Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot ubuntu - windows7  (gelezen 696 keer)

Offline whatnames

  • Lid
dualboot ubuntu - windows7
« Gepost op: 2010/02/14, 22:07:19 »
Ik ben een echte nerd mbt tot linux en ook mijn leeftijd maakt het me niet gemakkelijk, dus graag clementie als ik onduidelijk ben. Ik heb Ubuntu geinstalleerd en daarbij de gehele schijf gebruikt. Nu wil ik echter naast Ubuntu ook windows 7 hebben maar dat lukt me niet. bv de gparted is in het engels  wat ik niet beheers. Ik heb van alles geprobeerd en gegoogled maar kom er niet uit. Wil er iemand mij heel eenvoudig uitleggen wat ik moet doen?
Dus het gaat niet om een dualboot windows-Ubuntu, maar ubuntu-windows 7. Mocht dat niet mogelijk zijn, kan iemand mij dan vertellen hoe ik ubuntu verwijder en windows er weer opkrijg, zodat ik van daaruit weer ubuntu kan installeren?? Bij voorbaat hartelijk dank voor de te nemen moeite en een beetje geduld voor een 70-jarige:)
eventueel ben ik ook tel. te bereiken.

Re: dualboot ubuntu - windows7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/14, 23:30:13 »
Daar gaan we: Start op met de live cd en open gparted, als je van de harde schijf gparted opstart blijft de partitie nl. aangekoppeld.
Als gparted is opgestart zie je zoiets.
Selecteer de grootste partitie en klik op Verplaatsen/grootte wijzigen nu komt er een kader om de partitie in het pop-up scherm, aan de linker en rechter kant van het kader zie je kleine driehoekjes, nu sleep je een driehoekje tot dat de grote van de partitie naar je zin is. En je klikt op Verplaatsen/ groote wijzigen. Dit kan even duren, dit is afhankelijk van hoeveel er op de partite staat. Hoe dan ook, meestal gaat dit goed, maar jij zou net degene zijn waar het niet goed gaat. Maak daarom altijd een Back-up van je belangrijke gegevens, beter mee dan om verlegen. Ongeacht het OS. Hierna selecteer je de vrij gekomen partitie en klikt boven op Partitie>Formateren en kies NTFS. Nu kan je Windows installeren. Na de installatie van Windows is Grub overschreven, dit is niet erg en los je zo op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel Denk je dit gaat mij allemaal boven de pet, is het misschien verstandig om contact op te nemen met een steunpunt in de buurt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.