Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart probleem na het gebruiken van Gparted  (gelezen 1118 keer)

Opstart probleem na het gebruiken van Gparted
« Gepost op: 2010/05/05, 12:45:37 »

Nadat ik Gparted heb gebruikt om een nieuwe partitie te maken op mijn harde schrijf, wil het systeem (lucid) soms niet meer goed opstarten maar soms start het wel goed op.

Het ziet er nu zo uit:

Dus de pc start op en vlak voor je normaal het ubuntu logo kunt zien , zie ik een rij met zinnen die snel voorbijgaan en vervolgens wordt het scherm zwart.

Offline Lexaldo

• Lid
Re: Opstart probleem na het gebruiken van Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/05, 12:57:11 »
Het ziet er een beetje ongewoon uit. Als het bij mij zo was dan zou ik sda2 en sda5 te verwijderen en sda3 zo groot mogelijk maken (naar rechts).
En dan een stukje van sda1 gebruiken voor de nieuwe swap, die dan als sda2 tussen de beide anderen in komt te staan.

Maar goed, ik weet niet of dit de oorzaak is van je probleem.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/05, 13:05:31 »
Dat gevoel kreeg ik ook nadat ik wat andere indeling heb gezien op het forum ..

Ik denk dat ik het ga proberen .. alleen weet ik niet hoe je een stukje van sda1 kan gebruiken voor een nieuwe swap... en moet ik dan dezelfde grootte gebruiken of gaat dat automatisch?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/05, 13:21:20 »
Dat gevoel kreeg ik ook nadat ik wat andere indeling heb gezien op het forum ..

Ik denk dat ik het ga proberen .. alleen weet ik niet hoe je een stukje van sda1 kan gebruiken voor een nieuwe swap... en moet ik dan dezelfde grootte gebruiken of gaat dat automatisch?
Je kunt sda1 iets verkleinen en dan hou je een stukje over waarvan je swap kunt maken. Swapgrootte moet minimaal 1,1 x RAM zijn.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/05, 13:34:12 »
In ieder geval bedankt .. ik zal het proberen en laat nog wel weten of het is gelukt.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/05, 14:15:14 »
Nog een opmerking: je zou misschien in de verleiding kunnen komen om sda1 te vergroten naar links toe, maar dat raad ik ten zeerste af.
Die operatie duurt zeer lang en je wint er slechts 1MB mee. Al je bestanden worden dan verplaatst om slechts 1MB extra ruimte te krijgen. Dat is het risico niet waard. De vergroting van sda3 naar rechts is een fluitje van een cent.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/05, 18:28:51 »
hhh.. de opmerking had ik niet gelezen en ik heb het inderdaad geprobeerd maar gparted gaf gewoon aan dat het niet kon.

Maar ik heb 't dus gedaan .. het ziet er nu zo uit, maar het probleem is jammer genoeg niet opgelost.

(de lege ruimtes komen er automatisch)

« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/07, 19:11:38 »
Geen ideen meer?

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/07, 19:25:42 »
.....Dus de pc start op en vlak voor je normaal het ubuntu logo kunt zien , zie ik een rij met zinnen die snel voorbijgaan en vervolgens wordt het scherm zwart.

En wat gebeurt er daarna?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/07, 19:26:41 »
Toch wel. Rare indeling, vooral die ongebruikte stukjes.
Voorstel : alles verwijderen en indeling als volgt :
sda1 : primaire partitie voor / ext4 - 30 Gb
sda 2 : extended partitie voor de rest : sda5 (logisch station :  swap (1.1 je ram geheugen)
                                                      sda6 : logisch station voor de rest van de ruimte ext3 (al je bestanden) ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk