Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Py) GTK info  (gelezen 1218 keer)

Offline verhelsttje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
(Py) GTK info
« Gepost op: 2010/03/11, 18:48:41 »
ik ben (na een tijd gepauzeerd te hebben) ga ik terug beginnen met python maar ik wil graag een gnu geven en ik
en ik kom daarmee uit op gtk maar ik vind niet direct Nederlandstalige info , is er geen documentatie in ubuntu zelf ?
welk programma moet ik installeren in Ubuntu, PyGTK vind ik niet

Offline Nunslaughter

  • Lid
    • timovwb
  • Steunpunt: Nee
Re: (Py) GTK info
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/11, 18:54:52 »
PyGTK is standaard geinstalleerd in Ubuntu.

Een klein voorbeeldje:
#!/usr/bin/env python

import pygtk
pygtk.require('2.0')
import gtk


def button_clicked(widget):
    label.set_text("Button clicked!")


if __name__ == "__main__":
    window = gtk.Window(gtk.WINDOW_TOPLEVEL)
    window.resize(150, 50)
    window.connect('delete-event', gtk.main_quit)

    vbox = gtk.VBox()

    label = gtk.Label()
    vbox.pack_start(label, padding=4)

    button = gtk.Button("Click me!")
    button.connect('clicked', button_clicked)
    vbox.pack_start(button)

    window.add(vbox)
    window.show_all()

    gtk.main()

Het is ook mogelijk om Glade te installeren, hiermee kunt ge heel snel grafische applicaties in elkaar zetten.

Google maar eens op PyGTK + Glade + GTKBuilder.
Of er dan Nederlandstalige info naar boven komt weet ik niet, maar het meeste legt zichzelf wel uit. Desnoods wil ik wel een voorbeeld schrijven waar het belangrijkste aan bod komt.

Offline verhelsttje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: (Py) GTK info
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/11, 20:58:07 »
PyGTK is standaard geinstalleerd in Ubuntu.

Een klein voorbeeldje:
#!/usr/bin/env python

import pygtk
pygtk.require('2.0')
import gtk


def button_clicked(widget):
    label.set_text("Button clicked!")


if __name__ == "__main__":
    window = gtk.Window(gtk.WINDOW_TOPLEVEL)
    window.resize(150, 50)
    window.connect('delete-event', gtk.main_quit)

    vbox = gtk.VBox()

    label = gtk.Label()
    vbox.pack_start(label, padding=4)

    button = gtk.Button("Click me!")
    button.connect('clicked', button_clicked)
    vbox.pack_start(button)

    window.add(vbox)
    window.show_all()

    gtk.main()

Het is ook mogelijk om Glade te installeren, hiermee kunt ge heel snel grafische applicaties in elkaar zetten.

Google maar eens op PyGTK + Glade + GTKBuilder.
Of er dan Nederlandstalige info naar boven komt weet ik niet, maar het meeste legt zichzelf wel uit. Desnoods wil ik wel een voorbeeld schrijven waar het belangrijkste aan bod komt.
heb glade geinstaleerd eens testen wat het geeft ps als ik op google zoek naar "PyGTK + Glade + GTKBuilder." kom ik hier op ditt forum uit ...

Offline Nunslaughter

  • Lid
    • timovwb
  • Steunpunt: Nee
Re: (Py) GTK info
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/11, 21:25:52 »
GTKBuilder is nog redelijk nieuw, misschien daarom. Eerst (en nu nog heel veel) werd er Libglade gebruikt om het bestand dat Glade produceert te koppelen met de programmeertaal, maar dat wordt nu langzaamaan vervangen door GTKBuilder.
Tutorials met Libglade zijn in principe ook allemaal toe te passen op GTKBuilder, omdat ge voor ze alletwee in Glade hetzelfde moet doen, en de code grotendeels ook hetzelfde is, behalve het verbinden van de code met het Glade bestand.

Het komt eigenlijk op het volgende neer:
 - CreĆ«er een interface met Glade en sla deze op als project.glade
 - Maak een leeg document (project.py) aan in dezelfde map en zet dit erin:
#!/usr/bin/env python

import gtk

class MyProgram:
    def __init__(self):
        builder = gtk.Builder()
        builder.add_from_file("project.glade")
        builder.connect_signals(self)

if __name__ == "__main__":
    app = MyProgram()
    gtk.main()

Dit is enkel een klein begin om het programma te kunnen laten starten. Dit kan gewoon via de terminal, met: python project.py