Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan persoonlijke mappen na import in Thunderbird niet verwijderen  (gelezen 5036 keer)

Offline Obelix

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Hallo,

sinds een paar dagen maak ik gebruik van Thunderbird (laatste versie) en ik mag wel zeggen tot volle tevredenheid. Ik werkte tot die tijd met Outlook XP 2003 en heb dus middels de wizard alle mail, contactpersonen ed. geïmporteerd in Thunderbird. Met deze import zijn ook de persoonlijke mappen meegenomen in Thunderbird. Nu ben ik dus nog nieuw in Thunderbird en moet mijn weg nog zien te vinden. Bij het opschonen in TB (Thunderbird) heb ik allemaal verwijderd die verwijderd mocht worden en andere mail onder gebracht onder de desbetreffende account (mailbox) . Nu komt het, de persoonlijke map uit de Outlook omgeving in TB (geheel leeg gemaakt) laat zich niet verwijderen, dit geldt ook voor submappen van deze map, zoals verzonden items en concepten. Kan iemand mij svp helpen aan de oplossing als deze hiervoor bestaat. Alvast bedankt! :)

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Kan persoonlijke mappen na import in Thunderbird niet verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/24, 21:48:30 »
Open een terminal en type gksudo nautilus Nautilus opent nu in de root map, navigeer naar je homemap
/home/Obelix  druk nu gelijktijdig op CTRL+H nu zie je de verborgen mappen en files, te herkennen met een . ervoor. Navigeer nu naar de map .mozilla-thunderbird/*********.default/Mail/Local Folders , de * staan voor een letter en cijfercombinatie, is bij iedereen anders. Zie je hier je mappen? Anders even verder kijken in de map .mozilla-thunderbird/ Gevonden? Dan kan je ze nu verwijderen. Ze komen nu in de afvalbak van de root terecht. Wil je ze daar ook verwijderen ga je weer terug naar de root map, weer CTRL+H en kan je de afvalbak legen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/24, 23:06:40 »
4 vragen over je vraag:
Gebruik je de maildata van Thunderbird wisselend tussen Windows en Ubuntu?
Heb je een normale installatie of een Wubi-installatie?
Op welke partitie staat je Thunderbird-profiel en hoe is deze partitie geformatteerd (NTFS, ext3, ext4)?
Maak je gebruik van IMAP op een netwerk of werk je met POP3 voor de mails?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/24, 23:26:12 door HarzG »
Xubuntu 16.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Obelix

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/25, 11:05:35 »
@HarzG+ Gijsbert

Ik draai een notebook computer met Windows XP Home en hier heb ik sinds kort Thunderbird op geïnstalleerd. Ik heb de werkwijze zoals Gijsbert heeft beschreven opgevolgd op mijn Windows PC. Ik ben met de rechtermuis op de betreffende map in Thunderbird gaan staan en kon via eigenschappen herleiden waardeze map zich bevindt op de C schijf. Door heb ik alle mappen kunnen verwijderen echter de map die nu nog blijft staan is het Postvak Uit  mapje onder Local Map. Op zich kan ik hier mee leven hoor. Maar als deze ook te verwijderen valt dan is het opgelost. Aankomende zaterdag haal ik mij een MacBook Pro en dan moet ik deze mailomgeving (TB) weer importeren naar de Mac. Graag wil ik hier met een schone omgeving beginnen. Ik weet niet met welke e-mail client de MAC gebruikt maar waarschijnlijk is het niet zo moeilijk om mijn mail, contactpersonen maar vooral de accountinstellingen te importeren? Is hier een handleiding voor of moet ik nog ergens specifiek opletten? Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/25, 11:07:16 door Obelix »

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/25, 13:43:38 »
Vreemd dat die map zich niet laat verwijderen. Je kan met TB je mail exporteren, in mbox formaat, dus dit kan per folder.
Ik weet niet welk mail programma de Mac gebruikt, je moet je vraag nog maar eens in een ander topic stellen, er zijn genoeg mensen die een Mac hebben.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/25, 23:59:19 »
@Obelix: Je kan ook Thunderbird 3.0.1 voor de Mac installeren.
In principe werkt het zo, dat je een profiel compleet kan kopiëren incl. add-ons en mails. Nadat je Thunderbird voor de Mac hebt geinstalleerd, zoek ja naar de map waar het standaard user-profiel in staat. Thunderbird moet na de installatie dus nog niet worden gestart!
Dat profiel heet code_brij.default. Naast deze map kan je je Ubuntu-profiel met alle mails en instellingen plakken.
Vervolgens zoek je in de map waar de instellingen staan van Thunderbird het instellingen-bestand. Je bewerkt (zonder Thunderbird te openen) het bestand profiles.ini.
Daarin voeg je een na de installatie de naam van het kopie-profiel toe.
Citaat
[General]
StartWithLastProfile=0

[Profile0]
Name=default_OSX (automatisch aangemaakt tijdens de installatie)
IsRelative=1
Path=tm2r686d.default

[Profile1]
Name=ubuntu
IsRelative=1
Path=code_kopieren_van_mapnaam.default
Door de code 0 wordt de eerste keer niet het standaard profiel gestart.
Hierna moet Thunderbird met de optie thunderbird -P gestart worden en je ziet een keuzescherm. In dat scherm kan je je gekopieerd Ubuntu-profiel van Thunderbird starten en alle instellingen + mails staan er zoals vanouds.
Het zou kunnen dat sommige add-ons niet meer werken als die voor de Mac ongeschikt zijn. Die worden dan automatisch uitgeschakeld en die kan je verwijderen. De meeste gebruikers hebben bijna geen add-ons voor Thunderbird geïnstalleerd. Heb je zelf veel add-ons?

Offline Obelix

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/26, 13:16:14 »
@HarzG
Momenteel gebruik ik geen add ons in TB. Wellicht scheelt dit. Als ik je goed begrijp download ik eerst Thunderbird 3.0.1 voor de MAC en kan ik deze gewoon installeren. Hierbij mag ik TB na de installatie niet opstarten. Dan zoek ik na het standaard user-profiel? Op mijn "oude" Windows PC? Ik neem aan dat ik eerst een export moet doen van de mail en contactpersonen in TB op mijn "oude" Windows PC. Hoe doe ik dit?  Kan ik deze gewoon opslaan op een USB stick, de USB stick inpluggen op de MAC en vandaar uit weer inlezen (importeren).
Waar vindt ik het profiel dat aangepast moet gaan worden? Staat dit op de MAC in een bepaald folder?
Zoals je leest is het mij (newbee) niet duidelijk en wellicht wil je me stap voor stap (kort omschreven)het als reactie op deze website plaatsen. Ik zou het erg jammer vindt dat het mis gaat en ik ben nog steeds erg enthousiast over TB. Alvast bedankt voor de moeite.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/27, 00:00:57 »
Het is mij niet duidelijk wat de actuele stand op je systeem is. Als je volgens het advies van Gijsbert hebt uitgevoerd, zijn dan de ongewenste mappen weg en werkt Thunderbird verder normaal?
Als je bepaalde mappen niet kan verwijderen, zit de oorzaak misschien in een lege account van Outlook. Die is bij de import ws. meegenomen. Verder speelt, zoals ik al zei, de vraag een rol of je IMAP (mailmap staat feitelijk op de mailserver van bijv. Gmail) of POP3 (de mails worden altijd gedownload en zijn zichtbaar ook zonder Internet) gebruikt.
Als je hebt gekozen om meerdere mail-accounts te gebruiken en afzonderlijk te beheren, dan heeft elk mailadres een eigen Postvak IN, Verzonden, Prullenbak etc. Heb je tijdens de installatie vastgelegd dat alle accounts alle mails moeten plaatsen in de gezamenlijke mappen Postvak IN, Verzonden, Prullenbak, dan is dat alleen mogelijk als elk account gebruik maakt van POP3.

De plaats van de profielen incl. mails en alle instellingen is hier.
Windows 7, Vista users\%username%\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles/xxxxxxxx.default
Windows 2000, XP Documents and Settings\%username%\Application Data\Thunderbird\Profiles/xxxxxxxx.default
Windows 98, ME Windows\Application Data\Thunderbird\Profiles/xxxxxxxx.default
Mac OS          ~/Library/Thunderbird/Profiles/xxxxxxxx.default
Linux          ~/.thunderbird/xxxxxxxx.default

Globaal komt een "verhuizing" erop neer, dat je de volledige map xxxxx.default van Windows/Linux gaat kopiëren naar een USB-stick en vervolgens deze map weer plaatst op de Mac in ~/Library/Thunderbird/Profiles/. In deze map van de Mac staat ook het bestand profiles.ini dat kan je bewerken met een tekstverwerker zoals ik dat 24u geleden heb uitgelegd.