Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RECHTEN - Voor de tigste keer. [DEFINITIEF OPGELOST]  (gelezen 6055 keer)

Offline Asperger

• Lid
RECHTEN - Voor de tigste keer. [DEFINITIEF OPGELOST]
« Gepost op: 2010/05/07, 20:25:11 »
Hoi,

Voor de verandering kom mik er nog maar eens een keertje mee om te zien of er duidelijk losgepeurd kan worden.

Ik heb een nsplinternieuwe partitie en wil meteen de rechten omzetten naar 'nobody' en 'nogroup'.
Ubuntu zet het METEEN weer terug !!
En dat in sudo-mode !
Wat doe ik daar nu aan zonder dat wie of wat maar ook tegen zit te werken ????
Ik erger me al jaren aan deze ongein, dat moet nu maar een afgelopen zijn met dat vage ponduidelijke niet te begrijpen systeem.
Ik wil gewoon ervoor kunnen kiezen een HD/partitie door alle versies en gebruikers van Ubuntu te laten lezen EN  krassen.
Zelfs een liveCD moet kunnen lezen EN krassen.
Schijnt een heel erg lastig, moeilijk, niet uit te leggen verhaal te zijn, jammer...
Ik hoop dat er een opstaat die hier voor eens en voor altijd een einde aan maakt.
Groetjes,

Asperger.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 03:48:25 door Asperger »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: RECHTEN - Voor de tigste keer.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/07, 20:32:44 »
Welk bestandssysteem staat er op die partitie?
Dat is nogal belangrijk om te weten, want o.a. FAT en NTFS doen helemaal niets met Linux-rechten.
Dan kan je wel 100x proberen om die aan te passen, het gaat echt niet werken.
Gaat het om zo'n bestandssysteem, dan zal je dat op een andere manier op moeten lossen.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/07, 20:33:32 »
Je kan toch ook bij Eigenschappen>Rechten overal "Bestanden aanmaken en verwijderen" en "Lezen en schrijven" neerzetten? Als het teruggezet wordt, dan moet je het maar nog een keer instellen. ;)

Je kan ook dmv de terminal de rechten goedzetten.

sudo chmod +r +w +x /map

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/07, 20:39:33 »
Je kan toch ook bij Eigenschappen>Rechten overal "Bestanden aanmaken en verwijderen" en "Lezen en schrijven" neerzetten? Als het teruggezet wordt, dan moet je het maar nog een keer instellen. ;)

sudo chmod +r +w +x /map
Dat heeft dus geen enkele zin als het om een FAT/NTFS filesystem gaat...

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/07, 20:47:22 »
Jij schreef al dat het Linuxsysteem alleen op ext werkt, maar ik wil het best wel herhalen hoor. ;)

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/07, 20:53:17 »

sudo chmod +r +w +x /map

Kan dat /map ook /dev/sda1 of andere partitie zijn?
Ik wil dat dan elke directory en elk file ook meteen de volle rechten heeft om erin te kunnen, dus ook de nieuwe bestanden moeten voor iedereen benaderbaar zijn, ook als bijvoorbeeld vanuit de liveCD iets op die schijf wordt gezet, dan wil ik er met ALLES bij kunnen, ongeacht welke Ubuntu, ongeacht welke computer, ongeacht welk account.

Ik wil dat in zowel Ext3 als Ext4 kunnen doen. (Ext4 vanaf jaunty uiteraard)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/07, 20:56:07 door Asperger »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/07, 20:58:16 »
Die partitie moet je dan even mounten. Dus:
sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo chmod -R +r +w +x /mnt

Die -R zorgt ervoor dat submappen ook meegenomen worden.

Een valkuil waar ik zelf nogal eens ingetrapt ben, is dat ik nog wel eens sudo gebruikte om bestanden te kopiëren. Dan wordt root automatisch de eigenaar. Je moet dus als je bestanden aanmaakt, verplaatst of kopieert geen sudo gebruiken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/07, 21:04:05 »
Alles wat in /dev/ staat is een "device" bestand, waar je niet direct iets mee kan.
Van die rechten moet je dus af blijven, tenzij je het systeem wil slopen.

Verder is het ook nogal onverstandig om van systeembestanden en -mappen de rechten aan te passen.
In het beste geval draait je systeem nog wel, maar is de complete veiligheid weg. In het slechtste geval doet hij het gewoon niet meer.

Als het om persoonlijke bestanden en mappen gaat, dan hoef je die rechten maar 1x goed te zetten.
Blijf gewoon in je home map, of /media/map als het om een usb-disk gaat, dan zit je goed. Ga niet in /, /etc, /dev of andere mappen klooien.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/07, 23:03:22 »
Alles wat in /dev/ staat is een "device" bestand, waar je niet direct iets mee kan.
Van die rechten moet je dus af blijven, tenzij je het systeem wil slopen.
van /dev/ zelf zou ik af blijven ja.
maar met /dev/sda1 mag je doen wat je wilt qua rechten, dat is gewoon een reverentie naar de eerste partitie op de eerste HD.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/07, 23:18:26 »
Omdat /dev/ gevaarlijk is, heb ik ook geadviseerd om het te mounten. ;)

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/08, 20:20:08 »
Ik heb een externe schijf met 2 partities, die wil ik ONGEACHT SYSTEEM, ONGEACHT VERSIE, ONGEACHT ACCOUNT, ONGEACHT OF IK VANUIT EEN LIVECD WERK, willen benaderen met ALLE en dan bedoel ik dus ook ALLE rechten.
Ik heb een interne schijf met 2 partities.
Daarvan is de 2e een datadisk.
Die wil ik dus ONGEACHT SYSTEEM, ONGEACHT VERSIE, ONGEACHT ACCOUNT, ONGEACHT OF IK VANUIT EEN LIVECD WERK, willen benaderen met ALLE en dan bedoel ik dus ook ALLE rechten.
De Linux systeem-partitie heb ik niets mee te maken, daar plant ik NOOIT data neer die ik nodig heb voor kopieren of iets dergelijks.
Downloaden doe ik ook NOOIT in een Linux-systeem partitie.
Hoe krijg ik het dus voor elkaar om ALLE partities, uitgezonderd die waar Ubuntu op geinstalleerd is, dusdanig ingesteld dat ik er ALTIJD op kan???
Zijn dan de twee commandos die eerder werden vermeld voldoende? (voorlaatste scherm van Thijsg)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/08, 22:37:18 »
Misschien eerst eens antwoord geven op de allereerste vraag die je gesteld werd?

Welk bestandssysteem staat er op die partitie?

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/08, 22:40:33 »
ik krijg sterk de indruk dat je of op windows bezig bent of in een wubi omgeving, dus ook in windows.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/09, 01:34:28 »
Nee, ik ben bezig op een LiveCD die met kennelijk andere rechten functioneert dan wanneer ik weer geinstalleerd ben.
Het gaat hier dus om Ext3 en Ext4.
Heb ik volgens mij al eens gezegd eerder.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/09, 01:36:38 »
Een valkuil waar ik zelf nogal eens ingetrapt ben, is dat ik nog wel eens sudo gebruikte om bestanden te kopiëren. Dan wordt root automatisch de eigenaar. Je moet dus als je bestanden aanmaakt, verplaatst of kopieert geen sudo gebruiken.

En dan hier nog even op in: Als zonder sudo de dir niet te lezen is of kopieren niet lukt omdat de rechten zo moeilijk geregeld zijn en je dus niet kunt kopieren, dan zul je wel met sudo motte werken wil je kopieren, nietwaar???

En als ik van een NTFS partitie kom bijvoorbeeld?
Denk aan backup van een Windows partitie, die gaat naar een NTFS partitie om later naar de externe te worden verhuisd.
Moet ik dan een aparte map hebben waar ik dat soort spul neer kwak om daar de rechten om te zetten om het dan daar weer na zonder sudo te kunnen neerplanten waar ik het hebben wil?
Ik kan me haast geen ingewikkelder en tijdvretender systeem bedenken - neem me niet kwaalijk...
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 02:11:21 door Asperger »

« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/09, 09:24:23 »
Gelet op al uw posten en commentaar op Ubuntu begrijp ik uberhaupt niet waarom u dit *gebrekkige* systeem op uw comp wilt hebben!

Gr Ruud

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/09, 09:50:28 »
Nee, ik ben bezig op een LiveCD die met kennelijk andere rechten functioneert dan wanneer ik weer geinstalleerd ben.

nu weet ik dat de live cd bedoelt is om het uit te proberen.
het mag dus geen sporen achterlaten op de computer waar je deze live cd op uit probeert.
mijn advies is dan ook om een dualboot te maken
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/09, 10:04:17 »
Ik heb een nsplinternieuwe partitie en wil meteen de rechten omzetten naar 'nobody' en 'nogroup'.
In plaats van rechten "omzetten" kan je ook een publieke map maken. Stel dat de partitie is gekoppeld op /media/disk dan:

sudo mkdir /media/disk/publiek
sudo chmod 777 /media/disk/publiek

Nu kan iedereen in de map "publiek" lezen en schrijven, ook vanaf een live-cd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/09, 12:33:46 »
Deze heb ik nu uitgeprobeerd en ga zien wat er dan gebeurt.
Ik neem aan dat alles wat ik er naartoe kopieer dan meteen alle rechten bevat om er mee te doen wat ik wil zonder sudo te hoeven gebruiken.
Geldt dat ook als ik bestanden van een NTFS-partitie hierheen kopieer?
Een wat als ik om een bestand te kunnen halen toch in sudo mode moet? (soms zijn de rechten van het te kopieren bestand of directory zo dat ik sudo moet gebruiken)
Ik ga er nu in elk geval mee bezig, bedankt !!!

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/09, 13:35:57 »
In plaats van rechten "omzetten" kan je ook een publieke map maken. Stel dat de partitie is gekoppeld op /media/disk dan:

sudo mkdir /media/disk/publiek
sudo chmod 777 /media/disk/publiek

Nu kan iedereen in de map "publiek" lezen en schrijven, ook vanaf een live-cd.

Ik heb de commandos uitgevoerd met de gewenste directories.
Dit was de uitslag: (Plaatje)

Hoe kan dat ? ? ?
Iedereen kan er toch heen?
Ikke nie dus.

Bovendien worden ondanks de opdracht de submappen NIET meegenomen.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/09, 13:58:38 »
Die partitie moet je dan even mounten. Dus:
sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo chmod -R +r +w +x /mnt

Die -R zorgt ervoor dat submappen ook meegenomen worden.

Zie plaatje en ik hoor wel wat de fout is...

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/09, 14:34:01 »
/dev/sdg2 is waarschijnlijk de fout, of je moet 7 schijven hebben. 8) Je zal /dev/sda2 in moeten tikken.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/09, 22:31:14 »
GParted liet hem zo zien.
Heb twee interne schijven en vijf externe.
Totaal hebben die 9 partities, dus kan kloppen...
Daarnaast drie stokers en een SD-kaartje dat er altijd aan hamht en twee diskettestations.
Daarnaast heeft mijn printer ook nog een kaartje en mijn modem van vodafone mobiel internet ook een aan boord.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/10, 03:31:22 »
Het lijkt erop dat het onderwerp RECHTEN zo ingewikkeld is dat het alleen voor unuversitairen is weggelegd.
Niemand heeft mij nog zo kunnen helpen dat ik zonder beperkingen kon kopieren naar een Ext3 partitie.
Jammer dat ik NTFS moet gebruiken om die beperking kwijt te zijn en dat is nou net wat ik niet wil omdat MS dan met zijn klauwen bij mijn files kan komen...

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/10, 07:59:39 »
ls -l /
ls -l /mnt

Geef eens de uitvoer hiervan.