Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen geluid in MuseScore  (gelezen 1349 keer)

Offline plek

• Lid
geen geluid in MuseScore
« Gepost op: 2010/04/27, 10:04:15 »
Enkele weken geleden heb ik onder Ubuntu 9.04 MuseScore geintalleerd (een muzieknotatieprogramma). Wat je hebt gecomponeerd, zou je moeten kunnen terugluisteren, maar helaas, ik krijg geen geluid. Ik heb in het programma en hier op het forum gezocht, maar dat heeft me niet verder gebracht.
In het programma staat in het tabblad I/O (via Bewerk->Voorkeursinstellingen) het hokje ALSA Audio aangevinkt, met daaronder als apparaat 'default' (iets kiezen kan ik niet).
Bij andere toepassingen heb ik overigens helemaal geen problemen met geluid.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt voor jullie reacties. Gr, Peter

Re: geen geluid in MuseScore
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/27, 16:34:01 »
Is het geluid midi? Volgens mij moet je daar nog iets voor installeren. In ALSA utilities zit:
 o aplaymidi, arecordmidi: command line MIDI playback and recording
 o aconnect, aseqnet, aseqdump: command line MIDI sequencer control
Of zoiets
Playmidi is a MIDI file player that will play back using FM, GUS,
SoundBlaster or external MIDI. It also supports Creative Music Files
(CMF), Microsoft RIFF (RMI) files and large MIDI archives from games
such as Ultima 7.
En meer, als je even zoekt in Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline plek

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/18, 21:39:09 »
@Gijsbert. Dank voor je reactie. Bij mijn weten zit ik niet in een MIDI-modus of zoiets, en zou ik mijn compositie gewoon moeten kunnen afspelen. In de menubalk van MuseScore heb ik ook een 'play'-pijltje (zo'n driehoekje naar rechts). Maar als ik dat aanklik gebeurt er helemaal niets.

Op http://musescore.org/nl/handboek/afspeelmodus staat "Door op de Afspeel-knop te klikken kom je in de Afspeel mode. Nergens is echter te zien dat dat het geval is als ik die knop aanklik.
In MuseScore zou ik met F11 (of Beeld->Afspeelpaneel) een afspeelpaneel in beeld moeten krijgen. Gebeurt ook niet.

Ik heb overigens versie 0.9.4 revision 1505 van MuseScore.

Ik kom hier niet uit. Heeft iemand nog suggesties? Alvast vriendelijk dank.

Groet, Peter

« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/18, 22:08:45 »
Ik heb net MuseScore geïnstalleerd in 10.04. Bij het voorbeeld promenade werkt alles zoals het moet. Hierna heb ik een sjabloon gekozen en zomaar wat noten geplaatst, ook hier werkt alles na behoren incl. F11
Ook een partituur vanaf nul, waar je eerst instrumenten moet toevoegen werkt naar behoren.
Op Ubuntu 10.04 is het de onstabiele pre versie 0.9.6, zou daar het verschil inzitten?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline plek

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/20, 21:16:38 »
@Gijsbert. Dank voor je antwoord. Ik ben jaloers dat het bij jou wel werkt ;)

Ik heb inmiddels nog meer info gevonden op http://musescore.org/nl, die ik eerst eens ga bestuderen, oa omdat er ook een (stabiel?) versie 0.9.5 is.
Werkt of lukt het niet dan meld ik me wel weer.

Groet, Peter