Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kon het vergrendelingsbestand'/var/lip/dpkg/'niet openen, are you root?  (gelezen 1437 keer)

Offline jodyd

• Lid
Hallo allemaal,

probeer 7zip te installeren. Eerst via softwarecentrum, maar dan werkt 7zip niet.
Toen via sourceforge gedownload, en via apt-get install in de terminal en dan krijg ik dit antwoord.

E kon het vergrendelingsbestand'/var/lip/dpkg/'niet openen, are you root?

zou iemand me dit willen uitleggen.

hartstikke bedankt alvast! Jody

Offline kamelot

• Lid
Re: kon het vergrendelingsbestand'/var/lip/dpkg/'niet openen, are you root
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/02, 08:31:10 »
Hoi om te beginnen volgens mij is er geen grafische front van 7zip voor Linux.
Als je 7zip installeert dan ken je standaard archief beheerder dit formaat aan .
Er zijn andere archief beheerders zoals peazip .

Als je via de terminal wil installeren moet je sudo gebruiken .
Zoals dit : sudo apt-get install 7zip
Dan voer je je wachtwoord in die blijft onzichtbaar
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline jodyd

• Lid
heb inmiddels zelf bedacht dat ik in de terminal eerst "sudo" moet schrijven voordat ik de apt-get install opdracht invoer, dus dat is opgelost.
opdracht in de terminal: $sudo apt-get install 7zip

nu krijg ik de melding dat terminal het programma niet vinden kan, ik had het in de thuismap geplaatst, dat lukte een vorige keer ook.

terwijl ik dit schrijf is het alweer opgelost, ik heb de map met p7zip gewoon in de downloadsmap gezet, en terminal kon de map vinden. klaar!

Offline jodyd

• Lid
Hoi Kamelot, bedankt voor je antwoord, ik ben een beginner in ubuntu en sommige dingen zitten er nog niet bij me ngeprogrammeerd, zoals "sudo" , maar ik heb het hem toch maar weer geflikt :D,

Offline jodyd

• Lid
Hoi Kamelot, je hebt gelijk vwb 7zip, ik heb dan ook p7zip geinstalleerd, groetjes Jody

Offline jodyd

• Lid
Hoi kamelot, en wederom heb je gelijk, ik dacht dat ik met p7zip binnen was, maar ik moet nu de terminal gebruiken om bestanden te ont-rarren, ik ga toch jouw peazip eens bekijken.
groetjes, Jody

Offline Lexaldo

• Lid
Wordt die 7zip niet in het rechtsklikmenu aangesproken onder comprimeren? Daar kun je dan het format kiezen.

http://www.howtoadvice.com/Ubuntu7zip/

nog even een detail:
apt-get install instaleerd via de packet bron.
niet via een lokaal bestand.
als je een bestand gedownload heb instaleer je die via dpkg -i <paket_naam>
en een .tar.gz instaleer je door hem naar de gewenst installatie map uit te pakken.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!