Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Samba] deel probleem  (gelezen 1407 keer)

Offline Aprate

• Lid
[Samba] deel probleem
« Gepost op: 2010/04/17, 16:10:07 »
Hallo allemaal, ik heb net een nieuwe HTPC gekocht en deze ben ik nu aan het configureren, ik ben nog aardig nieuw met linux. Bij mijn vorige HTPC had ik alleen xbmc er op staan maar nu wil ik er ook een FileShare programma er bij op. Voor dit heb ik Samba gekozen het bevalt goed alleen ik krijg 1 ding maar niet aan de praat ben er ondertussen al 2 dagen mee aan het knooien.. kom er maar niet uit  ???

Ik heb Samba geinstalleerd samen met SWAT, dit werkt allemaal ik kan mappen delen en ze benaderen(via windows) alleen wat ik niet kan is een gedeelde map aanmaken op een andere hardeschijf dan de schijf waar Ubuntu op geinstalleerd is. Dus als ik bevoorbeeld een map aanmaak op de zelfde schijf als waar Ubuntu op geinstalleerd is werkt het perfect maar als ik een map deel op een andere schijf dan zegt ie dat ik geen toegang heb.

Dus ik heb een paar testjes gedaan en hieronder staan de resultaten:
Citaat
film@xbmc:~$ sudo testparm /etc/samba/smb.conf
Load smb config files from /etc/samba/smb.conf
rlimit_max: rlimit_max (1024) below minimum Windows limit (16384)
Processing section "[printers]"
Processing section "[print$]"
Processing section "[Series]"
Processing section "[www]"
Processing section "[printers]"
Loaded services file OK.
Server role: ROLE_STANDALONE
Press enter to see a dump of your service definitions

[global]
   server string = %h server (Samba, Ubuntu)
   map to guest = Bad User
   obey pam restrictions = Yes
   pam password change = Yes
   passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
   unix password sync = Yes
   syslog = 0
   log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   dns proxy = No
   usershare allow guests = Yes
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d

[printers]
   comment = All Printers
   path = /var/spool/samba
   create mask = 0700
   printable = Yes
   browseable = No
   browsable = No

[print$]
   comment = Printer Drivers
   path = /var/lib/samba/printers

[Series]
   comment = administrator, leecher
   path = /media/fcf56894-d6dd-449a-8c29-f24c9c4f256a/Serie
   valid users = administrator, leecher
   read only = No

[www]
   comment = websites
   path = /var/www/
   valid users = administrator
   read only = No

Offline Aprate

• Lid
Re: [Samba] deel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/17, 16:12:53 »
2e post sorry maar ik kreeg de post op een of andere manier niet langer.

ik heb de mappen ook al ge chmod naar 777 maar dit werkt ook niet kan best zijn dat ik ze gewoon niet goed link, ik heb ook al veel gezocht op het internet maar nergens staat echt wat mij helpt.

Hopenlijk kan iemand mij hier mee helpen

Offline ORbit

• Lid
    • http://www.mansolein.com
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/18, 07:59:01 »
Hallo Aprate,

ik heb er ook altijd mee zitten klooien. Inmiddels draai ik 9.10 en daar werkt het heel eenvouding om mappen te delen. Via je rechtermuisknop op een map kan je in het menutje komen deelopties maar dat kan je alleen wijzigen zolang jij eigenaar bent, dus zoals je schreef een map op de schijf waar ubuntu op is geinstalleerd. Heb je een map op een ander hd staan die je wil delen dan ben je daar niet standaard eigenaar van, je moet jezelf dus eigenaar maken van de andere hd. Ik wwet het commando daar niet voor uit mijn hoofd dus dat zal je even moeten opzoeken. Persoonlijk werk ik in dit soort gevallen altijd met Nautilus(=je venster browser) als root zodat ik overal alle rechten op heb, wel uitkijken wat je doet. Als je dat wil proberen doe dan in de terminal
gksudo nautilussurf naar bestandssysteem en dan naar media daar zie je al je schijven en partities staan en pas dan via je rechtermuisknop de rechten aan van de schijf of partitie.
Sluit dat venster als je klaar bent met je aanpassingen, maak daar verder geen map mee aan omdat je die wil delen of zoiets want dat doe je dan met root rechten en dan lukt het altijd. Om te zien of het 'gewoon' werkt zul je een nieuw venster moet openen via locaties.

Succes.

Offline Aprate

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/18, 10:16:12 »
Who je zegt dus eigenlijk dat je bij 9.10 helemaal geen samba geinstalleerd hoeft te hebben? En zolang je beheerder bent van de mappen dat je ze gewoon kunt delen via rechtermuisknop --> deelopties?

hardstikke bedankt dan weet ik even weer hoe ik verder moet gewoon volledige rechten van mijn account toekennen dus, en niet alleen chmodden.

Offline ORbit

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/18, 12:19:00 »
samba heb je sowieso nodig omt mappen te delen met windows machines.

succes

Offline Aprate

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/18, 12:34:58 »
oh oke.. dan zal ik eens even kijken hoe dit allemaal inmekaar steekt hier ga ik of vanavond en anders morgen mee bezig. Vandaag is het veelste mooi weer om binnen te zitten :D

Bedankt ORbit

Offline Aprate

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/18, 19:57:15 »
SUPER! bedankt hij werkt nu :D na heel veel gekloot en gezweet is het eindelijk gelukt door simpelweg de rechten aan te passen, ik wist wel dat het niet aan samba lag.

Super bedankt voor je help ORbit! =D :-*

EDIT: oh hij is nog niet helemaal klaar, nu kan ik ze wel benaderen maar nog niet schrijven volgens mij is dit gewoon een kwestie van chmodden :)
EDIT2: nu doet ie het helemaal goed. je wordt bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/04/18, 20:05:40 door Aprate »

Offline ORbit

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/19, 06:25:41 »
Mooi dat het gelukt is!  :)