Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] CD Windows Office installeren onder Wine lukt niet in Ubuntu 10.04  (gelezen 3377 keer)

Offline wowo

• Lid
Ik heb een officiële cd rom van Windows Office 2003 en die wil ik na een clean install van Ubuntu 10.04 weer gaan installeren mbv WINE.

Als ik nu dubbelklik op setup.exe of setup.exe met rechter muisknop wil gaan openen geeft WINE het volgende aan:
The file '/media/OFFICE11/setup.exe' is not marked as executable.  If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run.  For more details, read about the executable bit.

Ik kan helaas de rechten van een setup.exe bestand op een cd-rom niet veranderen en dat was onder Ubuntu 9.10 ook nooit nodig.

Wie oh wie kan mij helpen?  ??? ???
Nu is het namelijk niet meer mogelijk om windows programma's die op een cd-rom staan te installeren mbv WINE. :'(
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 01:02:36 door wowo »
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline wowo

• Lid
Re: CD Windows Office installeren onder Wine lukt niet in Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 01:02:14 »
Op het Engelse forum heb ik een oplossing gevonden.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1467914&highlight=wine+exe
Het blijkt namelijk dat Ubuntu 10.04 alle .exe files standaard blokkeert. "Normale" .exe files die je op de computer hebt staan kan je natuurlijk eenvoudig uitvoerbaar maken via rechter muisknop rechten.

Met een cd rom (of dvd) is dit natuurlijk niet mogelijk.

Ik heb aldus in een terminal venster het volgemde commando gebruikt:
wine /media/OFFICE11/setup.exe

Toen werd alles gewoon geïnstalleerd.

In het engelse forum staat vervolgens nog een oplossing maar die kan misschien iemand anders mij uitleggen.
Het komt er, denk ik, op neer dat je een starter kan maken die wine altijd toestemming geeft om een .exe file te installeren ?

Je kan met Nautilus naar de map gaan waar het bestand staat. Dan met de rechter muis knop op het bestand klikken, Eigenschappen kiezen, dan het tabblad rechten aanklikken en een vinkje zetten bij Uitvoeren bestand toestaan.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

• Lid
Je kan met Nautilus naar de map gaan waar het bestand staat. Dan met de rechter muis knop op het bestand klikken, Eigenschappen kiezen, dan het tabblad rechten aanklikken en een vinkje zetten bij Uitvoeren bestand toestaan.
Dit kan niet bij een .exe bestand die op een cd/dvd staat...............

Dat klopt, echter dit is wel wat als eerste geopperd wordt. Actually, you right click, go to properties, and check the box next to executable
De in de laatste post genoemde oplossing is:
Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu>wine
Maak een nieuwe starter aan bij naam vul je wine in
Bij commandoregel wine /media/DUNE/Setup.exe (Of hoe de cd heet)

Klik rechts op het bestand, Eigenschappen, Tabblad Openen met, kies hier wine Nu kan je elke exe opstarten hiermee.
Nu nog de regel van Wine Starter voor Windows toepassingen aanpassen( die met het glaasje ervoor) rechtsklik weer op het exe bestand>Eigenschappen>Tabblad Openen met>Selecteer die met het glaasje ervoor>Klik op aangepaste opdracht, bij mij stond er alleen cautious-launcher, verwijder dit en zet dit er neer wine start /unix %f
Nu zou het moeten werken, bij mij in ieder geval wel.

Bij een installatie met meerdere cd's moet je het laatste stukje nog uitvoeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

• Lid
Bedankt voor het antwoord.
Ik had het zelfde ook al uitgeprobeerd en inderdaad het aanmaken van een nieuwe starter werkt prima.
Sorry dat ik dat vergeten was te melden.

Echter ik vond het achteraf toch veiliger om deze starter weer te verwijderen.......

Er werken namelijk nog andere mensen op deze laptop en de enkele keer dat ik een programma van een cd of dvd moet installeren, werk ik wel met de "terminal-oplossing".