Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermresolutie / Beeldscherm wordt niet herkend  (gelezen 2056 keer)

Schermresolutie / Beeldscherm wordt niet herkend
« Gepost op: 2010/02/28, 15:25:19 »
Ik heb Ubuntu 9.10 en heb problemen met de resolutie van mijn beeldscherm. Na de periodieke updates van ubuntu wordt mijn beeldscherm vaak niet meer herkend en soms opeens weer wel.
Op het moment dat het beeldscherm (Samsung Syncmaster 225bw) niet wordt herkend is de schermresolutie 800x600 en dit is dus niet prettig kijken!
Kan iemand mij uitleggen wat hiervan de reden is en wat de mogelijke oplossing is?
Ik ben een leek op het gebied van Linux.
Alvast dank!

HJ

Offline Joshua822

• Lid
Re: Schermresolutie / Beeldscherm wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/28, 16:19:40 »
Bied dit draadje op het Engelse Ubuntu forum misschien uitkomst ?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/28, 17:54:19 »
Er wordt gesproken over inloggen via Ctr Alt F1 en daar codes in te voeren. Ik weet echter niet wat ik in het inlogscherm moet invoeren voordat ik de codes moet ingeven.
Wat is Gui?

alvast hartelijk dank!!

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/28, 18:22:52 »
De "GUI" ( kort voor Graphical User Interface ) is waar je nu in werkt. In plaats van tekstcommando's aan jouw computer te geven, werk je met objecten ( zoals menu's, knoppen, mappen, etc... ) die je ziet.

Als je in de GUI bent, ben je eigenlijk ingelogd op jouw Ubuntu computer. Men zegt nu dat je de toetsencombinatie "Ctrl + Alt + F1" moet invoeren. Daarmee kom je in een terminal. In een terminal kun je tekstcommando's aan de computer geven. Dat klinkt heel eng, maar dat is het echt niet hoor ;)

Als het zelf niet lukt om de instructies op die pagina te volgen, wil ik je daar straks bij helpen, maar nu moet ik even gaan.