Interessant topic!
Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar verwacht wel dat het mogelijk is, tenminste als er een toetsenbord aan de computer bevestigd is.
Hier even een kleine uitleg hoe ik verwacht dat het mogelijk is:
Benodigd, een 2e Ubuntu computer die verbonden is met het netwerk
Stop een LiveCD/LiveUSB in de lade en laat deze booten (dit kan een moeilijk onderdeel zijn als de BIOS niet goed ingesteld is)
Wacht tot Ubuntu helemaal opgestart is (kun je vaak aan één van de lampjes op de computer zien)
Druk op CTRL+F2, type gnome-terminal en druk op enter
Type sudo apt-get install ssh en druk op enter (volgens mij wordt er bij de live sessie niet om een wachtwoord gevraagd)
Wacht tot ssh geïnstalleerd en geconfigureerd is (5 minuten is denk ik voldoende bij een goede internet verbinding)
Ga naar de 2e computer, en ping de 'blinde' Ubuntu pc (zorg dat de router dit niet blokkeert).
Lukt het pingen, voer dan ssh -X <ip-blinde-pc> uit (zorg dat de router dit niet blokkeert)
Vanuit SSH kun je de VNC server configureren met het programma vino-preferences. Hierna kun je (neem ik aan) de live sessie overnemen met de 2e Ubuntu pc en daarmee Ubuntu installeren.
Zodra Ubuntu geïnstalleerd is, volg de voorgaande stappen ook voor de geïnstalleerde Ubuntu, zodat de computer bereikbaar is met SSH en VNC. Zorg ook voor een statisch IP-adres.