Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Audacity stopt steeds uit zichzelf  (gelezen 3086 keer)

Offline Rodin

  • Lid
[OPGELOST] Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Gepost op: 2010/03/22, 21:04:40 »
Hallo,

Ben de laatste weken overgegaan op Xubuntu 9.10. Heb met veel moeite alles geïnstalleerd en alle hardware aan de praat gekregen en wil nu in Xubuntu gaan werken.

Synaptic levert alleen Audacity 1.3.11 (bèta). Ik had onder Windows Audacity 1.2.6 en dat werkte prima.
Het is alleen al een tijd geleden dat ik met Audacity LP's had opgenomen en ik weet niet meer hoe het programma werkt. Dus ben ik met de Handleiding 'Get started' vanaf het begin weer begonnen.
Na 3 minuten klapte het hele programma eruit en zat ik met een schoon bureaublad.
Op het moment dat ik in het menuutje onder de microfoon (voor opname volume) op "meten starten" of in het metergebied klik om het meten te starten, verdwijnt het hele programma.

Vervolgens heb ik Audacity verwijderd van mijn systeem en via de http://audacity.sourceforge.net/download de versie 1.2.4 in de Ubuntu-package gedownload en getracht dat via Pakketbeheer te installeren. Dat lukt niet: tijdens de installatie geeft hij een foutmelding dat "libflac5c2" ontbreekt. Heb dat via Synaptic trachten te traceren, maar dat wordt niet gevonden. Heb vervolgens de versie 1.3.11 via Synaptic er weer opgezet. Probleem precies hetzelfde. Heb daarna getracht om ook via de site de versie 1.2.4 ernaast te installeren, maar dan krijg ik een foutmelding dat er al een nieuwere versie is geïnstalleerd en wordt de installatie afgebroken.

Geen idee wat ik nu zou moeten doen. Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Rodin

« Laatst bewerkt op: 2010/03/25, 16:25:15 door Rodin »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/22, 23:47:53 »
Om met een schone lei te beginnen, zou je in Synaptic met de rechtermuisknop op Audacity moeten klikken en de optie 'Markeren voor volledige verwijdering' moeten kiezen. Daarna ga je via menu Lokaties naar je Persoonlijke map en druk je op de toetsen Ctrl+H (of via menu Beeld, 'Verborgen bestanden weergeven') om de verborgen mappen/bestanden te zien. Hier verwijder je de map .Audacity (de punt duidt aan dat het een verborgen map is.)
Daarna opnieuw installeren.

Zelf heb ik Audacity 1.2.6 geïnstalleerd m.b.v. het installatiebestand dat ik via een van de mirrors op deze site: http://www.filewatcher.com/m/audacity_1.2.6-0ubuntu1.1_i386.deb.2086478.0.0.html heb gedownload.

Edit: wil je een oudere programmaversie behouden dan via Synaptic pakketbeheer wordt aangeboden, selecteer dat programma dan (in Synaptic) en vink in menu Pakket de optie 'Versie vastzetten' aan, om te voorkomen dat er bij het updaten een nieuwere versie wordt geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/22, 23:58:31 door Mikkel »

Offline Rodin

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/23, 14:09:05 »
Bedankt voor je reactie.

Heb het volgende gedaan:
Audacity 1.3.11 volledig gedeïnstalleerd inclusief het verwijderen van de map .Audacity data.
Via de aangegeven site filewatcher.com Audacity 1.2.6 gedownload.
Met pakketbeheer trachten te installeren. Kreeg een foutmelding: libwxgtf2.4-1(>=2.4.5.1ubuntu2) werd niet gevonden.
Heb libwxgtk2.4-1 trachten te installeren via het terminalvenster met
sudo aptitude install libwxgtk2.4-1nadat ik eerst het commando
sudo aptitude updatehad gegeven.
Kreeg de melding dat hij een bestand met die naam niet kon vinden.
Heb libwxgtk2.4-1 gevonden op de site packages.ubuntu.com en gedownload.
Met pakketbeheer trachten te installeren. Kreeg een foutmelding dat hij niet beschikte over de benodigdheid lib....... Toen ben ik er maar mee gestopt. Overigens staat onder Xubuntu 9.10 libwxgtk2.8-0 geïnstalleerd. En het lijkt erop dat de oudere stabiele versie Audacity1.2.6 niet wil draaien onder de veel nieuwere 9.10.
Ik heb toen in het terminalvenster ingegeven:
sudo aptitude install audacityEn daarmee kreeg ik Audacity 1.3.11 weer terug. Het gekke was, dat toen het probleem zoals vermeld in de titel van dit topic weg was.

Maar ik zou toch liever met een stabiele versie werken, dan met een bèta versie. Is er een manier om toch Audacity 1.2.6 te installeren?

Rodin

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/23, 19:32:27 »
Via de aangegeven site filewatcher.com Audacity 1.2.6 gedownload.
Met pakketbeheer trachten te installeren.

Waarom met Pakketbeheer? Je maakt het jezelf moeilijker dan nodig is. ^-^ Het is een .deb-bestand dat je gedownload hebt, dat kun je installeren door er simpelweg op te dubbelklikken.

Offline Rodin

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/23, 20:10:33 »
Dan heb ik me niet goed uitgedrukt: door op het bestand te dubbelklikken wordt pakketbeheer automatisch gestart. En zo heb ik dus trachten te installeren.

Dus de vraag blijft staan.

Rodin

Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/23, 20:21:03 »
De vraag?
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt.

Tijdens installatie zeurde hij toch weer over het ontbreken van een lib?
Dan moet je die dus installeren. En daarna dus het pakket waar je vastliep. En daarna je gedownloade Audacity.
Zo simpel.
Maar: goede kans, dat je bij genoemd libje ook weer de roep krijgt voor andere "afhankelijkheden".

Advies: blijf bij de versie uit Synaptic.

Wil je dat echt niet, dan zijn er nog andere mogelijkheden.....
Onderstaand is toch wel een risicovolle onderneming...
Je zou tijdelijk de pakketbronnen van Hardy (8.04) kunnen toevoegen.
Vervolgens via Synaptic de gewenste versie van Audacity installeren.
En daarna weer de Hardy-bronnen uit zetten!

Kom je er daarmee uit?

Bovenstaand heb ik bij hoge uitzondering wel eens in een dergelijk geval gedaan en het is een prima workaround, maar zoals gezegd: niet een erg sjieke methode. Ik waarschuw maar.

Groetend,

Steven

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/23, 20:24:09 »
Dan heb ik jou waarschijnlijk verkeerd begrepen. Als ik dubbelklik op het 'Audacity.deb'-bestand opent het venster van de schermafdruk hieronder. De knop die daar rechtsbovenin staat heeft hier niet de gebruikelijke tekst omdat ik Audacity al heb geïnstalleerd, maar daar zou iets moeten staan als 'Installeren'.
Installatie is probleemloos verlopen, herinner ik me nog, dus het is vervelend als dat bij jou dan niet wil. Misschien dat een van de kenners hier er zijn/haar licht over kan laten schijnen.


Edit: schermafdruk vergeten. :rolleyes:

« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 20:54:49 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/23, 21:01:09 »
Advies: blijf bij de versie uit Synaptic.

De versie uit Synaptic is niet altijd de beste, heb ik met Audacity gemerkt. Ik gebruik Ubuntu 8.04 en in de Audacity-versie die daar standaard bijhoort, ontbraken in menu Bestand de opties om te exporteren naar mp3, ogg en wav. Die opties zag ik in de Windows-versie van Audacity 1.2.6 wel staan, vandaar dat ik die versie in Ubuntu heb geïnstalleerd.

Offline Rodin

  • Lid
Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/23, 23:10:23 »
Bedankt voor jullie reacties en meedenken. Ik ga er van de week mee aan de slag. En zal hier weer terug komen om te vertellen wat de resultaten zijn.

Nog even een paar opmerkingen:
Het schermpje van "pakketinstallatie" ziet er bij mij vrijwel hetzelfde uit, maar in Xubuntu 9.10 is de titel niet pakketinstallatie maar "Pakketbeheer". En daar ontstond dus verwarring over.
Op dit moment staat dus de laatste versie van Audacity 1.3.11 er weer op (het pakket dat via Synaptic wordt aangeboden), maar dat werkt bij mij echt niet. Ik kan niet opnemen en niet weergeven.
Ik ga dus toch proberen om Audacity 1.2.6 te installeren.
Ik ga eerst aan de gang met de libs. Ik zie wel waar ik uitkom.
De optie om tijdelijk de pakketbronnen van Hardy toe te voegen klinkt mij erg ingewikkeld in de oren en ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Jullie horen nog van me.
Rodin

Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/24, 10:20:48 »
Advies: blijf bij de versie uit Synaptic.
De versie uit Synaptic is niet altijd de beste, heb ik met Audacity gemerkt.
Klopt. Maar het ging over het gemak van installatie.
Als het niet werkt (zoals topic-starter nu ook aangaf), is het geen optie.
Mee eens dus.
Ik ga dus toch proberen om Audacity 1.2.6 te installeren.
Ik ga eerst aan de gang met de libs. Ik zie wel waar ik uitkom.
De optie om tijdelijk de pakketbronnen van Hardy toe te voegen klinkt mij erg ingewikkeld in de oren en ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Goede keuze.
Handmatig kan het ook, en is misschien ook wel iets verstandiger.
Gewoon telkens proberen dat DEB-bestand van Audacity te installeren.
En dan telkens wanneer hij zeurt om een bestand, gewoon dat bestand opsnorren en eerst installeren.

Je had zelf al de juiste plek gevonden om te zoeken naar die afhankelijkheden:
Heb libwxgtk2.4-1 gevonden op de site packages.ubuntu.com en gedownload.
Doe dat met elk pakketje dat hij nog wil hebben en het gaat lukken.
Synaptic is hierbij dus niet de weg, want als het daarin zou staan, zou je Pakketbeheer hem zelf moeten installeren.

Succes!

Groetend,

Steven

P.S.
Installatie is probleemloos verlopen, herinner ik me nog, dus het is vervelend als dat bij jou dan niet wil. Misschien dat een van de kenners hier er zijn/haar licht over kan laten schijnen.
Inderdaad wel vreemd. De pakketbronnen zijn in Xubuntu toch hetzelfde. Of draai jij een andere versie?

Hoe dan ook, handmatig wil het ook, alleen kan het iets meer tijd kosten.

Offline Rodin

  • Lid
Re: [OPGELOST] Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/24, 14:05:45 »
Het was even zweten en peuren, maar het is me gelukt om Audacity 1.2.6 te installeren!

Mogelijk zijn er nog meer beginners, die met dit probleem worstelen. Daarvoor zal ik een nieuw topic openen en een handleidinkje schrijven hoe die handmatige installatie moet verlopen en waar je aan de juiste bestanden komt.

Jullie hartelijk bedankt voor het meedenken en me op het goede spoor krijgen. Alleen was ik er niet uitgekomen.

Met vriendelijke groet,
Rodin

Re: Audacity stopt steeds uit zichzelf
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/24, 14:29:58 »
Goed, zo, Robin!
Gefeliciteerd :)

Groetend,

Steven