Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DOS openen met Ubuntu  (gelezen 3851 keer)

Offline gijs735

  • Lid
DOS openen met Ubuntu
« Gepost op: 2010/02/23, 18:19:38 »
Hallo,

Ik heb pas een programma gedownload (dat maakt gebruik van java want het is een .jar) en dat maakt gebruik van scripts die je kan uitvoeren en dat zouden dan een paar dingen doen in het programma. (je kan deze scripts in het programma uitvoeren) maar om nieuwe scripts toe te voegen moet je ze in windows in mijn documenten/*****/scripts zetten deze map staat in Ubuntu bij persoonlijke bestanden. Maar het probleem is om deze scripts uit te voeren moet je ze eerst ¨Compillen¨ dat doe je door in windows in de map ***** op compile.sh te drukken dan opent een dos scherm met met compiling scripts. Maar in Ubuntu opent hij dit bestand met een teksverwerker. Iemand een idee hoe ik de scripts toch kan compillen??? :|

Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/23, 18:23:28 »
Windows opent helemaal geen DOS-scherm, Windows opent de Opdrachtprompt. Een veelgehoorde mythe. Sinds Windows 98 is het zwarte scherm met witte letters geen DOS-prompt meer.

je bedoelt dat je de commandoregel (CLI) zoekt in Ubuntu? Die zit onder Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster. Mogelijk moet je het sh-script uitvoerbaar maken. Dit doe je met chmod. Meer hierover vind je op onze wiki.

Offline timosha

  • Lid
Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/23, 18:34:53 »
Iemand een idee hoe ik de scripts toch kan compillen??? :|

Compileren
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline gijs735

  • Lid
Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/23, 18:49:28 »
Ik ben al de hele tijd aan het zoeken op de wiki en op google maar ik vind het niet kan iemand me een link geven???

Offline vanadium

  • Lid
Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/23, 19:48:21 »
In Ubuntu moet je mogelijk dat script éérst nog uitvoerbaar maken (rechts-klik, eigenschappen). Dan krijg je bij dubbelklikken de optie om het script uit te voeren dan wel in een editor te openen.

Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/23, 20:06:38 »

Offline timosha

  • Lid
Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/23, 20:32:11 »
in een terminal:

sudo sh ./scriptnaam.sh
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: DOS openen met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/23, 20:42:16 »
in een terminal:

sudo sh ./scriptnaam.sh

3 opmerkingen :):
 - Gebruik alleen "sudo" als dit echt nodig is
 - Het script moet in de persoonlijke map staan, anders eerst "cd" naar de juiste map
 - "sh" hoeft er niet voor als het bestand uitvoerbaar is en ge "./" gebruikt