Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] bestandspermissies fout na rsync  (gelezen 1328 keer)

[OPGELOST] bestandspermissies fout na rsync
« Gepost op: 2010/04/22, 19:53:58 »
Ik heb een bash scriptje dat men home folder terug in sync brengt met gewijzigde files van een usb stick. De usb stick heb ik dagelijks bij op men werk voor het geval ik een document van thuis wil aanpassen. De usb stick is dus fat geformatteerd en wordt op het werk via windows benaderd. Thuis breng ik dan de gewijzigde/verwijderde files terug over naar men ubuntu pc via onderstaand sync commando. Alle nieuwe/gewijzigde bestanden hebben hierna als permissies rwxr-xr-x terwijl dit rw-r--r-- moet zijn.

Men umask staat op 0022

rsync -rtv --modify-window=2 --delete /media/FE12-7C0E/Documents/ /home/davy/Documents/
of dit met hetzelfde resultaat:
rsync -rtvp --modify-window=2 --delete /media/FE12-7C0E/Documents/ /home/davy/Documents/
« Laatst bewerkt op: 2010/04/30, 09:53:06 door davy.vereycken »

Offline vanadium

• Lid
Re: bestandspermissies fout na rsync
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/22, 20:53:50 »
Je kopieert van fat op een ext3 schijf. Fat ondersteunt geen permissies. De permissies voor het ganse fat volume staan op rwxr-xr-x, en dus zullen de naar je schijf gekopieerde bestanden ook die permissies krijgen.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/26, 11:36:20 »
Om de permissie toch juist proberen te krijgen, heb ik volgende gebruikt adhv rsync man page :

rsync -rutv --modify-window=2 --delete --no-p --no-g --chmod=ugo=rwX /media/FE12-7C0E/Documents/ /home/davy/Documents/

Spijtig genoeg zelfde resultaat. De no-p en chmod=rwX zou ervoor moeten gezorgd hebben dat de permissies gelijk zet werden aan deze van het destination systeem.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/26, 17:20:07 »
Wat zijn nvolgens jou de permissies van het "destination system"? Die bestaan gewoon niet! Permissies, dat is iets wat jij instelt. Jij kiest hoe die moeten staan.

Met je rsync commando stel je de permissies in op rwx voor zowel user, group asls others. Wil je dat anders, dan moet je het commando aanpassen.

Probeer eens

--chmod=u=rwX,go=r

« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/26, 20:59:02 »
Met permissies van het destination systeem bedoel ik de permissies die elke file krijgt wanneer je hem aanmaakt. Hiervoor wordt de umask gebruikt. Umask 022 heeft directories met rwxr-xr-x en files met rw-r--r--.

Ik heb je optie gebruikt en deze geeft files met rwxr--r-- terwijl de grote X dit enkel voor directories zou mogen doen:
rsync -rtv --modify-window=2 --delete --no-p --no-x --chmod=u=rwX,go=r /media/FE12-7C0E/Documents/ /home/davy/Documents/

Een aanpassing zonder x geeft files rw-r--r-- dus da's goed maar de nieuwe folders worden ook zonde x aangemaakt terwijl executable rechten voor folders nodig zijn:
rsync -rtv --modify-window=2 --delete --no-p --no-x --chmod=u=rw,go=r /media/FE12-7C0E/Documents/ /home/davy/Documents/

pfff........ nog iemand een idee

Ik heb nu in men script na de rsync een extra commando staan die alle files en folders de juiste permissies geeft maar dit is wat overkill. Het moet met enkel rsync toch ook lukken. Het cp commando kan ik niet gebruiken daar deze geen deletes detecteerd.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/30, 09:52:10 »
Eindelijk is het me gelukt:

rsync --recursive --times --verbose --modify-window=2 --delete --no-p --no-g --chmod=u=rw,go=r,Da+x /media/FE12-7C0E/Documents/ /home/davy/Documents/

Dit zet de bestandspermissies van files op rw-r--r-- en folders op rwxr-xr-x