Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pulseaudio over netwerk  (gelezen 389 keer)

Threetimes

• Gast
Pulseaudio over netwerk
« Gepost op: 2010/04/23, 14:55:46 »
Ik heb een laptop met Ubuntu 9.10 en een desktop met 9.04 en een goede geluidsinstallatie.
Ik wil dus geluid van de laptop naar de desktop streamen, via het netwerk.

In pulseaudio moet dit mogelijk zijn, maar het werkt niet. Linkje: http://x4.6times7.org/dokuwiki/doku.php/devlog/blog/streaming_on_ubuntu_8.04_with_pulseaudio

Ik kan wel zien dat er zo'n 200KiB/s verstookt wordt zogauw ik "Enable Multicast/RTP sender" aanvink op de laptop, maar op mijn desktop gebeurt er verder niks...

Later heb ik het via padevchooser geprobeerd ("Default Sink" kiezen, en dan je muziek/spel/... herstarten).
Dit werkt alleen als er een PulseAudio-server op mijn desktop draait. Vaak mag ik deze handmatig starten via een terminaltje, of door iets af te spelen. Hoe zorg ik dat er *altijd* een PulseAudio-server draait?
Na het sluiten van bijvoorbeeld vlc blijft PulseAudio nog zo'n 10~20 seconden draaien...

Edit: In combinatie met wine (op de laptop) krijg ik na een halve minuut dit:
Soft CPU time limit exhausted, terminating.
E: cpulimit.c: Received request to terminate due to CPU overload.

Edit: Niet alleen in combinatie met wine, maar nu ook gewoon in Rhythmbox en VLC...
Als ik (in een terminal) PulseAudio (en top) start heb ik meteen 30~50% cpu-gebruik (op een 2x2,8GHz core2duo...).
Als ik dan VLC start gaat hij naar 60~80%.
Na 20~25 seconden wordt het stil en PulseAudio geeft de melding van hierboven... Wat nu?

Edit: En het ergste is, andersom (desktop naar laptop) werkt wel!
Hierbij wordt zo'n 360 KiB/s in een richting verstookt.

Bij het streamen van de laptop naar de desktop (voor max 25 seconden) wordt er ineens 2~4 MiB/s verstookt in beide richtingen! :o
Rara, waarom zou PA stikken in de hoeveelheid data. ???

Edit: Het licht zeker niet aan de verbinding: ruim 90 Mbit/s met pings van een tiende tot een kwart milliseconde!

Edit: hier bestaat dus gewoon een bugreport voor. dat ik 'm nog nier gevonden had...
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/329896
Comment #16 is voor mij de oplossing :D

Maar dan bljft de vraag, hoe zorg ik dat PulseAudio altijd draait?

Edit: en pavucontrol is op beide pc's stuk...
« Laatst bewerkt op: 2010/04/23, 19:17:41 door Threetimes »