat  ubuntu maar zelden problemen oplevert ben ik allang weer vergeten wat ik wanneer moet doen om dat toch voorelkaar te krijgen. Ik heb al zitten kijken bij gebruikers e.d. maar daar staat alleen maar root, dus daar kan ik niks kiezen.

En overigens wil het downloaden naar de externe harde schijf ook niet, ik krijg hetzelfde bericht als eerder. Heel vreemd. Want er is ruimte zat op die schijf. Zou het aan de SWAP partitie liggen? (daar zat trouwens wel dat backupgedoe op...)

« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 20:52:32 door ri3kj3 »

Offline VandeBas

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/11, 21:10:49 »
hmmm, dat laatste lijkt me sterk, als het goed is worden er geen databestanden op je swap opgeslagen. Maar als je je backupbestand wilt verwijderen kun je Nautilus (de filebrowser) opstarten vanuit een terminal met het commando gksudo nautilus
Dan heb je root-rechten om alles te doen en laten wat Ubuntu je verboden heeft, en kun je dus ook bestanden verwijderen waar je geen toegang toe hebt. Leeg met dezelfde sessie je prullenmand, en je hebt weer een zee van ruimte. Wees verder wel voorzichtig, want in deze modus kun je allerhande ellende aanrichten!

groeten

Bas

Offline VandeBas

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/11, 21:13:10 »
Aanvulling: Ik meen me iets te herinneren dat je vanaf een live-cd-sessie so wie so geen toegang hebt tot externe randapparatuur, dus als je iets met je externe schijf wilt doen zal dat niet lukken met een live-sessie, volgens mij.

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/12, 00:14:04 »
Sorry, ik bedoelde root, niet swap.

Ik heb inmiddels enorm veel geprobeerd onder leiding van mijn broer.
we besloten dat ik maar een clean install van 10.04 zou doen, ik had alle gegevens toch opgeslagen. Maar nu.

Oude 9.10 is niet meer in te komen.

Ik heb nog mem-test gedaan, en de rootmap gecheckt op fouten. alles was ok.

Iso bestand opslaan (onder live cd) lukte niet wegens te weinig geheugen. (logisch, is virtuele machine eigenlijk)

daarna een mini-iso bestand opgeslagen, maar...
Een cd branden met 10.4 lukt niet, want de live-cd wil er niet uit. (weigert opdracht)

Ik heb ubuntu 10.4 op een usb stick gezet, maar die leest hij niet...hij gaat dan door naar de oude ubuntu, maar daarin kom ik dus niet verder. De usb stick is in orde, want ubuntu doet het wel met die stick op mijn netbook.

Geprobeerd de ubuntu 9.4 opnieuw te installeren, om vandaaruit de cd met 10.4 te kunnen branden, en raad eens,...halverwege haakt hij af...cd zou vies zijn of te snel gebrand (terwijl ik hiermee ubuntu toch geinstalleerd heb, dus te snel gebrand is niet waar.)

kortom...ik ben een beetje door mijn ideetjes heen.
  :(

Ik wil nu dus gewoon een schone installatie van 10.04...op wat voor manier dan ook.

« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 00:17:48 door ri3kj3 »

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/12, 08:32:25 »
Nou, een nieuwe dag, nieuwe kansen :)

Ik denk dat ik maar eens ga proberen bij de achterbuurvrouw een cd'tje te branden...ik heb alleen geen idee of zij een cd-brander heeft. (oude mensen met oude computer).

Offline joop905

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/12, 08:47:48 »
Nou, een nieuwe dag, nieuwe kansen :)

Ik denk dat ik maar eens ga proberen bij de achterbuurvrouw een cd'tje te branden...ik heb alleen geen idee of zij een cd-brander heeft. (oude mensen met oude computer).

Of steunpunt bij u in de buurt: http://kaart.ubuntu-nl.org/

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/12, 09:44:24 »
Bedankt voor de tip. Helaas is er geen steunpunt in deze buurt.

Inmiddels heb ik een mini-iso gebrand, (anders duurde het een half uur en ik had die mensen al uit bed gebeld...) ik moest eerst nog een brandprogramma op hun pc zetten...  en is het bezig te installeren. Nu duimen. :)

Offline ri3kj3

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/12, 10:27:55 »
Zo te zien is het gelukt. Het ging wat provisorisch met de mini-iso, maar ik heb nu een desktop die er weer uitziet als ubuntu. :)

edit: Volgens mij is het helemaal voorelkaar.  :)  Nu mijn persoonlijke mappen nog terugzetten.  Bedankt voor alle steun en support. Wat er nu mis was is me een raadsel - maar ik vermoed dus dat simplebackup mijn schijf totaal volgeschreven heeft en dat daardoor het systeem niks meer kon.

Maar nu ben ik wel in éen keer ook helemaal bij de tijd met 10.04.   Geluk bij een ongeluk.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 10:44:59 door ri3kj3 »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/12, 11:09:00 »
Ubuntu vervuilt veel minder dan Windows. Niettemin kun je, als je vaak programma's installeert en verwijdert, je schijf van wat rommel verlossen.

Programma verwijderen (mijn methode):
1) Volledig verwijderen in synaptic, dan synaptic sluiten.
2) In de terminal: sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
3) Terug naar synaptic, klik op status (linksonder) en kijk of er resterende configuratie wordt vermeld. Die ook volledig verwijderen.
4) Homemap: klik op beeld->verborgen bestanden weergeven en haal de eventueel aanwezige verborgen map weg.
Kijk ook in .config en .gconfig/apps of er nog een bijbehorende map is overgebleven.
5) Eventueel kun je met de zoekfunctie nog zoeken naar bestanden met de naam van het te verwijderen programma. Wat je daar nog vindt, kan meestal slechts verwijderd worden door er naartoe te navigeren met (in de terminal):  gksudo nautilus
- Werken met gksudo nautilus kan riskant zijn voor onervarenen -

Als je eens per maand 2) en 3) uitvoert, heb je sowieso al een hoop minder troep op je PC.