De bios is al de laatste versie van 18/8/1999, (t'is n Deskpro EP/SB series 400Mhz)dus flashen heeft dan weinig zin.
Pjotr, die hulptooltjes kunnen er dan gewoon af, oftewel kan ik de HD helemaal formatteren?
Trouwens, ik heb ook wat zitten rommelen met "primair" en "logisch" als indeling, misschien is hier iets mis gegaan. De hoofdpartitie van 4.1G is "primair" gekozen. En 250mb swap is "logisch" gekozen.
Als je de BIOS-instellingen precies zo hebt als je ze wil hebben, dan kun je de harde schijf inderdaad helemaal formatteren. De FAT16 verborgen partitie kun je dus veilig vernietigen. Doe het ook maar, want Grub wil in de eerste sector van je harde schijf, en daar zit nou die Compaq partitie nog.
Ik raad je aan om de opnieuw geformatteerde harde schijf als volgt in te delen:
- hda1: primair, actief, boot flag, EXT3: Xubuntu 6.06
- restruimte eerst extended maken
- in de extended ruimte een logische partitie aanmaken voor je swap (hda5).
Gebruik voor het partitioneren de Gparted LiveCD, die is beter dan Partition Magic (die maakt fouten bij Linuxpartities en verziekt de boel soms). Haal de Gparted LiveCD hier:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.phpDaarna Xubuntu opnieuw installeren met de alternate CD.
Je kunt de gebruikersschil van Xfce trouwens nog aardig opleuken, hoor. Dat zal de drempel voor je moeder ook wat verlagen.... Een leuke vakantiefoto als bureaublad en zo...
Groet, Pjotr.