Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie advies Win7/Linux  (gelezen 1088 keer)

Partitie advies Win7/Linux
« Gepost op: 2010/04/04, 23:07:15 »
Hallo,

Ik ben van plan om mijn systeem volledig vanaf 0 terug te herinstalleren.
Nu vroeg ik mij het volgende af.
Heeft het zin om de installatie van win 7 op een kleine partitie te zetten van ongeveer 10 a 15 gig, net hetzelfde voor mijn ubuntu installatie.
En dan gewoon de overige ruimte ( een 200 gig) te gebruiken als gemeenschappelijke partitie voor zowel windows als ubuntu bestanden/programma's ?

Mvg,

Joris Meeus

Re: Partitie advies Win7/Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/04, 23:47:30 »
Sowieso eerst Windows installeren. Die zou ik ongeveer 20 a 30 gig groot maken.
Voor Linux is 20 voldoende. En de rest een aparte data partitie maken is zeker een goed idee.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Partitie advies Win7/Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/04, 23:57:28 »
Ik zou de partitie waarop Windows wordt geïnstalleerd, toch wat groter maken. Denk aan zo'n 30 tot 40 GB, of meer als je een gamer bent. De rest van de ruimte kun je dan inderdaad als een gemeenschappelijke partitie voor Ubuntu en Windows gebruiken; maar alleen om bestanden te delen tussen de twee en alleen om Windows programma's te installeren. Formatteer deze partitie als NTFS, dan kun je vanaf deze lezen en naar deze schrijven vanuit Ubuntu en Windows ( officieel is naar een NTFS partitie schrijven in Ubuntu experimenteel, maar dat valt eigenlijk goed mee ).

Re: Partitie advies Win7/Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/05, 11:12:35 »
Bedankt voor jullie tips, morgen als ik meer tijd heb ga ik er eens mee aan de slag gaan!

mvg,

Joris

Re: Partitie advies Win7/Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/11, 18:51:12 »
Is het niet zo dat bij Linux automatisch de prg's op de systeempartitie worden geinstalleerd?
Een trotse linux-beginner!