Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zomertijd op Intrepid (8.10)  (gelezen 2251 keer)

Offline koos4401

• Lid
Zomertijd op Intrepid (8.10)
« Gepost op: 2010/03/28, 10:35:14 »
Computer: dual-disk; dual-boot. (VistaHP en Intrepid)

Over de kleine teleurstellingen des levens:
Gisteravond mijn computer afgesloten, na op beide OS-sen gezien te hebben dat ze wintertijd aangaven.
Vanochtend Intrepid opgestart: Wintertijd (en ik weet zeker dat er al veel patches via synaptic voorbij zijn gekomen en geïnstalleerd over tijdzone aanpassingen over héél de wereld) in de tijdsaanduiding rechts boven.
Daarna MS-Vista-HP opgestart: Zomertijd (#!@&* :evil: :evil:)
Daarna terug naar Intrepid: Zomertijd (annotatie: zie vorige regel)

Dat ik op moest letten is mij nog bijgebleven van vorige tijdwissels.

Het kan toch niet zo zijn dat ik via MS mijn systeemtijd automatisch moet laten aanpassen om op Ubuntu de juiste tijd terug te vinden?
Zo nee, wat is er niet goed ingesteld op mijn Intrepid? Bij de installatie heb ik wel degelijk de goede tijdzone ingesteld.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Drummies

• Lid
Re: Zomertijd op Intrepid (8.10)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 10:40:42 »
Dat kan je aanpassen in je profiel»»lay-out voorkeuren
Citaat
Tijdafwijking:
Het aantal uren +/- om je eigen lokale tijd weer te geven.
     (automatisch detecteren)
Huidige forum tijd: 2010/03/28, 09:39:24

Edit sorry je bedoelde tijd&datum kan d.m.v sudo ntpdate ntp.ubuntu.com in de terminal
« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 10:58:55 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 10:51:41 »
Drummies, dat is niet mijn punt: mijn punt is dat via MS de zomertijd wel automatisch wordt doorgevoerd / gewijzigd op de machine, maar in Intrepid niet.

Dát wil ik eigenlijk anders zien. Ik zal over een half jaar nagaan of de 0 (automatisch detecteren [na blijkbaar benodigde handmatige selectie]  wèl werkt)
Overigens: bedankt  :-* voor de verwijzing, die kende ik nog niet.

Offline Merel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/28, 12:31:41 »
Drummies, dat is niet mijn punt: mijn punt is dat via MS de zomertijd wel automatisch wordt doorgevoerd / gewijzigd op de machine, maar in Intrepid niet.

Er is hier ook een probleem op mijn PC
Op dit tijdstip is de zomertijd 12U30
De systeeemtijd (Ubuntu 9.10) geeft precies hetzelfde. Dus geen probleem

De forumtijd blijkt echter nog wintertijd te zijn gebleven.
Ik vermoed dat  het een probleem is bij de eigen instellingen.
Ik zal het even nakijken hier en eventueel de instelling veranderen.

Hoewel (dat is inderdaad zo) eens ingesteld zou niemand er nog moeten naar omkijken.

Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/28, 12:38:19 »
Tijd en datum laten synchroniseren m.b.v een tijd server,deze b.v in de terminal dit commando invoeren.
sudo ntpdate ntp.ubuntu.com
in je profiel»»lay-out kiezen voor automatisch detecteren,forum tijd staat dan correct ingesteld
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Merel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/28, 12:50:25 »
Tijd en datum laten synchroniseren m.b.v een tijd server,deze b.v in de terminal dit commando invoeren.
sudo ntpdate ntp.ubuntu.com
in je profiel»»lay-out kiezen voor automatisch detecteren,forum tijd staat dan correct ingesteld

Tja, dat is natuurlijk de beste oplossing. Daar heb ik gewoon niet aan gedacht.

Heb dat in de instellingen van mijn NAS disk (WesternDigital Mybook) destijds ook moeten doen. Hoewel WesternDigital er in alle talen over zwijgt in de user-handleiding , laat staan uitlegt hoe men dat kan instellen !!

Wat betreft het Ubuntu forum heb ik de instellingen in mijn account bijgewerkt.
Toch wel verwonderlijk dat het weeral aan de gebruiker wordt gelaten in plaats dat het automatisch zou gebeuren.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/28, 13:05:26 »
Onzin, Ubuntu voert de zomertijd wel degelijk in. Echter, er is standaard een tijdverschil van 1 uur tussen Ubuntu en Windows, omdat Ubuntu de wezenlijke systeemtijd niet aanpast aan de tijdzone, maar er zelf een uurtje bij optelt (nu zijn dat er 2). Windows daarentegen past de systeemtijd wél aan naar de tijdzone. Gevolg? Een tijdverschil, dat de ene keer 1 uur is, dan weer 2, en soms het het elkaar op.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/28, 14:02:02 »
@Cumulus: Dàt is bij mij dus niet gebeurd blijkt uit mijn waarneming:
Citaat
Onzin, Ubuntu voert de zomertijd wel degelijk in
want ik had nog 'gewoon' de wintertijd.

Wat ik ten diepste wil op een multi-OS-systeem: het eerste OS dat geopend wordt, past als enige de systeemtijd aan aan de zomertijd-/wintertijdwisseling.

/Off-topic: ook de tijd op het forum zélf is fout: ik post om 14.03 uur een reactie die "al" om 13.03 in het forum verschijnt. Ik zou haast zeggen: "I rest my case" /End off-topic
« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 14:07:43 door koos4401 »

« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/28, 15:13:59 »
De forumtijd is nu in elk geval aangepast.

Ik heb trouwens ook zelf de tijd een uur vooruit moeten zetten op Ubuntu 9.10.

Offline Merel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/28, 15:15:59 »
Onzin, Ubuntu voert de zomertijd wel degelijk in. Echter, er is standaard een tijdverschil van 1 uur tussen Ubuntu en Windows, omdat Ubuntu de wezenlijke systeemtijd niet aanpast aan de tijdzone, maar er zelf een uurtje bij optelt (nu zijn dat er 2). Windows daarentegen past de systeemtijd wél aan naar de tijdzone. Gevolg? Een tijdverschil, dat de ene keer 1 uur is, dan weer 2, en soms het het elkaar op.
Eerst goed lezen vooraleer mensen van onzin te betichten. We zijn het toch eens dat Ubuntu de systeemtijd (=zomertijd=werkelijke=overeengekomen tijd) heeft aangenomen ?
HIER IS ALLESZINS de UBUNTU tijd IDENTIEK als zomertijd !!!

Of zijn we het toch niet eens ? En zou bij jou het dan anders zijn ?

Daarom is de forum-tijd toch nog niet automatisch aangepast !!??

Het dan ook, het zou veel beter zijn als alles automatisch gebeurt !!

Terzijde :
En nog vééél beter zou zijn als de zomertijd heel het jaar werd behouden. We moeten in de winter sowieso in het donker opstaan; maar langer daglicht bij het einde van de (werk)dag is voor mijn part véél aangenamer dan een al te vroege donkere avond. De dagen zijn al zo kort in de winter ! Laat ons aub nog een beetje licht voor onszelf. Economisch zal dat toch weinig verschil maken.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/28, 18:18:21 »
Mijn locale tijd klopt iniedergeval niet         (Lokale tijd:     2010/03/28, 11:15:20 ) het moet 10:15:20 zijn  ???

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/28, 23:09:19 »
John, mag ik eens raden: jij hebt je comp meegenomen naar een locatie 8 tijdzones naar het westen (westkust VS ongeveer) {Lokale tijd en post-tijd vergeleken namelijk} en toen alleen de lokale tijd aangepast bij het weer opstarten? Dan gaat jouw quasi-zomertijd met de lokale tijd uit de pas lopen. Goed gegokt? Oplossing: nieuwe tijdzone kiezen als "lokaal".