Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software installatie  (gelezen 1600 keer)

Offline RoosRde

• Lid
Software installatie
« Gepost op: 2010/05/06, 13:40:04 »
Hallo een ieder,

Sinds 2 dagen aan de slag met Ubuntu versie 10.4.
Aangezien dit OS helemaal nieuw voor mij is, de volgende vraag:

Ik heb een password manager fpm 0.60 gedownload en uitgepakt.
Hoe krijg ik die software geinstalleerd, als ik op install klik krijg een tekstfile te zien.

Kortom een beginnersvraag lijkt mij zo toe

Alvast dank voor hulp

Rinke

Offline Stijnen

• Lid
Re: Software installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/06, 13:48:11 »
Ik gebruik momenteel geen Ubuntu meer, maar zover ik weet zit deze gewoon in de repo's en wel versie 0.76.1. Dus probeer eerst te kijken of je deze via Ubuntu Software Centrum kunt installeren.

Over het algemeen installeer en beheer je software via het zogenaamde 'Ubuntu Software Center' (Onder Applicaties). Kijk hier eerst eens, 9 van de 10 applicaties kun je eenvoudig via deze functie downloaden en installeren.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/06, 13:51:22 »
Hoi en welkom :)
Ubuntu werkt met een downloadmanager die Synaptic heet. Deze password manager staat daar gewoon in.
Dus ga naar Systeem -> Beheer -> Synaptic pakketbeheer -> FPM -> aanvinken FPM2 en voila. :)

Voor de toekomst: Mocht je iets willen installeren wat niet in Synaptic staat dan is het handig om te weten dat Ubuntu niet direct met RPM werkt maar met .deb paketten of Tar.gz ;)

Edit: Stijnen was me voor. Via het Software Centrum kan het ook waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/06, 13:52:53 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline RoosRde

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/06, 14:16:54 »
Wel bedankt voor jullie reacties, dat is inderdaad een makkie om zo een programma te installeren via de package manager.

Het pakket staat er dan ook nu op

Blijft bij mij nog wel de vraag hangen hoe je een pakket installeert dat niet in die database (package manager of het ubuntu software center)  voorkomt.

Wat doe ik dan met een file   fpm-0.60.tar.gz genaamd. Volgens mij is dat een ingepakt file, moet dat dan eerst uitgepakt worden, of kun je zo'n file dan weer aanmelden bij de package manager..?

Nogmaals met dank

Rinke

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/06, 14:24:36 »
Wat doe ik dan met een file   fpm-0.60.tar.gz genaamd. Volgens mij is dat een ingepakt file, moet dat dan eerst uitgepakt worden, of kun je zo'n file dan weer aanmelden bij de package manager..?
Uitpakken (rechter muisknop). Meestal zit er een tekstbestandje in dat INSTALL heet of READ ME. Daarin staat bescheven hoe je het programma kunt installeren. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/06, 14:56:33 »
Kijk of er een .deb bestand beschikbaar is.
Zoals Picasa bijvoorbeeld.

http://picasa.google.com/linux/download.html#picasa30

daar zie je rpm of deb
zo'n deb bestand kun je na download op dubbelklikken en installeren of rechtsklikken en installeren.

Revelation vind ik overigens wel een fijne password manager.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/06, 15:28:30 »
lees eens de volgende site door.
http://sites.google.com/site/computertip/Home

Vooral het gevaar van het installeren van "deb" bestanden.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/06, 15:35:51 »
En nog iets: om op je schijf niet te veel onnodige bestanden te laten accumuleren zou ik in synaptic->Instellingen->Voorkeuren->Bestanden
opgehaalde paketten verwijderen na installatie aanvinken.
Anders blijven die gedownde installpaketten gewoon op je schijf staan terwijl ze allang geïnstalleerd zijn.

En zo nu en dan een (veilige) sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove in de terminal, haalt ook nog wat van dat soort overbodig materiaal weg.

Offline RoosRde

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/06, 18:22:29 »
Beste heren,

Erg veel dank voor al deze nuttige tips. Er valt nog veel te leren over dit OS.

Volgende probleem waar ik tegenaan liep het niet kunnen starten van filmpjes op Uitzendinggemist.

Er wordt om een MMS (Microsoft) plugin gevraagd.

Alles wat ik aan MMS heb kunnen vinden in Ubuntu Software gedownload en geinstalleerd, echter de films vragen nog steeds om die plugin...

Browser die ik gebruik is FireFox 3.6.3.

Alweer met dank

Rinke

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/06, 18:45:40 »
Als je dit hebt uitgevoerd zou je het meeste moeten kunnen  zien. http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/06, 18:48:38 »
Soms moet je een minuut wachten voor een filmpje op Uitzending gemist begint.

Offline RoosRde

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/06, 19:28:14 »
Dat is een duidelijke website en mijn dank daarvoor. Dit is wel andere koek dan even simpelweg op een download knopje drukken en de benodigde player in een keer in Windows binnen  halen.

Dit is dus handwerk en daar was ik voor gewaarschuwd bij dit OS.

Blijkbaar dat dit vele versies verder nog steeds niet te omzeilen is.

Nogmaals dank voor de tip. Ik ga ermee aan de slag..

MVG

Rinke

« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/06, 20:04:15 »
"handwerk" valt echt wel mee hoor. Gewoon een kwestie van klik, typ, klik et voila.