Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (thuis) netwerk  (gelezen 1975 keer)

Offline jaczdh

• Lid
(thuis) netwerk
« Gepost op: 2010/03/05, 15:03:13 »
Hoe kan ik in 9.10 met het netwerk verbinding maken?
In MS is dat voor mij in enkele minuten gepiept maar nu in linux lukt het me nog niet.
Wie kan helpen?

Re: (thuis) netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/05, 15:12:11 »
Met welk netwerk verbinding maken? Met het Windows-netwerk, of wat? Zodra je een map deelt, zit je in de werkgroep MSHOME als je dat bedoelt.

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/05, 15:15:42 »
Met welk netwerk verbinding maken? Met het Windows-netwerk, of wat? Zodra je een map deelt, zit je in de werkgroep MSHOME als je dat bedoelt.

Ik wil netwerkverbinding maken met de werkgroep van het MS netwerk hier, met volledige toegang tot de "interne" server hier.
Ik krijg wel het windows-netwerk icoon maar kom niet verder dan dat.
Het is dan een blanco map. Is er ook een mogelijkheid, net zoals MS, te zoeken naar computers?

(Op het netwerk staat deze PC als ext. mediaplayer)
Is de naam werkgroep MSHOME aan te passen door een nieuwe naam?

Kan de locatie niet aankoppelen
DBus error org.freedesktop.DBus.Error.InvalidArgs: Mountpoint Already registered
« Laatst bewerkt op: 2010/03/05, 23:25:59 door jaczdh »

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/06, 08:13:26 »
installeer allereerst samba, die kan je oa vinden in het software center.

ga dan met rootrechten naar een map die je wilt delen, bijvoorbeeld openbaar in je home map.

dit doe je door in een terminal in te geven: sudo nautilus
er word om je wachtwoord gevraagd, geef deze in en druk op enter.

navigeer naar openbaar en klik erop met rechts, kies voor deeloptie's en vink aan wat je nodig vind,
er zal een melding komen dat er nog heea ingesteld moet worden, accepteer dat en laat de pc zijn werk doen.

sluit hierna nautilus af en eventueel is een reboot nog nodig en dan kan je al je netwerk locaties eenvoudig benaderen.

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/06, 23:01:32 »
Waar vindt ik: navigeer naar openbaar

Bij het inloggen kreeg ik:
(nautilus:3666): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed

** (nautilus:3666): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'

** (nautilus:3666): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'

** (nautilus:3666): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'
Initializing nautilus-gdu extension

dit is normaal?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/06, 23:19:41 door jaczdh »

Offline chris.

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/07, 00:59:57 »
als je via gksudo nautilus de "verkenner" open hebt staan ga je naar de map met jou inlognaam en daar staat de map openbaar,, maar deze map heb ik puur als voorbeeld genomen,, dit kan je met elke willekeurige map doen.

de meldingen in je terminal kan je negeren, als nautilus gewoon opend kan de handelingen gewoon uitvoeren.

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/07, 14:32:12 »
Met jouw hulp Chris kom ik zeker al verder in het linux "doolhof", bedankt! Ik kan nu via het netwerk in de mappen kijken die op de linux pc staan. Dit kan dan alleen met gasttoegang.

Hoe stel je hier een user name en password in om in te loggen vanaf een andere computer in het netwerk?

Ik kan echter nog niet vanaf Linux op het Windows netwerk komen, als ik "netwerk" map open staat er niets in die map.
Geen enkele verbinding op het netwerk.

In mijn ontoereikende kennis van Linux kom ik hier niet verder, wat te doen om het windowsnetwerk te openen en verbinding te krijgen met andere computers?
Hoe kan ik in UBUNTU zoeken naar computers in het netwerk?
[opgelost]
« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 16:27:06 door jaczdh »

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/07, 19:56:25 »
Er is iemand die het weet, of is het niet mogelijk?

Offline chris.

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/07, 21:16:54 »
je kunt diverse rechten toekennen als je via de bovenstaande manier mappen deelt,

even lezen wat je wilt dat kan en dat aanvinken voor de betreffende mappen.

je kan zelfs aangeven dat anderen zonder beperkingen alles mogen wissen, gewoon nog even de deeloptie's openen via nautilus als root [via het sudo nautilus commando in de terminal] en opnieuw instellen :)

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/07, 22:46:40 »
Het is dus niet mogelijk om een volledige schijf vrij te geven zoals in Windows? (netwerkschijf)

Mappen delen
: Ik heb hier 2 keuzes, 1 dat je anderen toestaat schrijven/lezen en 2 gasttoegang zonder gebruikers account.

Maar als je de eerste keuze neemt (veiligste) moet je inloggen.

Hoe stel je hier naam en password in zodat je op een andere computer kunt inloggen?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 22:49:39 door jaczdh »

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/09, 20:47:07 »
Heeft iemand een oplossing voor het inlog mogelijkheid aan te maken om van een andere computer in te loggen?

Hoe stel je hier naam en password in zodat je op een andere computer kunt inloggen?