Fixed! Wat te doen? Eigenlijk simpel. Je moet zorgen dat je via je netwerk scant. Hoe doe je dat:
sudo apt-get netkit-inetd
zodat je inetd volledig installeert, zonder inetd kan je op je kop staan maar werkt scannen over het netwerk niet
vervolgens pas je de volgende configs aan met de volgende aanpassingen:
/etc/sane.d/saned.conf
voeg aan deze config alle computers toe die mogen scannen. als dat alleen de locale computer mag zijn dan alleen localhost toevoegen. als je alle computers op 192.168.1.x wil toevoegen voeg je 192.168.1.1/255 toe
/etc/sane.d/dll.conf
zet overal een # voor BEHALVE voor net en voor de scanner driver, je zult dus alleen twee (tenzij je meer scanners hebt) lijnen hebben die niet commented zijn
/etc/sane.d/net.conf
uncomment hier localhost
bij de clients die gebruik van de scanner moeten kunnen maken zal je op die computers in die net.conf de ip/server naam moeten opgeven van de computer met de scanner. dit weet ik echter nog niet. nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen

/etc/inetd.conf
voeg de volgende regel toe
sane stream tcp nowait root.root /usr/sbin/saned saned
die root.root is dus het hele eieren eten. via die entry krijgt dat gekke ding dus toegang en dmv inetd kan je precies bepalen welke computer (ip) toegang heeft. dus geen suid grappen die toto beveiligings risicos leiden. dit is de aanbevolen manier van toegang krijgen tot paralel printers. usb schijnt allemaal een stuk soepeler te gaan... bah!

Alle configs opslaan. Vervolgens sudo /etc/init.d/inetd start
(tenzij je na installeren van initd de computer hebt gerestart, dan doe je restart ipv start)
Draai nu gewoon xsane en je kan lekker scannen. Het zoeken naar scnanners duurt wel ietsje langer dan wanneer je onder root meteen de parport0 kan bereiken maar dit schijnt logisch te zijn aangezien de scanner direct op de poort wordt aangesproken en dat is iets wat alleen een root account schijnt te mogen (ergens gelezen). Dmv van de scanner via het netwerk te bereiken, wordt dit dus afgehandeld door het systeem.
Bron:
http://penguin-breeder.org/sane/saned/Mocht je er niet uitkomen dan lees ik dat wel hier. Bij mij draait hij in ieder geval. Nu alleen nog zorgen dat mijn vriendin ook kan scannen direct vanaf haar computer via mijn PC

Dat zou wel stoer zijn. Luxe problemen noemen we dat aangezien de scanner en mijn computer nog geen meter uit elkaar staan

Succes!