Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scanner probleem  (gelezen 10103 keer)

Offline jnoordam

• Lid
Scanner probleem
« Reactie #25 Gepost op: 2006/04/06, 16:42:07 »
Ik kan inderdaad dubbelklikken op vuescan wanneer deze nog niet is uitgepakt in File-roller.
Dan krijg je een venster waar je iets mee zou kunnen doen: een programma intikken.
Ik heb gimp ingetikt en toen geopend : dit startte gimp op met een foutmelding dat het bestand niet bekend is.

Wanneer vuescan uitgepakt is kan er op klikken wat ik wil maar er gebeurt niets.
volgens mij is ook dit een doodlopende weg.
Wat mij het meest frustreerd is dat ik in Xsane helemaal niet kan kiezen voor een ander device, De TV kaart (Hauppage wordt me voorgeschoteld en thats it...

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
Scanner probleem
« Reactie #26 Gepost op: 2006/04/06, 17:03:37 »
Ik zou support vragen aan vuescan...

Azalin

• Gast
Scanner probleem
« Reactie #27 Gepost op: 2006/04/17, 00:20:41 »
In /etc/sane.d/dll.conf moet je alles behalve de scanner device die je wilt gebruiken verwijderen of commenten. Ik had exact hetzelfde probleem als jij hebt, tot ik de v4l en alle andere devices (behalve mijn canon_pp driver) gecomment had. Toen dee dhij het wel, maar alleen onder een sudo. Ik ben nog zoekende naar de oplossing van de niet toegankelijke parport0 is daar al een oplossing voor hier?

Azalin

• Gast
Scanner probleem
« Reactie #28 Gepost op: 2006/04/17, 02:23:30 »
Fixed! Wat te doen? Eigenlijk simpel. Je moet zorgen dat je via je netwerk scant. Hoe doe je dat:

sudo apt-get netkit-inetd
zodat je inetd volledig installeert, zonder inetd kan je op je kop staan maar werkt scannen over het netwerk niet

vervolgens pas je de volgende configs aan met de volgende aanpassingen:
/etc/sane.d/saned.conf
voeg aan deze config alle computers toe die mogen scannen. als dat alleen de locale computer mag zijn dan alleen localhost toevoegen. als je alle computers op 192.168.1.x wil toevoegen voeg je 192.168.1.1/255 toe

/etc/sane.d/dll.conf
zet overal een # voor BEHALVE voor net en voor de scanner driver, je zult dus alleen twee (tenzij je meer scanners hebt) lijnen hebben die niet commented zijn

/etc/sane.d/net.conf
uncomment hier localhost
bij de clients die gebruik van de scanner moeten kunnen maken zal je op die computers in die net.conf de ip/server naam moeten opgeven van de computer met de scanner. dit weet ik echter nog niet. nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen :)

/etc/inetd.conf
voeg de volgende regel toe
sane stream tcp nowait root.root /usr/sbin/saned saned
die root.root is dus het hele eieren eten. via die entry krijgt dat gekke ding dus toegang en dmv inetd kan je precies bepalen welke computer (ip) toegang heeft. dus geen suid grappen die toto beveiligings risicos leiden. dit is de aanbevolen manier van toegang krijgen tot paralel printers. usb schijnt allemaal een stuk soepeler te gaan... bah! :)

Alle configs opslaan. Vervolgens sudo /etc/init.d/inetd start
 (tenzij je na installeren van initd de computer hebt gerestart, dan doe je restart ipv start)
Draai nu gewoon xsane en je kan lekker scannen. Het zoeken naar scnanners duurt wel ietsje langer dan wanneer je onder root meteen de parport0 kan bereiken maar dit schijnt logisch te zijn aangezien de scanner direct op de poort wordt aangesproken en dat is iets wat alleen een root account schijnt te mogen (ergens gelezen). Dmv van de scanner via het netwerk te bereiken, wordt dit dus afgehandeld door het systeem.

Bron: http://penguin-breeder.org/sane/saned/

Mocht je er niet uitkomen dan lees ik dat wel hier. Bij mij draait hij in ieder geval. Nu alleen nog zorgen dat mijn vriendin ook kan scannen direct vanaf haar computer via mijn PC :) Dat zou wel stoer zijn. Luxe problemen noemen we dat aangezien de scanner en mijn computer nog geen meter uit elkaar staan :D

Succes!

Scanner probleem
« Reactie #29 Gepost op: 2006/04/17, 02:30:40 »
Ga slapen, gek, het is half 3 :p

Azalin

• Gast
Scanner probleem
« Reactie #30 Gepost op: 2006/04/17, 10:04:08 »
:) Hoor wie het zegt :D hehehe, maar wel opgelost :P

Offline jnoordam

• Lid
Scanner probleem
« Reactie #31 Gepost op: 2006/04/17, 12:31:38 »
Een leuke oplossing om via het netwerk te gaan scannen,
Maar als ik het goed begrijp gaat dit over de parallel port,
 geldt deze oplossing ook voor mijn USB scanner?
En die zou toch wat eenvoudiger aangestuurd moeten kunnen worden, daar hebben we tenslotte USB voor (plug en play).

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben meer een gebruiker dan een echte nerd, en zo gauw Ubuntu Windows kan vervangen zonder al te veel technische ingrepen gaat Windows de deur uit. Daar lijkt het nu nog niet op.

Misschien kan ik beter wachten tot de Dapper versie een beetje bugvrij functioneert.

Ondertussen is mijn bootloader gecrasht en vervolgens ook de partitie waarop Breezer stond.
Ik ben dus terug bij af en denk er inderdaad over om een paar maandjes te wachten op een goedwerkende Ubuntu versie.
Maar toch, hartelijk dank voor de geboden hulp.

Azalin

• Gast
Scanner probleem
« Reactie #32 Gepost op: 2006/04/17, 14:11:40 »
Deze oplossing is alleen bedoeld voor mensen met een paralelle poort scanner. De USB scanner gaat veel eenvoudiger, alleen moet je zorgen dat je toegang hebt tot de betreffende USB device. Standaard heb je namelijk als gebruiker geen rechten om de USB device van de scanner te gebruiken.

Probeer eerst eens sudo xsane (nadat je wel de dll.conf hebt aangepast en alleen die driver van jou scanner actief hebt staan, alle andere devices kun je dan beter commenten)

Als je sudo xsane doet en je kan dan wel scannen, dan moet je de rechten van je device aanpassen. In mijn zoektocht naar de oplossing van het parport probleem kwam ik duizende oplossingen (allemaal dezelfde) tegen voor de USB scanner, maar niet die van de parport. Mocht je er dus niet uitkomen kan ik nog wel even een blik werpen op een van die vele sites waar er oplossingen voor het USB scannen werd aangegeven. (lees: het goed zetten van de rechten)

Als je sudo xsane doet en je device kon niet gevonden worden, dan moet je eerst zorgen dat Ubuntu de device ziet.

Offline zappa

• Lid
Scanner probleem
« Reactie #33 Gepost op: 2006/04/17, 15:25:21 »
Voor USB:
Download de driver van internet en maak de permissies ervan in orde
Dan gedit /etc/sane.d/snapscan.conf

#------------------------------ General -----------------------------------
firmware /usr/lib/sane/firmware/ESFW30.BIN

In het geval je je firmware daar heb gezet of course.
Niets anders aanpassen en vergeen hotplug in Dapper en geen scanner module inladen.

Zo nu kan je scannen als root (xsane in terminal zal reeds werken)

Doe nu een lsusb en onthoud de 'poort'
Dan aanpassen indien op 003 bv.:

chmod g+w /proc/bus/usb/001/003
chown :scanner /proc/bus/usb/001/003

Should do it. :)

Azalin

• Gast
Scanner probleem
« Reactie #34 Gepost op: 2006/04/17, 17:09:03 »
Juist, dat was het :)

Offline zappa

• Lid
Scanner probleem
« Reactie #35 Gepost op: 2006/04/17, 19:08:18 »
Wel opletten, wanner je de scanner in een andere USB stopt zal het terug niet meer werken...

hanslynx

• Gast
Scanner probleem
« Reactie #36 Gepost op: 2007/03/26, 11:59:09 »
Saned probleem Scannen over de parallelport parport0 wordt geblokkeerd door authorisatie
Alle aanwijzingen gevolgd van Azalin
Scanner Trust 19200+ wordt herkend als een mustek_pp

De scanner wordt ook gevonden. rer kan ook gesand worden Maar na de preview van de scan komt er een schermpje > Xsane authorisatie benodigd voor net:localhost: Backend vraagt om een onbeveilgd wachtwoord.   Er kan geen passende gebruiker en wachtwoord worden gevonden. Daarna verdwijnt de preview. Dus alles is weg. dit gebeurt ook bij gewoon scannen
Ook het aanmaken van een bestand pass in .saned
username:password:ressource , waarbij ressource=net:localhost:mustek_pp
werkt niet
Scannen met root-rechten is geen enkel probleem!

Offline zappa

• Lid
Scanner probleem
« Reactie #37 Gepost op: 2007/03/31, 15:49:27 »
Doe eens
id gebruikersnaam (je inlognaam dus)
Zit je wel in de scanner groep? (110)