Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip Avira - Antivir voor Linux Ubuntu  (gelezen 5474 keer)

Offline johnroos

• Lid
Tip Avira - Antivir voor Linux Ubuntu
« Gepost op: 2010/03/23, 07:09:09 »
Volgens Avira kan je op deze link anitivirus gratis software download die onder Ubuntu draait

http://dlpe.antivir.com/package/wks_avira/unix/en/pers/antivir_workstation-pers.tar.gz

Ik weet nog niet hoe ik de bestanden naar deb files kan omzetten, dat moet ik nog even uitzoeken. Zo te zien heeft Avira ook een Guard een programma-onderdeel dat net als bij de Windows variant continue scant op virussen (als de pc aan staat uiteraard).   
Toshiba C660-1DG

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip Avira - Antivir voor Linux Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/23, 07:38:02 »
Fantastisch dat dat kan, maar op dit moment nutteloos wegens het ontbreken van virussen in het wild en bovendien contra-productief (langzamere werking PC, valse positeven).

Vergeet ook niet dat fabrikanten van anti-virus pakketten de bui zien hangen als impliciet veiligere systemen als Mac OSX en Linus steeds vaker toegepast gaan worden: hun inkomstenbron droogt op. Remedie: laat het publiek geloven dat ook die systemen (net zo) kwetsbaar zijn als dat andere OS.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/23, 08:47:19 »
Ik sluit mij bij markba aan. Waarom zou je je CPU extra belasten met het continu zoeken naar Windowsvirussen terwijl Avira geen enkel Linuxvirus kent?

Als je een bestand naar een Windowscomputer gaat verplaatsen, kun je dat bestand eventueel scannen met een up-to-date AVG, Avira, Avast of wat dies meer zij. Zelf doe ik dat niet; ik scan alleen als ik iets ga branden voor een Windowsgebruiker. Bestanden afkomstig van een usb-stick moet de ontvangende WindowsPC zelf maar scannen met z'n real-time protection.

Maar goed, als je dit echt wilt is dat natuurlijk je goed recht.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/23, 11:16:31 »
ook ik sluit me er bij aan, overbodige belasting van je processor, ik kan wel andere dingen doen met de CPU kracht die dat ding dan zou nemen, en er die virussen die er voor linux zijn kunnen zich niet versprijden, als je die krijgt ben je zelf gewoon stom geweest of heb je er naar lopen zoeken.

hoewel het eventueel iets is voor servers, daar die natuurlijk ook bezoekers met windows zullen hebben.
dus dan kan ik er nog iets in zien, niet om je zelf de beschermen, maar om je bezoekers te beschermen, op mijn server heb ik dan ook Avast! Home linux geinstalleerd.
want ik vind wel dat de eigenaar van een server verantwoordenlijk is voor wat er op staat.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/23, 11:29:58 »
Citaat
want ik vind wel dat de eigenaar van een server verantwoordenlijk is voor wat er op staat.

Dan ben jij een van de weinige goede en dat strekt je, de meeste eigenaars van servers waar men virussen op vindt/oploopt trekken zich daar blijkbaar niéts van aan.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/23, 11:36:43 »
Fantastisch dat dat kan, maar op dit moment nutteloos wegens het ontbreken van virussen in het wild en bovendien contra-productief (langzamere werking PC, valse positeven).

Vergeet ook niet dat fabrikanten van anti-virus pakketten de bui zien hangen als impliciet veiligere systemen als Mac OSX en Linus steeds vaker toegepast gaan worden: hun inkomstenbron droogt op. Remedie: laat het publiek geloven dat ook die systemen (net zo) kwetsbaar zijn als dat andere OS.

Zeer juist. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dorst

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/23, 19:28:17 »
Ik gebruik Antivir al een tijd om af en toe vanaf de commandline een scan uit te voeren (je wilt immers geen besmette bestanden doormailen aan een windows gebruiker), maar continu die guard functie op de achtergrond lijkt me inderdaad overbodig.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/23, 19:49:02 »
Om dit laatste alleen lijkt een veiligevirusscanner mij wel  handig,Ik wil ook geen besmettepost(waar IK dan geen hinder van heb)doorsturen als ik da kan weg wassen.
WELKE kan ik dan veilig gebruiken?
AVG en AVAST werken niet op UBUNTU(althans ik krijg het niet voor elkaar)

Ronald

« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/23, 22:31:49 »
voor Avast moet je Avast! Linux Home hebben, maar die kan soms even zoeken zijn.
of Antivir, maar ik gebruik voor mijn server zelf Avast! Linux Home.

Avast! linux heeft overigens geen optie voor een scan op vooraf ingestelde tijd.
kan wel via een CRON-job maar dat is wel erg "out of the scope" voor in dit topic.
en er zit een GUI in, maar wel een simpele, hij werkt niet met thema's.

Citaat

Dan ben jij een van de weinige goede en dat strekt je, de meeste eigenaars van servers waar men virussen op vindt/oploopt trekken zich daar blijkbaar niéts van aan.
dank U, het is omdat ik weet hoe het is, als mijn broer of zus een virus heeft mag ik zorgen dat die weer weg komen  :rolleyes:

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline johnroos

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/24, 06:45:38 »
Kan je me een tip geven hoe ik Antivir moet installeren? Het is geen deb file? Welke bestand moet ik converteren en kan dat ook met sudo alien -c /pad/naar/bestand.rpm?

Toshiba C660-1DG

Offline johnroos

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/24, 06:46:20 »
of sudo alien -c /pad/naar/bestand.xxx.
Toshiba C660-1DG

« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/24, 10:33:25 »
Ik gebruik Antivir al een tijd om af en toe vanaf de commandline een scan uit te voeren (je wilt immers geen besmette bestanden doormailen aan een windows gebruiker), maar continu die guard functie op de achtergrond lijkt me inderdaad overbodig.
Eerlijk gezegd:
ik ga geen post schoon wassen voor een ander.
Een virusscanner is in mijn ogen primair bedoelt om inkomende troep te filteren.

Linux is gewoon beter dan Windows. Punt.
Als kennissen "eigenwijs" willen zijn, ga ik geen mail voor ze controleren.
Toch?

« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/24, 10:56:55 »
+10  ;)

Iedere pc-gebruiker wordt geacht om zijn voorzorgen te nemen voor de beveiliging van zijn netwerkverbindingen, dus ook ik ga dat niet voor anderen doen, dat is hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik werk met Linux/Ubuntu juist vanwege die stabiliteit in beveiliging, en zorg voor mezelf dus dat ik géén vuiligheid binnenkrijg. Als die Windows gebruikers onder mijn contacten dat ook voor zichzelf doen is er geen énkele reden waarom ik een virusscanner op mijn veilig Ubuntu-systeem zou moeten installeren omdat een Windows gebruiker zijn eigen veiligheid niet waarborgt.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/24, 11:02:16 door Progger »

« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/24, 11:00:11 »
Citaat

Je kan het ook anders formuleren..

Iedereen die windows gebruikt weet dat dit OS op alle mogelijke manieren besmet kan raken met van alles en nog wat.
Ik vind dat die mensen zelf verantwoordelijk zijn om hun PC schoon te houden.
En dat ze daarvoor allerhande software moeten installeren in de vorm van anti vir en anti spyware.

Zie dus absoluut niet in waarom ik software moet installeren om hun PC schoon te houden.

Je gaat ook niet rijden in een auto waar de remmen van stuk zijn......  :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/24, 11:04:24 »
Helemaal mijn gedacht, zie ook mijn postje hierboven.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/24, 12:01:15 »
Citaat
Zie dus absoluut niet in waarom ik software moet installeren om hun PC schoon te houden.
Het is net zoiets als het ondergaan van gedragstherapie terwijl je zelf niets mankeert, maar dit slechts doet ten bate van een ander.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/24, 12:53:16 »
Helemaal mee eens Gandyman.
Het is niet voor niets dat ik ook mede daarom, voor een andere os heb gekozen.

« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/24, 14:33:12 »
Citaat

Je kan het ook anders formuleren..
Jazeker.
Maar mijn formulering was korter :D

En verder heb je volkomen gelijk.