Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Zwart scherm na booten  (gelezen 2872 keer)

Offline zooker1

• Lid
[Opgelost] Zwart scherm na booten
« Gepost op: 2010/03/23, 16:23:51 »
(Reeds gepost in ander draadje, maar nu even eigen topic omdat ik anders de eerste poster in de weg loop met zijn probleem)

Nadat ik de computer start, krijg ik na het zwart/wit logo een zwart scherm. Alle toetsen en/of combinaties daarvan werken niet.
Via de GRUB heb ik andere kernels geprobeerd, geen succes.
Via de bios het ik een Hard Drive Self Test gedaan. Hiermee krijg ik vrij snel de melding #1- 07 Fail.

Moet ik nu concluderen dat mijn harde schijf defect is gegaan? Kan ik dat ook nog op een andere manier controleren?

Groet,
Thomas
« Laatst bewerkt op: 2010/03/24, 16:15:59 door zooker1 »
Met MS-Dos kon ik lezen, schrijven en rekenen * Met windows 3.1 kon ik lezen en schrijven * Met windows 95 kon ik lezen * Vanaf XP kon ik helemaal niks meer * Ubuntu is weer leuk

Re: Zwart scherm na booten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/23, 16:39:40 »
Start eens op met de Live cd, lukt dit wel?
Hierna kan je via de live cd je hd testen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/23, 17:13:19 »
Dank voor je reactie.

Ik heb via de live cd opgestart en hij start volledig op.
Ik kan de HD zien, maar zodra ik deze selecteer krijg ik de melding: Unable to mount location

Ik zie zo verder ook geen programma om de hd te controleren op fouten.
Welk commando moet ik daar voor gebruiken?

Thomas
Met MS-Dos kon ik lezen, schrijven en rekenen * Met windows 3.1 kon ik lezen en schrijven * Met windows 95 kon ik lezen * Vanaf XP kon ik helemaal niks meer * Ubuntu is weer leuk

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/23, 17:46:11 »
Misschien nog wel handig om te melden....

Voordat ik opstartproblemen kreeg, kreeg ik tijdens het werken een zwart scherm met een (niet knipperende) cursor links boven in beeld.
Wellicht is dit een aanwijzing van een probleem.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/23, 19:48:11 »
Volgens mij staat op de cd van 9.10 het programma Disk Utility.
Systeem>Beheer>Disk Utility Mocht er niets fout zijn kan je dan wel via de recovery mode opstarten, de tweede regel, staat er bij, in Grub? Krijg je dan een keuze menu of een groot "terminal" scherm met een prompt?

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/23, 22:26:25 »
Idd is er een Disk Utility.
Bij "Overall Assessment" staat: Disk is healthy.
Echter bij een "Short Selftest" krijg ik een fail. Ben nu bezig met een Extended selftest, maar ik heb het gevoel dat ik daar nog wel even zoet mee ben.

Overigens heb ik via de GRUB alle overige kernels al geprobeerd; ook de 'recoverys'. (volgens mij met eindcijfers 20 tot 13). Het opstarten van de kernels deed niks. De recoverys eindigde allemaal met een promt, waarna ik niet meer wist wat te doen.

Overigens kom ik met het bovenstaande voor mijn doen 'wijs' over, maar ik heb geen idee wat ik doe!

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/23, 22:33:49 »
De Extended Selftest binnen SMART Data geeft ook een fail.
Onderin, bij Attribute, staat wel informatie, maar ik weet niet hoe ik die moet interpreteren.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/23, 23:01:05 »
Kan je die tekst hier plaatsen. Wordt het te lastig, de strekking van de tekst?
Bij elke update verandert het laatste deel van de cijfers dus dat is gewoon. Deze kan je wel verwijderen, maar dat gaat het makkelijkste als je weer grafisch kan werken in Ubuntu. Eerst maar kijken of je hd het niet gaat begeven of dat het toch aan je grafische kaart ligt(de driver).
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 23:05:07 door Gijsbert »

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/23, 23:25:37 »
De tekst overnemen is lastig.
Ik heb een screenshot bijgevoegd. Hopelijk is die duidelijk.

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/23, 23:30:48 »
persoonlijk zou ik een andere HD kopen voor dit apparaat, er een verse install op doen en de oude home voor zover nog toegankelijk dmv een USB adapter terug kopiëren.

kost wel een paar centen maar een onbetrouwbare HD zou ik niet mee willen werken.

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/23, 23:38:31 »
Okay, maar is de HD het probleem dan?
Krijg ik niet met een nieuwe HD hetzelfde probleem weer?

Het bakkie is een Compaq Presario M2000 van 5 jaar oud. Is een nieuwe HD het waard?
Tot op heden werkte alles prima en als een trein. Als een nieuwe HD het probleem oplost is het voor mij een overweging waard.

« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/23, 23:45:21 »
Helemaal fris is de HD niet, wat Chris al schrijft. En met de prijzen van tegenwoordig hoeft een HD niet veel te kosten. En mocht je later een andere computer kopen zet je de schijf met Ubuntu en al over in je nieuwe PC.
Wat je eventueel nog kan proberen is dit http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
maar ik weet niet of dit veel nut heeft. Maar het proberen kan geen kwaad. :)

Offline zooker1

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/24, 15:51:14 »
Dank voor alle antwoorden.
Ik heb zojuist een nieuwe HD gemonteerd en een verse installatie gedaan.
Het werkt weer.

Om even een gevoel te krijgen of de €60.- geen weggegooid geld is.... denken jullie dat 10.04 op mijn laptoppie kan draaien?

Specs: http://en.wikipedia.org/wiki/Compaq_Presario_M2000 Met dien verstande dat er nu 1 gig. intern inzit en een 160GB HD.

Nogmaals dank.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/24, 16:08:48 »
.... denken jullie dat 10.04 op mijn laptoppie kan draaien?

Specs: http://en.wikipedia.org/wiki/Compaq_Presario_M2000 Met dien verstande dat er nu 1 gig. intern inzit en een 160GB HD.
Volgens mij is die laptop daar 100% voor geschikt.

Offline zooker1

• Lid
Re: [Opgelost] Zwart scherm na booten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/24, 16:17:01 »
Mooi.

Dank allen.