@Summer
Zie geen fouten , denk echter dat het al te ingewikkeld is voor hem
Beste Robert, niet teveel denken gewoon rustig lezen en proberen het te begrijpen.
Ik waardeer alle hulp echt maar ik kom elke keer nog dingen tegen die ik nog niet ken, zoals hoe je in de MBR komt en hoe je daar dingen aan past.
Lees mijn post nog eens, je kan niet in de MBR komen.
Je kan alleen met bepaalde opdrachten daar een stukje info laten schrijven.
Maar ook hoe het in de bios werkt en hoe je dat aan past. Ik ben nog met allerlei dingen aan het uitzoeken. Mijn situatie op dit moment is dat ik op een oude computer Ubuntu he geïnstalleerd. Ik heb er een lege 200 GB schijf in zitten waar ik net pas heb uitgeprobeerd hoe een uitgebreide partitie gemaakt kan worden met logische stations. Dat snap ik nu. Maar ik ken nog niet de werking van MBR en bios.
De bios is een stukje software wat in een flashrom zit (flaashrom is een chip) en die zit op je moederbord.
Die kan je benaderen door tijdens de boot op de Delete knop te drukken of F2 .
Dit word aangegeven als je de pc aanzet.
Ik moet je aanraden nix te wijzigen zolang je hier nix van snapt!
Ik kan inderdaad alle persoonlijke bestanden naar de C schijf zetten maar als er iets met Windows gebeurt ben ik dat waarschijnlijk kwijt als ik moet herstellen (?). Ik dacht dat meer partities op C daar meer veiligheid in zouden geven. Maar kan dat op een veilige manier zonder Windows kwijt te raken?
Dit laatste gaan we anders oplossen....
Maak een map aan op de HD waar windows nu opzit en kopieer alles wat op die andere HD staat naar die map.
ff checken of alles goed is gegaan.
Ongetwijfeld heeft die 2e HD een label (naam) schrijf dit ff op.
* Nu stop je de ubuntu cd in het laatste en herstart je de pc.
* Als je Ubuntu gaat installeren doe je dit op de 2e hd , dus de hele schijf gebruiken voor Ubuntu.
* Als Ubuntu nu geinstalleerd is kan je via Grub tijdens het opstarten van de pc kiezen voor Ubuntu of voor windows.
Start Ubuntu en maak de installatie af zoals omschreven in de wiki.
Als alles helemaal naar wens werkt maak je een map aan met naam naar keuze.
Open nu via Locaties->computer (echte naam is Nautilus)
nu maak je een map aan met naam naar keuze in je profiel.
Je kan nu meteen de windows partitie openen en dan die map openen die je eerst aangemaakt had en waar je alle zaken in gekopieerd had.
Kopieer nu al deze zaken naar de map die je zojuist hebt aangemaakt.
En voila je hebt nu je bestanden meteen gebackupt en in de Ubuntu map zitten ze echt wel veilig, ook al crasht de HD lichterlijk. XD
Mocht je ooit onverhoopt de mbr willen herstellen voor window boot je van de windows cd en geef je de opdracht fixboot of fixmbr.
Wil je daarna weer booten met grub herstel je dit met de ubuntu live cd
lees dit
http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-CD-of-Wi