Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedit - tekst kopieren naar writer  (gelezen 1958 keer)

gedit - tekst kopieren naar writer
« Gepost op: 2010/04/01, 13:59:42 »
Hallo allemaal,

Misschien dat ik een zeurpiet ben, maar ik heb het volgende probleem.

Wanneer ik in Gedit een tekst heb, en die vervolgens kopieer en dan plak in Writer (OpenOffice), dan krijg ik er (kennelijk) achter elke regel een soort onzichtbare spatie bij. Ik bedoel: wanneer ik de onzichtbare tekens laat zien, zie ik de tekens niet, maar aan het eind van de regel staat nog wel iets, want ik kan het weghalen met DEL of BACKSPACE.

Misschien een onwaarschijnlijk pietluttig geval, maar ik ben een purist en wil dat die editor echt pure platte tekst maakt. Maar het lijkt erop, dat hij dus wel iets toevoegd dat ik niet heb getypt?

Hoe dan ook:
- is dit herkenbaar?
- is er iets aan te doen?

Groeten,

Steven

Offline vanadium

• Lid
Re: gedit - tekst kopieren naar writer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/01, 14:50:06 »
Ik kan dit niet reproduceren: als ik lijntje typ zonder spatie achteraan, of met één of met twee in gedit, dan komt dat ook als dusdanig in OOo. Als je handtekening nog klopt, dan werk jij met Hardy en Intrepid. Ik doe deze test hier in Karmic.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/01, 15:13:37 »
Bedankt voor je reactie, Vanadium.

Mijn handtekening klopt nog steeds. Karmic wil op mijn flaptop niet fatsoenlijk draaien (geen idee waarom). Vandaar dat ik bij Intrepid ben gebleven. En voor mijn desktop wil ik een LTS-versie.
Eind deze maand ga ik uiteraard 10.04 proberen (ik heb hoge verwachtingen).

Jammer dat je het niet kunt reproduceren. Misschien is het ook een pietluttigheid en moet ik gewoon nog even geduld hebben tot eind deze maand. Dat doe ik dus maar.

Groetend,

Steven

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/01, 15:18:11 »
Citaat
Jammer dat je het niet kunt reproduceren.
Ik zou zeggen: gelukkig, want mogelijk (wellicht) is het een bug die er ondertussen uit is.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/06, 14:18:24 »
Citaat
Jammer dat je het niet kunt reproduceren.
Ik zou zeggen: gelukkig, want mogelijk (wellicht) is het een bug die er ondertussen uit is.

Jij hebt natuurlijk helemaal gelijk   :-)

Totdat Ubuntu 10.04 Lucid Lynx beschikbaar is, zet ik mijn irritatie even opzij en wacht ik even af.

Wellicht kom ik er dan wel weer op terug.

Bedankt zover!

Groetend,

Steven

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/06, 15:23:50 »
In Lucid gaat het uitstekend puur de tekst die U geselecteerd heeft komt er op ,en niks extras erbij. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/06, 15:28:24 »
je was me net voor: geen probleem in 10.04b

« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/06, 15:57:39 »
In Lucid gaat het uitstekend puur de tekst die U geselecteerd heeft komt er op ,en niks extras erbij. :)
Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe je dat geverifieerd hebt?

Zo op het oog is er namelijk bij mij niets aan de hand, totdat ik aan het eind van de alinea op Backspace druk.....
Dat moet ik achter elke alinea namelijk tweemaal doen, om het laatste teken (meestal een punt) weg te krijgen.
Conclusie: GEdit heeft er stiekum iets achter gezet, wat niet direct zichtbaar is, maar er wel degelijk is.

Natuurlijk hoeft dat niet voor iedereen problematisch te zijn, maar met mijn vreemde werkwijze in het verwerken van documenten heb ik daar wel last van.

Maar zoals gezegd: ik wacht Lucid wel af. Nog een klein maandje :-D

Groetend,

Steven

« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/06, 21:43:42 »
Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe je dat geverifieerd hebt? Zo op het oog is er namelijk bij mij niets aan de hand, totdat ik aan het eind van de alinea op Backspace druk..... Dat moet ik achter elke alinea namelijk tweemaal doen, om het laatste teken (meestal een punt) weg te krijgen.Conclusie: GEdit heeft er stiekum iets achter gezet, wat niet direct zichtbaar is, maar er wel degelijk is.
Hallo, er klopt iets niet in de omschrijving van je probleem.

Je zegt: "zo op het oog is er niets aan de hand", en:
"om het laatste teken (meestal een punt) weg te krijgen", en:
"stiekum iets achter gezet wat niet direct zichtbaar is".

Dus: er is zo op het oog niets aan de hand maar tegelijk ook wel.
Het laatste teken is meestal een punt maar is niet direct zichtbaar (maar dus wel indirect?).

Als je 'Toon verborgen tekens' aanklikt in oow (heet dit zo? ik zit niet achter een Nederlandse machine op 't moment, control-F10 in elk geval), dan wordt een spatie weergegeven door een punt. Bedoel je dat misschien? Dat is normaal, die punt staat er niet in je tekst.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/07, 09:29:47 »
Nope. Op mijn 8.04 LTS kan ik het probleem van Steven perfect simuleren. Men heeft dit niet met de laatste lijn. Maar als men de cursor zet aan het einde van een paraaf tussenin, heeft men dit wel. De cursor staat net na het laatste teken te flikkeren, men drukt op backspace, de cursor flikkert een keer minder, maar er is niks gewijzigd. Het is slechts als men nog eens backspace drukt dat het laatste teken wordt gewist. Ook als het laatste teken een spatie is, dient men twee maal op backspace te drukken vooraleer men de spatie wist.  8)

« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/07, 12:03:34 »
Volgens mij is het Writer die bij het plakken iets toevoegt. Als je namelijk kopiëren/knippen en plakken naar een ander GEdit venster doet, komt er niets bij. Ook bij plakken in de Bless hex editor zie ik geen extra tekens verschijnen.
Bij plakken in Writer kan ik het verschijnsel echter moeiteloos reproduceren. Wat het ook is, de functie 'Niet-afdrukbare tekens' (Ctrl+F10) maakt het niet zichtbaar.

Overigens, ik gebruik Karmic.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/07, 13:36:53 »
Nu je het probleem nog precieser hebt omschreven, zie ik het wel. Door eens naar de xml code te kijken, zie ik dat er "&#x0d" bij komt. De "0a" (line feed) wordt door OOo geïnterpreteerd als een paragraaf break, de cariage return ("od") blijft behouden, maar wordt niet geïnterpreteerd.

Het gebeurt ook wanneer je uit de terminal kopieert - plakt, niet wanneer je uit een firefox venster kopieert, plakt, wel vanuit een tomboy note, m.a.w.: dit is gnome die zich probeert te gedragen als MS Windows  =D

« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/08, 09:00:15 »
Kijk eens aan.
Ik had de fout iets preciezer moeten omschrijven, in mijn eerste post.

Als het een Gnome-kwestie is.....

Welk alternatief heb ik dan voor GEdit? Zodat ik dit niet meer heb?

En heeft het zin om deze kwestie ergens te melden?

Groetend,

Steven