Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virtual box  (gelezen 1268 keer)

Offline rutgerr

• Lid
virtual box
« Gepost op: 2010/04/12, 17:17:00 »
hey,

Ik zou graag wat experimenteren met virtual box. Nu was mijn vraag in welke mate virtual box dan integreert in ubuntu.
Is dit zoals bij wine, een map waarin je alles kunt verwijderen, en ook geen 'macht' buiten die map heeft?

greetz

Offline jan11000

• Lid
Re: virtual box
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/12, 18:12:21 »
Deze heeft geen invloed op je ubuntu, je kan een map koppelen aan ubuntu, zodat je files kunt uitwisselen.
Je kan ook een netwerk opzetten met ubuntu, maar dit moet je gaan instellen.
In ubuntu heb je enkele files in virtualbox map geinstalleerd, deze zou je kunnen verwijderen en dan is je ubuntu weer schoon/leeg.
Dus je kan veel gaan rotzooien in virtualbox(of testen bijvoorbeeld).

« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/12, 18:18:46 »
Wine en VirtualBox zijn niet te vergelijken. VirtualBox draait een geheel OS virtueel, het virtuele OS weet niet van het bestaan van het hoofd-OS. Wine is daarentegen een manier om Windows-code op Linux uit te voeren.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/12, 18:33:50 »
Ligt eraan wat je wilt doen. Ik gebruik Virtualbox voornamelijk om andere of nieuwe distributie te kunnen testen zonder het risico dat ik m'n harde schijf of bepaalde partitie verknal.

Offline rutgerr

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/12, 19:06:11 »
Maar je kan wine koppelen aan een map en daarbuiten heeft die nix te zeggen, dit is bij virtualbox dus ook het geval begrijp ik. Dus ik kan ook veilig werken, ook al heb je een virus in je virtualbox je hoofdsysteem word dus niet aangetast. Maar kunnen de verschillende systemen in de virtualbox dan aan elkaars gegevens of kan je deze ook gecheiden houden?

greetz

« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/12, 22:48:56 »
Maar je kan wine koppelen aan een map en daarbuiten heeft die nix te zeggen, dit is bij virtualbox dus ook het geval begrijp ik.
Klopt.

Dus ik kan ook veilig werken, ook al heb je een virus in je virtualbox je hoofdsysteem word dus niet aangetast.
Klopt ook.

Maar kunnen de verschillende systemen in de virtualbox dan aan elkaars gegevens of kan je deze ook gecheiden houden?
Standaard kan de virtuele machine (het besturingssysteem wat je in VirtualBox hebt draaien) niet bij de gegevens op de host (Ubuntu bijvoorbeeld) en andersom. Maar dit kun je wel instellen via Shared folders. Of je ook gegevens kunt uitwisselen tussen twee virtuele machines? Ongetwijfeld, maar dit heb ik dacht ik nog nooit gedaan.

Ik bespeur wat angst in je vragen: als ik ga spelen met mijn VM's en ik doe wat verkeerd, is dan mijn hoofd-OS stuk? Neen, in een VM kun je alles doen zonder je hoofd-OS te raken. Wat wel weer kan is dat je de harde schijf van je host aankoppelt in een VM en van daaruit alles gaat wissen, ja dan heb je een probleem natuurlijk! :)

Offline rutgerr

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/13, 08:45:47 »
klein vraagje, wat is een VM ;)

greetz

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/13, 09:23:34 »
VM = virtuele machine. Dit is dan het gast-OS, bv Windows dat bovenop het host-OS draait (bv Ubuntu).

Dit zijn dan zo ongeveer de verschillende lagen in een gevirtualiseerd systeem:
- Ubuntu (hoofd-OS = host)
- VirtualBox (virtualisatie-software, kan ook iets als VMware of KVM zijn)
- Windows (gast-OS = virtuele machine; kan zo ongeveer elk OS zijn, dus bv ook Ubuntu)

Offline rutgerr

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/13, 11:18:32 »
Hey,

Allemaal bedankt voor de info, nu ben ik al een stuk verder.
En kan beginnen met het installeren ervan  :D

greetz