Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows xp start niet meer door in dual boot  (gelezen 3859 keer)

Offline roeland

• Lid
  • Steunpunt: Nee
windows xp start niet meer door in dual boot
« Gepost op: 2010/04/01, 15:31:37 »
ik heb een dual boot, Ubuntu 9.10 en Windows XP.  Zonder dat ik me bewust ben van veranderingen, wil Windows XP niet meer doorstarten.  Het startscherm blijft maar staan en de vierkantjes in de balk in het midden blijven bewegen, maar verder gebeurt er niets.

Hoe los ik dit op?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt is Xubuntu aan te bevelen!

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: windows xp start niet meer door in dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/01, 15:51:18 »
Uit je verhaal snap ik dat je wel bij het eerste scherm van XP komt, dit lijkt me een een XP probleem.
Het lijkt mij verstandig om eerst weer de MBR te herstellen zodat je Grub even overslaat en je XP kan herstellen. Dit kan zo http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering Nu kan je XP herstellen. Na herstel kan je Grub zo terug zetten. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline roeland

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/01, 16:07:24 »
Lijkt me geen eenvoudig klusje, maar ik ga er binnenkort mee aan de slag (het probleem zit gelukkig in mijn tweede minder gebruikte PC).  Werkt jouw advies wel voor de laatste 9 versie?  Er wordt tot 9.04 opgegeven.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt is Xubuntu aan te bevelen!

Offline Gijsbert

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/01, 16:24:35 »
Het staat er niet bij, maar het maakt niet uit. Grub en Grub2 worden allebei in het Master Boot Record geschreven, net als de XP bootloader. Overschrijf je het MBR met de XP bootloader zal Grub of Grub2 verwijdert zijn. Om XP te herstellen is het eenvoudiger als de XP bootloader in het MBR staat. Als je dit voor het eerst gaat doen, lijkt het best lastig, gewoon goed de beschrijving volgen, dan kan het niet mis gaan, mocht er toch iets zijn, kan je altijd op het forum terug vallen.
Nog wat lees werk over het MBR http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record als je dat wilt. :)

Offline rja

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/01, 19:46:04 »
ik heb een dual boot, Ubuntu 9.10 en Windows XP.  Zonder dat ik me bewust ben van veranderingen, wil Windows XP niet meer doorstarten.  Het startscherm blijft maar staan en de vierkantjes in de balk in het midden blijven bewegen, maar verder gebeurt er niets.

Hoe los ik dit op?
Als het opstart scherm van Windows xp is.

Heeft het weinig met Grub te maken en Ubuntu te maken.

Misschien in veilige modus opstarten in Windows xp via F8 ?

Offline roeland

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/03, 14:18:44 »
Ik kom soms bij een herstart in het Windows menu waarbij ik kan kiezen voor de safe mode (of andere modes).  Bij geen van die keuzes start Windows door.  Dus dat lijkt niet naar een oplossing te leiden.

Wat gebeurt er als ik de Windows XP CD laat booten en XP herstel?  Verandert er dan is iets in het MBR of Grub.  Zo niet, dan kan ik dat proberen en lijkt de oplossing van mijn probleem simpeler.

Offline Gijsbert

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/03, 14:56:14 »
Als je van de XP cd kan booten en zo XP kan herstellen, is dat het makkelijkst. Je MBR zal met de Windows bootloader overschreven worden. Dus het stukje van Grub wat op de MBR staat ben je kwijt. Dit is helemaal niet erg, naderhand kan je Grub opnieuw installeren op de MBR. In je Ubuntu installatie staan verder alle gegevens die Grub nodig heeft. Het belangrijkste voor jou is een herstel van XP. Zorg dat je dit als eerste doet, daarna komt het Grub herstel wel. :)