Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Configuratie Squeezebox Server  (gelezen 2014 keer)

Offline Uggertje

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Configuratie Squeezebox Server
« Gepost op: 2010/04/22, 17:24:52 »
Hallo allemaal,

Sinds vanmiddag heb ik Ubuntu als OS draaien (in plaats van Windows). Ben dus nog echt een NOOB. Maar goed: installatie van de Squeezebox Server software is gelukt, en ik kan de software starten via mijn Firefox browser.
Om de software verder in te kunnen stellen moet ik het pad ingeven van mijn muziekbestanden. In mijn geval staan die bestanden op een externe USB schijf. Die is gewoon door mij te benaderen (staat op de desktop) binnen. De Squeezebox server "ziet" deze schijf echter niet, en handmatig het pad ingeven geeft ook een fout.

"Navigeer naar de map waar je muziekcollectie is opgeslagen.  dit lukt dus niet
Wil je muziek oproepen die op een andere computer of een gedeeld netwerkvolume is opgeslagen, zorg er dan voor dat het gedeelde volume geactiveerd en beschikbaar is voor je bestandssysteem. Zodra het volume beschikbaar is, verschijnt het in het selectievenster aan de linkerkant. Als je het pad weet van het volume dat je wilt oproepen, kun je dit hieronder invoeren. Blijkbaar is de schijf niet gedeeld, het ingegeven pad werkt ook niet"

Genoeg mensen die de installatie op zich niet voor elkaar kregen, en later (blijkbaar) wel de verdere configuratie. Ik heb me suf gegoogled, maar kan helaas niet een oplossing voor mijn probleem vinden. Enig idee iemand?

BTW: nog maar een paar uur ervaring met Ubuntu, maar conclusie is nu al dat ik jaren eerder de overstap had moeten maken vanuit Windows  ;)

Alvast bedankt voor suggesties!

JohnieBraaf

• Gast
Re: Configuratie Squeezebox Server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 11:32:16 »
Hey,

Normaal gezien worden externe schijven gemount in de map /media
Kijk of je in die map een map met de naam van de usb-schijf ziet staan.
Dat is je usb schijf. Anders zal je hem handmatig of via fstab kunnen mounten.

Groeten

Jan

Denk eraan dat je gebruiksrecht van deze map via terminal kan overnemen
sudo chown <username>:root /media/<mapnaam>

verander <username> in jouw gebruikersnaam
verander <mapnaam> in de map van jouw usb-schijf.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 11:36:21 door JohnieBraaf »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 16:08:29 »
Squeezeboxserver kan de externe schijf alleen maar zien als hij gemount wordt mbv fstab.
Tenminste dat heb ik gemerkt.
Zelf heb handmatig een map aangemaakt genaamd:
/media/Classic-SL (=naamlabel schijf)
In mijn fstab heb ik de volgende regel toegevoegd (mbv teksteditor met rootrechten bv sudo gedit in terminalvenster) 
/dev/sdb1 /media/Classic-SL ntfs-3g rw,exec,utf8 0 0Waarbij ik opmerk dat mijn externe harde schijf ntfs geformatteerd is.
Zie voor verdere info oa: http://forums.slimdevices.com/ .
Ik kan de juiste draad helaas nu ook niet meer vinden. ;)
Dit alles heeft waarschijnlijk te maken dat de Squeezeboxserver onder de root geïnstalleerd wordt en dat daarom de externe schijf "blijvend" mbv fstab gemount moet worden.
Nb om de schijf correct te mounten zal je na de fstab aanpassing de computer opnieuw dienen op te starten.
Als je de externe tijdelijk niet gebruikt kan je een hekje (=#) voor de toegevoegde regel zetten.

Desktop Ubuntu 16.04 LTS

Offline Uggertje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 17:49:52 »
Hartelijk dank voor de feedback. Inmiddels heb ik van de PC weer een Windows PC gemaakt omdat ik de schijf toch regelmatig wissel.
Overigens heb ik de laptop van mijn vriendin naar alle tevredenheid voorzien van Ubuntu (geheel Windows vrij ;))