Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf in slechte kwaliteit  (gelezen 2926 keer)

Offline Arion

• Lid
pdf in slechte kwaliteit
« Gepost op: 2010/04/13, 12:40:17 »
Ik kan, b.v. vanuit Gimp, een bestand printen en daar kiezen voor opslaan als pdf-bestand. Dit werkt opzich goed, alleen is de kwaliteit (resolutie) belabberd. Ik heb ook de pdf-printer cups-pdf geinstalleerd, daar kun je nog wat dingen instellen. Maar het lukte me ook niet om een beter resultaat te bereiken. Vroeger drukte ik in Windows middels pdf995 af. Daar is de kwaliteit stukken beter, maar ik heb geen versie voor linux gevonden.
Weet iemand hoe dit beter kan?

Offline jan11000

• Lid
Re: pdf in slechte kwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/13, 15:35:39 »
Kijk eens in gimp of de originel file de compressie aan staat, zet dit eens uit, en print dan.

Offline Arion

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/13, 15:51:48 »
Ik ben niet zo vertrouwd met gimp, waar kun je precies de compressie aan of uit schakelen?

Offline Arion

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/13, 15:59:27 »
Ik heb er nog een aanvulling bij: Ben (weer) wat aan het experimenteren en merk dat de afdruk helemaal niet veel verschilt, maar als ik de bestanden open (met Documentviewer), dan ziet die van Ubuntu er niet uit. Bovendien is die van Ubuntu twee keer zo groot...
Het punt is dat ik een pdf wil opsturen per mail en natuurlijk de best mogelijke kwaliteit wil hebben.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/19, 10:19:50 »
Dat van die slechte beeldkwaliteit kan ik niet reproduceren.

Het veranderen van de printerinstellingen van de PDF printer schijnt absoluut niets te veranderen.

Wat wel lukt om kleinere bestanden te krijgen, is de figuur te verkleinen in gimp, dan afdrukken, maar op image settings de figuur vergroten. Dan wordt de figuur in lagere resolutie afgedrukt. Een foto geeft bij mij een bestand van 9 MB. Na verkleinen krijg ik een bestand van 800 kb, waarvan de kwaliteit op het scherm nog even goed is (75 dpi).

Je kan ook het commandolijn programma "convert" gebruiken om figuren naar PDF om te zetten. Dan hebje evenwel geen 'bladspiegel'. Via opties kunnen compressiemanieren, resolutie, enz. ingesteld worden. Rechtstreeks omzetten gaat via "convert <infile>.jpg <outfile>.pdf". Het resulterende PDF bestand is bij mij 0.1 MB kleiner dan de originele figuur (1.4 MB).

Figuur inlezen in OpenOffice Draw en dan exporteren naar PDF is ook een mogelijkheid.

Elk van die werkwijzen heeft zo z'n voor en nadelen.

Offline Arion

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/21, 16:56:11 »
Bedankt voor de tips. Ik ben op dit moment te druk, maar ga ze binnenkort proberen.