Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bladwijzers van Firefox  (gelezen 9723 keer)

Offline Robertj

• Lid
Bladwijzers van Firefox
« Gepost op: 2010/04/20, 12:55:46 »
Ik gebruik Firefox behalve in Ubuntu ook in Windows. Waar worden de bladwijzers opgeslagen? Ik wil de hele verzameling bladwijzers (favorieten) in een back-up opslaan. Ik weet alleen niet waar ik ze kan vinden, hoe ze te kopiëren en (indien nodig) weer terug te zetten.

Re: Bladwijzers van Firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/20, 12:57:48 »
Die staan opgeslagen in een database. Er zijn talloze add-ons beschikbaar om bladwijzers met verschillende Firefox-browsers te synchroniseren.

Offline revival

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/20, 13:03:49 »
Ik Gebruik hiervoor de add-on xmarks.

Die bevalt uitstekend voor Linux Apple en Windows

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/20, 13:37:12 »
In de verborgen map .mozilla/firefox/***.default staat bookmarks.html

Dat zijn de bladwijzers.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/20, 13:42:02 »

Ja is een goeie.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/20, 13:44:06 »

Dat zijn de bladwijzers.
Dat was vroeger zo, tegenwoordig worden ze in json-bestanden opgeslagen, te vinden in .mozilla/firefox/[xxx].default/bookmarkbackups.

Offline Robertj

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/20, 14:03:47 »

Kun je hiermee een back-up opslaan op een USB-schijf? Voor zover ik kan zien moet je een account aanmaken en een on-line back-up opslaan.

Dat zijn de bladwijzers.
Dat was vroeger zo, tegenwoordig worden ze in json-bestanden opgeslagen, te vinden in .mozilla/firefox/[xxx].default/bookmarkbackups.

Ik heb Vista. Moet ik in Windows/program files zijn of in gebruikers/naam/AppData? In die laatste zitten nog weer verschilende mappen.

Ooh, ik zie het al:C/gebruikers/naam/AppData/Roaming/Mozilla/Firefox/Profiles/xxxxxxxx.default/bookmarkbackups/JSON-bestand.
Kan ik die gewoon kopiëren naar mijn USB-schijf en later weer terug zetten. Ik ken dat soort bestand niet.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/20, 14:10:55 »
ja, uiteraard wel de laatste kopiëren.

Ook een goed idee is om eerst te testen of het wel werkt zoals beloofd! Dus maak een backup, gooi je laatste json-bestand weg, open Firefox, dan zie je oudere bladwijzers staan, sluit Firefox, zet gekopieerd bestand terug, start Firefox en nu moet je je nieuwste bladwijzers weer zien. Ik voeg dit er aan toe, omdat het een bekend gegeven is dat mensen, inclusief professionals, hele knappe backup-strategieën bedenken maar niet altijd daadwerkelijk controleren of die in de praktijk wel werken. Soms blijkt dan, uiteraard na een calamiteit want Murphy is overal, dat ze iets basaals over het hoofd hebben gezien!

Offline elendil

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/20, 14:24:07 »
Ik gebruik Firefox behalve in Ubuntu ook in Windows. Waar worden de bladwijzers opgeslagen? Ik wil de hele verzameling bladwijzers (favorieten) in een back-up opslaan. Ik weet alleen niet waar ik ze kan vinden, hoe ze te kopiëren en (indien nodig) weer terug te zetten.
Robert, één van de zeer nuttige extensies van Firefox is FEBE. Hiermee kun je een backup van je gehele Firefox gebeuren maken en deze later terug zetten. Backups kun je ook via een tijdsschema laten maken, heb je er helemaal geen omkijken meer naar. Ik heb er onder Vista én Ubuntu dankbaar gebruik van kunnen maken en raadt het je zeer aan.

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline Robertj

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/20, 14:40:49 »
ja, uiteraard wel de laatste kopiëren.

Ook een goed idee is om eerst te testen of het wel werkt zoals beloofd! Dus maak een backup, gooi je laatste json-bestand weg, open Firefox, dan zie je oudere bladwijzers staan, sluit Firefox, zet gekopieerd bestand terug, start Firefox en nu moet je je nieuwste bladwijzers weer zien. Ik voeg dit er aan toe, omdat het een bekend gegeven is dat mensen, inclusief professionals, hele knappe backup-strategieën bedenken maar niet altijd daadwerkelijk controleren of die in de praktijk wel werken. Soms blijkt dan, uiteraard na een calamiteit want Murphy is overal, dat ze iets basaals over het hoofd hebben gezien!

Ik heb behoorlijk van bladwijzers. Als ik dan het JSON bestand zie is die maar zo'n 65 Kb. Lijkt dat dan zo klein of omvat het werkelijk alle bladwijzers?

Robert, één van de zeer nuttige extensies van Firefox is FEBE. Hiermee kun je een backup van je gehele Firefox gebeuren maken en deze later terug zetten. Backups kun je ook via een tijdsschema laten maken, heb je er helemaal geen omkijken meer naar. Ik heb er onder Vista én Ubuntu dankbaar gebruik van kunnen maken en raadt het je zeer aan.

Is dat wat anders dan een Ad on? Zit he al in Firefox of moet dat ook geïnstalleerd worden? Het klinkt als een andere opslag en een andere plaats om terug te plaatsen. Waar vindt ik dat allemaal? En hoe werkt het met tijdschema's?

« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/20, 14:43:07 »
Ik heb behoorlijk van bladwijzers. Als ik dan het JSON bestand zie is die maar zo'n 65 Kb. Lijkt dat dan zo klein of omvat het werkelijk alle bladwijzers?
Open het eens met een teksteditor, onderaan staan je laatste bladwijzers. In 65.000 tekens kun je overigens heel wat kwijt hoor! :-)

Offline elendil

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/20, 15:08:40 »

Is dat wat anders dan een Ad on? Zit he al in Firefox of moet dat ook geïnstalleerd worden? Het klinkt als een andere opslag en een andere plaats om terug te plaatsen. Waar vindt ik dat allemaal? En hoe werkt het met tijdschema's?
Extensions en add-ons zijn één pot nat en moeten dus geïnstalleerd worden.
De gemakkelijkste manier (ik werk met de Engelstalige versie dus het juiste woord kan anders zijn):

Tools -> Add-Ons -> Get Add-ons (meest linker tab)
Zoeken op Febe en installeren. Na het heropstarten Febe configureren. Kies in het configuratiescherm van Febe bij Options - Backup type voor Both en vink beide Backup items aan. Klap Additional items open en kies voor Select All. De rest wijst zich eigenlijk vanzelf.
Het tijdsschema Schedule is de derde tab van links. De instellingen hier wijzen zich eigenlijk ook vanzelf.
Op deze manier krijg je een backup van al je Add-ons, bladwijzers, passwords, thema's, plugins, browser geschiedenis, nou ja, je hele Firefox wordt veiliggesteld.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/20, 15:38:36 »

Dat zijn de bladwijzers.
Goed dat je dat opmerkt. Ik exporteer mijn bookmarks altijd als html en dat werkt nog wel goed; zo komt de nieuwste html in /documenten te staan. Maar die html die nu in .mozilla staat is erg gedateerd. Dus hij haalt ze blijkbaar uit die json-bestanden.
Goed dat te weten.

Offline daido

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/20, 18:30:31 »

Geweldig, bedankt voor de tip! Scheelt een hoop werk.

Offline Robertj

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/20, 19:10:47 »
Paul, ik heb zo'n JSON bestand geopend in wordpad. Dan zie ik één scherm vol tekst en daar staan inderdaad de bladwijzers bij. Die kan ik dus handmatig kopiëren.

Maar naar aanleiding van wat Elendil schrijft heb ik Febe geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Dat vindt ik dan nog de gemakkelijkste manier om een backup te maken op een aparte partitie waar ik mijn eigen documenten opsla. Bij 'terug zetten' zie ik alleen niet dat de hele backup ineens terug gezet kan worden. Ik zie een lijst met verschillende onderdelen maar niet de mogelijkheid om de hele backup ineens terug te zetten. Voor de rest werkt het nu goed. Alleen de vraag 'hoe zet ik de hele backup in één keer terug' blijft dan nog over.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/21, 06:58:43 »
Paul, ik heb zo'n JSON bestand geopend in wordpad. Dan zie ik één scherm vol tekst en daar staan inderdaad de bladwijzers bij. Die kan ik dus handmatig kopiëren.
Alhoewel FF uit zichzelf alleen nog een json-backup maakt, kun je die bladwijzers nog wel als html exporteren. Bldw. ordenen->importeren en reservekopie maken->html exporteren. Later zijn ze even gemakkelijk weer te importeren.
Het voordeel van zo'n html-bestand is dat het goed leesbaar is en de url's aanklikbaar zijn; het is dus niet zo'n brij tekentjes als in die json-files.

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/21, 07:22:10 »
Met een backup maakt die een JSON bestand wat je een op een kan terugzetten. Dus in een handeling de bladwijzers gelijk. Met export krijg je html maar bij import voegt die die toe aan de huidige lijst. Dan krijg je steeds meer bladwijzers. Ik heb altijd de backup/herstel functie gebruikt.
Verder heeft mozilla nu ook een addon Weave waarmee je kunt synchroniseren. Ik gebruik die nu inmiddels een maand of 3 en bevalt goed. Na een schone installatie installeren, aanmelden en de aanwezige bladwijzers laten overschrijven. Daarna synct die altijd.

Offline Robertj

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/21, 14:05:50 »
Alhoewel FF uit zichzelf alleen nog een json-backup maakt, kun je die bladwijzers nog wel als html exporteren. Bldw. ordenen->importeren en reservekopie maken->html exporteren. Later zijn ze even gemakkelijk weer te importeren.
Het voordeel van zo'n html-bestand is dat het goed leesbaar is en de url's aanklikbaar zijn; het is dus niet zo'n brij tekentjes als in die json-files.

Inderdaad, dat had ik nog niet gezien. Als ik in de back-up van FEBE kijk wordt daar eenzelfde html bestand met links opgeslagen. Met FEBE gaat het dan alleen wat sneller dan handmatig via Bldw. ordenen->importeren en reservekopie maken->html exporteren.

Nou weet ik alleen nog niet hoe ik de hele back-up van FEBE in zijn totaal weer terug kan zetten. De bookmarks snap ik maar er zijn nog andere bestanden.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/21, 14:12:31 door Robertj »

Offline elendil

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/21, 14:11:23 »

Maar naar aanleiding van wat Elendil schrijft heb ik Febe geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Dat vindt ik dan nog de gemakkelijkste manier om een backup te maken op een aparte partitie waar ik mijn eigen documenten opsla. Bij 'terug zetten' zie ik alleen niet dat de hele backup ineens terug gezet kan worden. Ik zie een lijst met verschillende onderdelen maar niet de mogelijkheid om de hele backup ineens terug te zetten. Voor de rest werkt het nu goed. Alleen de vraag 'hoe zet ik de hele backup in één keer terug' blijft dan nog over.
Robert, ik weet niet hoe goed je Engels is, maar dit http://softwarebychuck.com/febe/tutorial/febe101.html is de backup helpfile.
Dit http://softwarebychuck.com/febe/tutorial/febeRestoreProfile.html is de restore helpfile.
Als je er niet uitkomt, geef dan even een gil.
Let ook op de blauwe informatie blokjes, geven je helpteksten.

-=[ Jurre ]=-

Offline Robertj

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/21, 14:38:00 »
Met de uitleg van die links is het wel duidelijk. Ik begrijp dat het fbu bestand de complete backup inhoud.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/21, 15:03:08 »
Ik heb ze gisteren en vandaag uitgetest en ik blijf mooi bij Xmarks.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #21 Gepost op: 2010/04/21, 18:25:30 »

Dat zijn de bladwijzers.

Ook niet. Dat zijn de backups. De actuele bladwijzers zitten in het databasebestand places.sqlite.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/21, 18:32:08 door grizzler »

« Reactie #22 Gepost op: 2010/04/21, 22:55:07 »
Ook niet. Dat zijn de backups. De actuele bladwijzers zitten in het databasebestand places.sqlite.
Nu je dat zegt herinner ik me dat weer, klopt. Niettemin zijn de backups daarvan (die json-dingen) actueel tot op de dag van vandaag.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/04/22, 11:29:44 »
Zeer leerzaam draadje. :) Ik ga in het vervolg ook maar die json-dingen opslaan.

Toch blijf ik ook die html-backups gebruiken, maar dan alleen om door mijn bladwijzers te bladeren; ik heb er namelijk nogal veel (1 MB en veel mappen, submappen etc). In zo'n html-bestand staan ze allemaal op een rij - met bijbehorende tekst - en ze zijn ook nog eens aanklikbaar.

« Reactie #24 Gepost op: 2010/04/22, 13:16:36 »
Nu je dat zegt herinner ik me dat weer, klopt. Niettemin zijn de backups daarvan (die json-dingen) actueel tot op de dag van vandaag.
De backups lopen kennelijk hooguit een dag achter. De recentste bookmarks-X.json in mijn bookmarkbackups-map is van even na zevenen gisteravond. De oudere exemplaren zijn steeds 24 tot 36 uur ouder.