Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: te vaak wachtwoord invullen  (gelezen 2899 keer)

te vaak wachtwoord invullen
« Gepost op: 2010/04/15, 10:42:44 »
Hoi,

Ik heb nu Ubuntu 9.10 (Karmic) draaien met een gebruiker.

Bij het opstarten moet ik inloggen met een wachtwoord (gewenst).
Maar wil ik iets aanpassen of gebruik ik in de terminal 'sudo' dan moet ik ook weer mijn wachtwoord invullen (ongewenst).

Ik heb het antwoord al geprobeerd te vinden op het forum en google, maar niets gevonden of de verkeerde zoekterm gebruikt...

Is het mogelijk om in te stellen dan je na het inloggen geen wachtwoorden meer hoeft in te vullen? Zo ja, hoe?

bedankt,
Sander

Offline siegi

• Lid
Re: te vaak wachtwoord invullen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/15, 10:58:25 »
In het normale geval heb je zelden super user (sudo) rechten nodig.
Enkel bij zaken als globale systeeminstellingen of software installeren verwijderen.
Ik vraag me af hoe vaak men dit doet eenmaal het systeem geïnstalleerd is en werkt?

Het vragen naar een wachtwoord is een belangrijke beveiliging op de ubuntu desktop. Kijk ook naar microsoft die begint te beseffen dat users altijd als administrator te laten werken, voor grote problemen zorgt.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/15, 11:03:21 »
Ter aanvulling op siegie:

Al zou het lukken om het voor elkaar te krijgen om sudo opdrachten uit te voeren zonder wachtwoord, dan is de hele Linux beveiliging weg.

Wel zou je een Yubikey (of soortgelijks) aan kunnen schaffen, waardoor je geen wachtwoord meer hoeft in te vullen, alleen even je vinger op de key te leggen, waarna de key voor jou de code invult.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/15, 11:32:18 »
Dan moet je wel niet in je vinger snijden inclusief een pleister erop. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/15, 11:41:42 »
Dan moet je wel niet in je vinger snijden inclusief een pleister erop. XD

Toch niet alle 10 de vingers tegelijk  ??? (er zit geen vingerafdruk sensor, alleen maar een capititieve drukknop)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/15, 11:51:50 »
Ok dat wist ik niet. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/15, 12:02:39 »
Bedankt voor de reacties,

Ik gebruik de terminal voor de programmeren van elektronica en daar moet ik per keer 4x sudo gebruiken en voorlopig doe ik ongeveer 10 bordjes per dag.....dus begin aardig gek er van te worden.

maar hier is dus niet echt een oplossing voor...uitgezonderd de gehele beveiliging eruit sleutelen...

gr.
Sander

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/15, 12:14:15 »
Als je sudo in de terminal invoert, dan onthoud hij even het wachtwoord. Wel enkel voor die terminal sessies.
Hier zie je hoe je de tijd veranderd.
http://linuxowns.wordpress.com/2008/10/21/change-gksudo-timeout/

« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/15, 12:16:10 »
Wat je kan doen is in de terminal, voor je begint met elektronica te programmeren is ingeven: sudo su
dan vul je je pw in, en ben je in de terminal ingelogd als root, dan hoef je ook geen sudo meer voor je commando's te zetten.

Of dit zo'n goed idee is qua veiligheid durf ik niet te zeggen

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/15, 12:16:27 »
In dat geval zou je "sudo -i" kunnen gebruiken om root te worden.
Hierna werk je als root en hoef je dus geen sudo meer te gebruiken.
Type "exit" om weer als normale gebruiker te werken.

Pas wel op als je als root werkt. Je kan zo je systeem grondig slopen als je een verkeerd commando intikt.
Verder moet je er ook op letten dat je niet de rechten van je eigen home-dir sloopt door allerlei grafische programma's op te starten vanuit dat terminalvenster.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/15, 12:18:21 »
Wat je kan doen is in de terminal, voor je begint met elektronica te programmeren is ingeven: sudo su
dan vul je je pw in, en ben je in de terminal ingelogd als root, dan hoef je ook geen sudo meer voor je commando's te zetten.

Of dit zo'n goed idee is qua veiligheid durf ik niet te zeggen

"sudo su" is niet handig, omdat daarmee een aantal instellingen niet goed veranderd worden.
Gebruik liever "sudo -i"
(zie bijv. hier voor de verschillen)

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/15, 15:05:30 »
En verder is het ook handig om een wachtwoord te kiezen dat zeer snel kan worden ingetikt, maar dat toch enigszins gecompliceerd is.
Bijvoorbeeld: 123QWE of asdFFF of !@#qwe.