Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ongelukkig na upgrade van 9.10 naar 10.04 :-(  (gelezen 1345 keer)

Offline obiku

• Lid
ongelukkig na upgrade van 9.10 naar 10.04 :-(
« Gepost op: 2010/05/02, 15:32:48 »
Het lijkt er op dat iedere upgrade van een vorige naar een nieuwe LTS op een fiasco uitdraaid....:-(

Ik moet wel zeggen dat ik pas sinds een jaar met Linux bezig ben (Ubuntu). Maar bij iedere upgrade van een LTS had en heb ik problemen.
De vorige upgrade van versie 8.04 naar 9.04 had ik problemen met mijn geluidskaart die niet meer werkte. Na veel zoeken uiteindelijk toch de oplossing gevonden, en alles bleek langzamerhand weer te werken.
Men had toen al geadviseerd om pas na zoń 3 maanden na uitkomst van een nieuwe versie pas te upgraden. Maar omdat de upgrade van versie 9.04 naar 9.10 geen problemen met zich mee bracht, ben ik dit helaas vergeten.

Vrijdag 29-04 heb ik mijn 9.10 ge-upgrade naar 10.04..... wat helaas weer problemen met zich mee bracht.

Na upgrade naar versie 10.04 was ik opeens alle venster menu's kwijt. M.a.w. ik kon een venster niet meer maximaliseren, minimaliseren of afsluiten. Afsluiten van firefox lukte alleen via het menu file. Ook kon ik geen venster verplaatsen..... Het icoon links onderin waarmee je de desktop weer naar voren moet brengen gaf een error dat de windowmanager niet  geladen kon worden. Die zelfde error kreeg ik ook zodra ik via Systeem>>Voorkeuren>>Vensters probeerde te openen. Ook kan ik geen ALT-F2 meer gebruiken om bijvoorbeeld zo software op te starten. ALT-F2 werkt niet meer....

Na veel klooien kwam ik er achter dat ik wel via Systeem>>voorkeuren>>Uiterlijk het thema kon aanpassen. Daar kan ik ook bij het tabblad Visuele effecten de optie Extra selecteren. Hierna gaat het systeem nieuwe stuurprogramma's installeren, en daarna wordt tijdelijk mijn scherm even blank. Niet veel later ziet alles er weer uit zoals ik het onder versie 9.10 ook had. De venster menu's zijn dan uiteindelijk ook weer terug. Hierna kan ik via Compizconfig al mijn scherminstellingen weer herstellen.....

Nu lijkt alles weer goed te zijn, maar zodra ik mijn systeem herstart krijg ik na het inloggen een melding op mijn scherm:
Citaat
{NVidia embleem}Kon opgeslagen monitor instellingen niet toepassen

xserver does not support size requested
Als ik dan uiteindelijk mijn desktop zie, zijn al mijn instellingen welke ik hiervoor vertelde weer te niet gedaan.

Zijn het nu de stuurprogramma's van NVidia die dwars liggen??
xserver does not support size requested??? Is een schermformaat van 1152 x 864 dan niet meer mogelijk

Ander probleem was dat software welke ik onder versie 9.04 en 9.10 gebruikte opeens niet meer aanwezig (FTD). Gelukkig kon ik die weer opnieuw installeren.

Dan als laatste, omdat mijn vrouw mijn systeem ook wel eens gebruikt heb ik voor haar een aparte login gemaakt. Via gebruiker wisselen is dat geen probleem. Maar zodra ik of zij zich afmeld krijg ik niet het login scherm te zien. Mijn scherm gaat op zwart, en de energie spaarstand is actief. Het systeem staat gewoon nog aan, want ik zie activiteit via de LED's. Maar het bewegen van de muis of het aanraken van een toets brengt het login scherm niet naar voren. Geen enkele toetst lijkt meer te werken. Ik kan namelijk ook niet een terminal venster krijgen door ALT F1, F2, F3, F4, F5 etc te grbruiken.

Nu nog wat systeem gegevens:
Citaat
Release: Ubuntu 10.04 (lucid)
GNOME: 2.30.0
Kernel: 2.6.32-21-generic
CPU: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
Video: NVidia GeForce FX 5600XT

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen dit te herstellen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ongelukkig na upgrade van 9.10 naar 10.04 :-(
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 15:37:57 »
Hmmm.... Dit lijkt me eigenlijk het snelste en het beste:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Schone lei. Maakt eventuele verdere hulp ook makkelijker.  :)

Offline obiku

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 15:55:30 »
Zou je i.d.d. zeggen. Ware het niet dat mijn systeem bijna uit elkaar valt en er geen geld is voor een nieuw systeem.
Bijna uit elkaar valt, omdat de ene DVD/CD speler helemaal niets meer doet, en de andere DVD/CD speler alleen nog maar CD's en DVD's kan lezen en niets meer kan schrijven.
Dan heb ik een home Directory die te veel belangrijke informatie bevat welke ik niet zo even 123 op een USB stick kan zetten daar het teveel is. Er staan +/- 30 Gig aan foto's op mijn systeem, welke ik ook niet kwijt wil.

Ik ben wel zo wijs geweest om tijdens het installeren van Ubuntu op een aparte schijf mijn HOME directory te zetten.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/02, 15:58:25 »
Vandaag een verse installatie met configuratie gedaan : 1:15 uur.
Een upgrade van 9.10 naar 10.04 is al 3 uur bezig............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/02, 16:08:56 »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/02, 21:56:23 »
Al je belangrijke gegevens met al je foto's enz en geen backup?
Da's niet handig. Al blijf je bij je oude configuratie... Die harde schijf gaat ook eens stuk en dat meldt zich soms niet van te voren aan. Dan bestaat een redelijke kans dat je niets meer hebt.. Investeer eerst maar eens in een externe harde schijf van 6 tientjes of zo.
Dat is vreselijk goedkoop om je een heleboel ellende te besparen. Ik zie dat wekelijks met klanten gebeuren..

Gerrit-Jan

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/02, 22:24:37 »
Mijn systeem is nog een stukje ouder. :o allemaal pentium 3, als je soms b.v op de vuilstort komt, is daar wel eens wat weg te halen, (rekening houden met de mensen die er rond lopen)
Zo kan je wel eens geluk hebben op  http://www.gratisoptehalen.nl/index.php dat er oude computer met een recente cd/dvd brander word aangeboden of anders als een vraag zetten.