Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootfailure from Previous Device...  (gelezen 1525 keer)

Offline lifetap

• Lid
Bootfailure from Previous Device...
« Gepost op: 2010/03/08, 17:28:22 »
Hallo,
dit is de eerste keer dat ik op dit forum/site kom, en zal me in het kort voorstellen:
Ik ben een beginnende Linux user met wat ervaring van school, mijn rl naam is steven. En ik wil mijn linux ervaring gaan uitbreiden en dus zelf thuis er mee spelen.
Ik heb een oudere pentium 4 (HP, maar voor de rest onbekend merk zo ver(stikkers zitten er niet meer op >.>)) gekozen waar ik dus ubuntu op heb geinstalleerd, nu zit ik met het volgende probleem:

De pc is geinstalleerd met Linux Ubuntu Server 9.10.

Na het opstarten krijg ik de melding:
Citaat van: opstarten
Bootfailure from Previous Device...
GRUB loading.
error: no such partition
grub rescue>

Ik heb hiervan al wat opgezocht en blijkbaar heeft de bios een verkeerde schijflocatie doorgegeven, hierna heb ik de commando's uitgevoerd 'set' & 'ls' in de grub rescue. Maar voor de verder rest begreep ik het niet mee wat op deze sites stond.

De resultaten van de 'set' & 'ls' zijn:
Citaat van: set & ls

grub rescue> set
prefix=(hd0,5)/grub
root=hd0,5
grub rescue> ls
(hd0) (hd0,1)
error : out of disk

Verder kan ik de bios niet echt updaten, tot nu toe omdat ik geen info over het type pc heb, de biossoftware is 'ambibios easy setup utility - version 2.01a'.

Bedank! en vraag wanneer je nog iets meer moet weten :)

Re: Bootfailure from Previous Device...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/08, 18:39:25 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/08, 21:13:38 »
Ik ben een beginnende Linux user met wat ervaring van school, .......

De pc is geinstalleerd met Linux Ubuntu Server 9.10.

Waarom als beginnend Linux-gebruiker de server-versie geïnstalleerd en niet de desktop-versie? Of is het je bedoeling dat die pc als server gaat dienen?

Edit:
..........omdat ik geen info over het type pc heb........

Open een terminal (via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster), kopieer het volgende commando: sudo lshw -html > hardware.html en plak dat in de terminal. Druk op de Enter-toets, typ je wachtwoord (waarbij je geen lettertekens ziet verschijnen) en druk nogmaals op de Enter-toets.
Nu staat er in je Persoonlijke map (in menu Locaties) een bestand met de naam hardware.html met daarin een overzicht van de hardware van het systeem.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/08, 21:21:13 door Mikkel »

Offline lifetap

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/08, 22:49:43 »
oke bedankt voor de andwoorden zo ver :)
ja, het word een server en kan handmatig wel onderdelen installeren volgens commando's

Ik heb de LGrub LiveCD dinge gedaan, maar krijg als resultaat bij de ls/mnt het volgende:
Citaat
ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt
abi-2.6.31-10-generic         memtest86+.bin
config-2.6.31-10-generic      System.map-2.6.31-10-generic
grub                          vmcoreinfo-2.6.31-10-generic
initrd.img-2.6.31-10-generic  vmlinuz-2.6.31-10-generic

en dit lijkt er niet op zoals het hoort :P

en bedankt voor de code voor het hardware overzicht :D

« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/08, 23:49:15 »
Wat geeft sudo fdisk -l dan te zien?

Offline lifetap

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/09, 00:23:39 »
Wat geeft sudo fdisk -l dan te zien?

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 400.1 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x5c5c5c5c

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1       48610   390459793+  8e  Linux LVM
/dev/sda2           48611       48641      249007+   5  Extended
/dev/sda5           48611       48641      248976   83  Linux

« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/09, 00:31:03 »
Mag ik vragen waarom je LVM gebruikt? En heb je geen swap aangemaakt?
En wat geeft sudo mount /dev/sda1 /mnt

Offline lifetap

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/09, 00:37:59 »
Mag ik vragen waarom je LVM gebruikt? En heb je geen swap aangemaakt?
En wat geeft sudo mount /dev/sda1 /mnt

ik dacht dat ik voor een standaard indeling had gekozen... maar volgensmij toch niet lijkt me.

bij het uitvoeren van sudo mount /dev/sda1 /mnt krijg ik de melding:
mount: unknown  filesystem type 'LVM2_member'

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/09, 11:42:47 »
Ik ben maar een heel klein Ubuntu-gebruikertje hoor, maar als ik jou was zou ik:
1. Opnieuw installeren en dan de desktop-versie nemen, i.p.v. als nieuwe Ubuntu-gebruiker meteen in het diepe te springen door met een server te beginnen.
2. (ingeval van Ubuntu 9.10) kiezen voor formatteren in ext4.
3. Een swap (is te vergelijken met het virtueel geheugen in Windows) aanmaken van minimaal 1 keer het fysieke geheugen van de pc, maar liever nog 2 keer.
4. Een aparte /home aanmaken.

Opnieuw installeren lijkt heel veel werk, maar is het beslist niet. Zeker niet als je nog maar weinig aan je Ubuntu hebt getweaked. Mijn laatste Ubuntu-installatie duurde van pc opstarten met cd tot einde installatie welgeteld 16 minuten. =D
En dan eerst maar eens vertrouwd raken met Ubuntu, voor je je waagt aan een server. ;)

Hier nog wat info:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuDownloaden
http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopHardy (Deze handleiding is gemaakt voor Ubuntu 8.04, maar komt in grote trekken overeen met die voor een latere versie.)

Mocht je besluiten om ook Windows op die pc te zetten, dan is hier te lezen hoe je een dual boot systeem installeert: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 11:44:38 door Mikkel »

Offline lifetap

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/09, 17:09:08 »
Ik ben maar een heel klein Ubuntu-gebruikertje hoor, maar als ik jou was zou ik:
1. Opnieuw installeren en dan de desktop-versie nemen, i.p.v. als nieuwe Ubuntu-gebruiker meteen in het diepe te springen door met een server te beginnen.
2. (ingeval van Ubuntu 9.10) kiezen voor formatteren in ext4.
3. Een swap (is te vergelijken met het virtueel geheugen in Windows) aanmaken van minimaal 1 keer het fysieke geheugen van de pc, maar liever nog 2 keer.
4. Een aparte /home aanmaken.

Opnieuw installeren lijkt heel veel werk, maar is het beslist niet. Zeker niet als je nog maar weinig aan je Ubuntu hebt getweaked. Mijn laatste Ubuntu-installatie duurde van pc opstarten met cd tot einde installatie welgeteld 16 minuten. =D
En dan eerst maar eens vertrouwd raken met Ubuntu, voor je je waagt aan een server. ;)

Hier nog wat info:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuDownloaden
http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopHardy (Deze handleiding is gemaakt voor Ubuntu 8.04, maar komt in grote trekken overeen met die voor een latere versie.)

Mocht je besluiten om ook Windows op die pc te zetten, dan is hier te lezen hoe je een dual boot systeem installeert: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy

oke, bedankt voor ieders zijn reacties :)
jammer genoeg ben ik er nog niet uit, maar ik zal deze desktop versie dan toch wat meer eerst leren.
En opnieuw installeren heb ik weinig moeite mee, heb deze ubuntu server os volgens mij wel 10 keer ofzo de afgelopen 4 dagen geïnstalleerd omdat het maar niet wou werke :P

« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/09, 18:57:36 »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/09, 19:15:36 »
Misschien is dit een idee, desktop installeren en desktop leren.
Dan virtualbox installeren, dan kun je alle servers op de wereld oefenen, lvm leren etc.
In virtualbox kun je ook een copie maken van je image dan hoef je ook niet opnieuw te installeren.

Offline lifetap

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/09, 19:49:10 »
Misschien is dit een idee, desktop installeren en desktop leren.
Dan virtualbox installeren, dan kun je alle servers op de wereld oefenen, lvm leren etc.
In virtualbox kun je ook een copie maken van je image dan hoef je ook niet opnieuw te installeren.
ja dat heb ik ook al gedaan, maar dan met vmware. Dat gebruiken we op school om een netwerk simulatie te maken, hierbij is de linux server meestal een webserver.

Offline lifetap

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/10, 00:58:05 »
oke, het is gelukt :D

Wat ik gedaan is het installeren van de desktop versie van Ububntu van de LiveCD, om te kijken dat hij wel normaal starten, dit werkte normaal.
Daarna ben ik toch weer begonnen de serverversie te installeren, hierbij zat ik wel weer vast bij partitionering. Ik heb toen een video gekeken op youtube van een voorbeeld, en heb zelf manual 3 partities gemaakt, een primaire en een logisch. Op de primaire staat aller van '/' en in de logische zit de '/swap' van 1 gb en een partitie genaamd '/data'.

Bedankt voor jullie hulp :D

Ik zal denk ik vaker op dit forum komen en mogelijk gaan ondersteunen wanneer ik wat meer verstand er van heb :)