Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbord werkt niet bij inloggen  (gelezen 2188 keer)

Offline kasper

• Lid
toetsenbord werkt niet bij inloggen
« Gepost op: 2006/11/22, 19:31:36 »
Ik heb een raadselachtig probleem bij het inloggen. Soms (ja inderdaad) kan ik niet inloggen. Er knippert wel een cursor maar er gebeurt niets. Nu los ik het op door net zolang te herstarten tot het wel werkt. Toch wel een tikje vervelend. Ik heb twee toetsenborden geprobeerd een dell uit 98 en een hp uit 03.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/22, 19:37:46 »
Prik die Dell uit 98 er weer eens in (geen USB hoop ik!), en start op in de herstelmodus. Log in als root en tik de volgende toverspreuk in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Je krijgt dan een vragenriedel. Ga onmiddellijk accoord met elke voorgestelde optie en maak GEEN ENKELE eigen keuze. Dat geeft het beste resultaat.

Als de riedel is afgelopen: typ dan reboot of poweroff.

Normaal herstarten.

Helpt dat?

Groet, Pjotr.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/22, 20:16:01 »
Toevallig had ik dit verschijnsel afgelopen week met feisty de pre-alpha release, na een upgrade.
1X rebooten en het systeem werkte weer als vanouds.
Mocht het nog een keer gebeuren, verander dan /boot/grub/menu.lst dusdanig, dat er geen opstartscherm meer komt, maar alleen tekst.
Dan is te zien waar het systeem blijft "hangen".

Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/22, 20:35:52 »
@Ron,

Ik denk dat je het ook kan verkrijgen zonder menu.lst te veranderen.
Als je op ctrl+alt+F1 duwt TIJDENS het opstartscherm. Dan gaat deze over naar de console. En zie je alle processen consolematig opstarten.

Arvid

edit: Wil je elke keer booten in console dan moet je dit idd in de menu.lst aanpassen. Want uw default waarden worden door de manier hierboven niet veranderd.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/22, 21:55:11 »
Citaat van: Burnass
Als je op ctrl+alt+F1 duwt TIJDENS het opstartscherm. Dan gaat deze over naar de console. En zie je alle processen consolematig opstarten.
Weer wat geleerd ......
Bestaat daar een lijstje van, dit soort commando's ?

Onwetende groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

budster

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/23, 00:01:11 »
Citaat van: r0n.
Citaat van: Burnass
Weer wat geleerd ......
Bestaat daar een lijstje van, dit soort commando's ?

Onwetende groeten,
Ron
Op zich zou het wel leuk zijn in de wiki dit soort dingen te hebben, ik vind de [tab] toets in de terminal geweldig. om commando's, paden en bestandsnamen af te maken, dat is ook zo iets wat niet iedereen weet/gebruikt.

« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/23, 00:04:02 »
of de alt+tab om te switchen tussen laatst gebruikte en openstaande vensters.
De ctrl+alt+pijl is dan weer handig om tussen werkbladen te veranderen.

Arvid

budster

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/23, 00:15:23 »
Nu nog een commando om het toetenboard van de topic starter aan te slingeren.

« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/23, 00:50:51 »
@de topicstarter

het lijkt wel of er iets loszit van de connectoren. Of post anders eens de /etc/X11/xorg.conf
daar staat ergens input device en degene met in de sectie keyboard. mss staat er daat iets fout. Mss een foute identefier naam.

Arvid

budster

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/23, 12:04:07 »
Je kan ook even een live-CD gebruiken, dan kan je kijken of het niet een hardware probleem is.

Offline kasper

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/23, 16:45:44 »
Bedankt allemaal voor de goede tips. Dat maakt me een stuk blijer dan in m'n eentje klungelen.

Het lijkt erop dat de tip van Pjotr om de xserver opnieuw te configureren voldoende is. Hij start nu veel beter op, voorheen kwam het opstart scherm vaak vreemd excentrisch in het beeld en nu goed.

Ik ga ervan uit dat hiermee het probleem is opgelost en wil iedereen hartelijk bedanken voor alle goede tips.

Groeten, Kasper

Djake

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/23, 09:54:12 »
Goede morgen met zijn allen, nu heb ik hetzelfde probleem met mijn toetsen bord ;-(

Als ik met de live cd werk geen enkel probleem. Kubuntu opnieuw er op gezet, weer geen toetsen bord.

Dan naar veilige modus, dus alles via de flitsende teksten, maar dan nog geen toetsenbord :-(  Dit blijft dus een lus waardoor ik niet verder kom.

Heb ook Pardus 2007 erop staan dus heb ik nog wel een werkend systeem, maar kan ik nu b.v. Xorg van Kubuntu aanpassen via Pardus op de HDA zonder Kubuntu op te starten ?

Het vreemde is dat alles wel gewrkt heeft maar door een handige zoon :-) alles naar de knoppen is gegaan..... Daarna alles opnieuw geinstalleerd

Groet van een Pardussende Djake :-)