Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] AMD watermerk  (gelezen 841 keer)

Offline RobinAJ

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[Opgelost] AMD watermerk
« Gepost op: 2010/04/03, 16:58:47 »
Gisteren heb ik ge-upgrade naar 9.10 in afwachting van 10.04. Heb dit zo lang mogelijk uitgesteld omdat ik iedere keer weer pret heb met mijn grafische kaart (vorige keer had ik geheel geen beeld en als leek, zie er dan maar uit te komen). Het is namelijk een ATI Radeon HD3870 X2 kaart en de ondersteuning daarvan is gewoon prut.
Nu heb ik de restricted drivers geinstalleerd (ja moest het toch weer wagen...) en alles lijkt super te werken, beter dan ooit, de grafische effecten doen het, volgens sommige, ja ik heb al heel wat gegoogled, zou vlc problemen geven, geen enkel probleem hier.
Wat is dan wel het probleem? Wel het rotte watermerk rechts onder met de melding AMD Unsupported Hardware.
Wie kan mij helpen (graag simpel uitgelegd) hoe ik hier vanaf kom. Heb diverse opties via google geprobeerd maar had het gevoel dat ik mij dieper in de nesten werkte.

Volgens de een zou ik de Catalyst driver moeten downloaden en dan via naam --extract moeten uitpakken en dan strand het schip. Ik krijg dan een map met fglrx-install.code waar ik geen lees, schrijf of andere rechten op heb. Ben er inmiddels wel achter hoe ik hierop rechten kan verkrijgen om het in ieder geval van het systeem te kunnen gooien...
Dan zou ik de control file en de signature file moeten vervangen maar zover ben ik niet geraakt want ik weet niet waar mijn control en signature file staan (die uit de gedownloade driver)
Het doel is dan om de driver te gebruiken die er nu op staat en de control en signature file van de aller nieuwste driver en dan zou het watermerk weg zijn.

Snapt iemand wat ik bedoel en hoe ik het op moet lossen? Ik ben de weg kwijt.

En waar komt dit watermerk eigenlijk vandaan? Het zit dus echt door alle schermen heen, zelfs mijn screensaver.

Specs staan hieronder, 1e computer, 64-bit systeem. En ik zou graag deze driver behouden omdat zo te zien alles goed werkt.

PS heb me al suf gegoogled maar ze komen allemaal met dezelfde oplossing waar ik nu net geen hout van snap.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/04, 10:55:50 door RobinAJ »
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline RobinAJ

• Lid
Re: AMD watermerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/03, 18:00:03 »
Bedankt voor je reaktie maar die had ik ook gevonden en die oplossing is hier niet aan de orde (nVidia kaart kopen).
Op Phoronix heb ik ook gekeken en daar stond de oplossing (en ook nog via diverse andere links) zoals ik beschreven had.
Helaas kom ik daar dus niet uit.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]

Offline RobinAJ

• Lid
Re: AMD watermerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/04, 10:55:04 »
Het is gelukt. Na heel veel google-en kwam ik er achter dat er een stukje ontbrak in de commando┬┤s die men opgaf. In veel tips die ik tegenkwam en allemaal op hetzelfde neer kwamen stond de mapnaam 8-12 niet achter de --extract. Daar kwam ik dus in de nesten.
Voor de juiste orde geef ik hier nog even de oplossing.

Stap 1: Download de driver van de ATI site en wel de oudere driver (even zoeken tussen de oudere drivers, het is de catalyst 8.12 driver):
ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64.run
Ik weet niet of het belangrijk is maar deze file heb ik in de home-map geplaatst. Normaal komen downloads bij mij binnen in Bureaublad.

Dan verder via de terminal.
Stap 2: Pak deze uit met het volgende commando:
sudo sh ./ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64.run --extract 8-12

Stap 3: Vervang de control en de signature file voor die van de oudere driver.
sudo cp ~/8-12/common/etc/ati/control /etc/ati
sudo cp ~/8-12/common/etc/ati/signature /etc/ati

Stap 4: Herstart de pc.

Nu zou het watermerk weg moeten zijn.

Voor de goede orde heb ik tussen stap 2 en 3 nog even een kopie gemaakt van de nieuwste control/signature files met het volgende commando:
sudo cp /etc/ati/control /etc/ati/control-old
sudo cp /etc/ati/signature /etc/ati/signature-old
Dit is niet noodzakelijk maar gaf wel een veiliger gevoel, aangezien ik amper snap waar ik mee bezig ben.

Deze oplossing heb ik inderdaad op het Phoronix forum gevonden alleen moest ik nog iets verder doorzoeken in de pagina┬┤s, bleef bij de eerste oplossing steken wat dus een verkeerd commando gaf. Pas halverwege de discussie stond de tip van 8-12 achter de --extract en dat was de oplossing.

Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben.
Grz.