Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie  (gelezen 2223 keer)

Offline jaczdh

• Lid
Partitie
« Gepost op: 2010/03/21, 00:27:16 »
Is het mogelijk om een nieuwe extra partitie te maken op /dev/sda1 schijf?

Re: Partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/21, 00:52:19 »
Partities bewerken kan met het programma GParted. Zowel in Ubuntu als live-cd.

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/21, 01:01:03 »
Partities bewerken kan met het programma GParted. Zowel in Ubuntu als live-cd.

Ik ben een beginnende Linux gebruiker.

In GParted staat bij Partitie alleen loskoppelen/vlaggen beheren  zwart en de rest grijs.
Hoe doe je dit dan exact?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/21, 01:16:34 »
Laat eens een schermafdruk zien, zonder info weten we niks.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/21, 01:44:42 »
Beste jacdzh,

Je hebt Gparted al gevonden. Dat is goed.
Aansluitend op de post van @jan11000, een screenshot van de stappen die je aan het doorwerken bent, kunnen helpen. Da's geen kwestie van zeuren, maar we proberen grip te krijgen op wat je (pc) dwars zit. Post je screenshot(s) eens via http://my.imageshack.us, gewoon uploaden en links in het menu als URL posten. Eens kijken wat er nu weer in de weg zit ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/21, 06:52:18 »
Je kunt alleen niet-actieve (ontkoppelde = unmounted) partities bewerken, dus soms lukt het wel met de geïnstalleerde GParted, maar vaak moet je de GParted live CD gebruiken.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/21, 08:04:34 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/21, 13:11:24 »
Je kunt alleen niet-actieve (ontkoppelde = unmounted) partities bewerken, dus soms lukt het wel met de geïnstalleerde GParted, maar vaak moet je de GParted live CD gebruiken.
Ik denk dat mijn probleem is omdat hij niet te unmounten is, de vlag is bootdisk.
Als ik via de cd opstart en unmount, blijven de gegevens bij een nieuwe partitie wel bewaard?
Of gaan deze met deze actie verloren?

« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 13:14:46 door jaczdh »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/21, 13:13:44 »
Ja maar ho eens even! Je kan je active system partitie niet afkoppelen!
Nee, je zal een gparted of een ubuntu-live cd moeten gebruiken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/21, 13:15:11 »
Is er een goede reden waarom je als beginnende Ubuntu gebruiker een partitie wil bijmaken op een 80 GB schijfje? Ik adviseer om het zo te laten. Zo gebruik je de beschikbare ruimte op de meest efficiënte en flexibele wijze.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/21, 13:17:25 »
Als ik via de cd opstart en unmount, blijven de gegevens bij een nieuwe partitie wel bewaard?
Of gaan deze met deze actie verloren?
Die gegevens gaan niet verloren. Dus m.b.v. de live CD kun je (de niet gekoppelde) sda1 aan de rechterkant verkleinen en in dat nieuw gevormde lege stuk een nieuwe partitie maken. Maar of het nodig is...

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/21, 13:23:55 »
Dit is op een laptop puur voor onderzoek en beter bekend te zijn met Linux.
Ik ben tig jaren met DOS/Windows opgeleid en bezig maar wordt steeds meer geconfronteerd met Linux.
Altijd wel willen begrijpen maar nooit zover gekomen uit "vrees" voor het onbekende en tijd.

Het doel is dat ik nog een ander besturingssysteem moet onderzoeken en wel Solaris.
Hiervoor heb ik volgens mij een aparte partitie nodig, klopt?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/21, 13:30:57 »
Als dat geen goede en mooie reden is ...

Lexaldo zei het al: bewerken van partities kan met behoud van de gegevens op de partities die ar al zijn. Als je een partitie kleiner maakt, moet die natuurlijk na verkleinen nog voldoende ruimte hebben voor de gegevens die er al opstaan.

Hoe dan ook is het bewerken van partities niet zonder risico. Als je gegevens belangrijk zijn, dan actualiseer je zeker en vast je reservekopie vooraleer je de partities gaat bewerken.

Terzijde: door goed linux te kennen en te bestuderen, zal je al een heleboel over solaris kennen ook. Beide zijn unix-achtigen. Ook Apple OSX zal geen geheel onbekende meer zijn: de basis daarvan is tegenwoordig ook al een op unix gebaseerd systeem, en de commandolijn zit vol gnu tools.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 13:33:50 door vanadium »

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/21, 13:44:24 »
Hoe en waar maak ik dan een reserve kopie? Op een cd of usb stick?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/21, 14:10:12 »
Hoe en waar maak ik dan een reserve kopie? Op een cd of usb stick?
Je hoeft volgens mij geen kopie van je hele installatie te maken. Als er persoonlijke bestanden en bijv. bladwijzers zijn die je niet kwijt wilt raken, kun je die op een usb zetten. Mocht er iets gebeuren dan kun je Ubuntu gewoon weer teruginstalleren m.b.v. je installatieschijf en die paar bestanden ook weer terugzetten.

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/21, 15:37:16 »
Als je andere besturingssytemen wil onderzoeken kun je die natuurlijk direct op je pc / laptop installeren. Als je dat in verschillende partities doet zul je ook meteen 'multiboot' leren.

Echter, als je rustig eerst eens wil kijken hoe zo'n besturingssysteem er uitziet zonder je om multiboot en partities te bekommeren kun je ook VirtualBox (gratis en vrij), QEMU (gratis en vrij) of VMWare (deels gratis) gebruiken. Daarmee kun je je helemaal suf experimenteren en steeds weer je uitgangssituatie terugzetten.

Slechts een tip...