Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Probleem met partities, na andere problemen (!?)  (gelezen 1955 keer)

Offline Zippo

• Lid
[OPGELOST] Probleem met partities, na andere problemen (!?)
« Gepost op: 2010/02/13, 16:37:03 »
Sorry voor de wat vage titel en ik hoop dat ik dit in de juiste rubriek plaats.
Meer uitleg :
1. Startsituatie : 3 maal Win XP + 1 maal Ubuntu 9.10 -> alles was OK
2. 1 Win XP vervangen door Xubuntu 9.10, dus blijven 2 maal Win XP + 1 maal Ubuntu 9.10 + 1 maal Xubuntu 9.10 -> alles was OK
3. 1 Win XP re-install, de eindsituatie zou hetzelfde moeten zijn als (2), tenminste nadat ik Grub opnieuw geïnstalleerd had MAAR (nu komt het)
bij het zoeken welke partitie (/dev/sdax) met Gparted (Live CD) staat heel de schijf hda als vrij/unallocated.
4. Met manueel zoekwerk/giswerk kwam ik erbij dat /dev/sda5 de partitie was die Grub nodig had en dus nu werkt Grub wel weer, maar volgens Gparted is nog steeds de hele /dev/sda vrij of unallocated. EN ! als ik ga kijken met Disk Utility krijg ik heel rare beschrijving van deze harde schijf (zie screenshot). Kijk naar het aantal Gb, vooral van de free spaces.

Ik zoek dus een manier om deze situatie te corrigeren, want ik ben (oh ja) zinnens om zeer spoedig (nog dit weekend) er nog een Win 7 bij te installeren (ruimte genoeg volgens de screenshot  =D). Ik hoop dat een soortgelijk probleem kan vermeden worden.

Thanxxx,
Stef
« Laatst bewerkt op: 2010/02/21, 18:55:11 door Zippo »

Offline Lexaldo

• Lid
Re: Probleem met partities, na andere problemen (!?)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/13, 18:17:06 »
Volgens mij is een printscreen van GParted veel duidelijker. Als je geen GParted hebt: die staat in synaptic.

Offline Zippo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/13, 18:52:42 »
Tja hier is de screenshot van Gparted, maat is niet echt veel op te zien.

Ik ben aan het zoeken naar een oplossing, mss biedt TESTDISK (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) een oplossing.

Offline Zippo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/13, 19:03:05 »

Hierbij ook een screenshot van de file browser waar je wel de 2 Win XP en de Xubuntu (33GB) partities ziet.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/13, 21:32:24 »
Nou dat GParted screenshot toont een enorme lege en onbruikbare ruimte (wel opnieuw te formatteren).
Als je rechtsboven klikt op /dev/sda (149.05 GB) zie je dan nog iets bruikbaars?

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/14, 01:37:33 »
Brrr, dat ziet er niet goed uit. Volgens mij is je partitietabel naar de haaien. Ik zou een externe schijf pakken en een backup maken van al die losse partities (dd of clonezilla oid) Dan vervolgens de partitietabel opnieuw aanmaken en dan weer alles terugzetten. Is je data nog wel intact?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/14, 10:09:05 »
Post hier misschien ook eens de output van "sudo fdisk -l". Dit geeft een textweergave van je partitietabel en geeft voor mij toch meer preciese info dan een screenshot.

Offline Zippo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/14, 13:29:20 »
Sorry, ben een beetje laat vandaag (een mens kruipt op valentijnsdag toch niet onmiddellijk achter de PC)
Hierbij de screenshot van 'sudo fdisk -l'.

Hierbij zie ik zelf een W95 partitie (waar een Win XP staat), en mijn tweede Win XP is niet te zien.
Ik speelde gisteren nog wat met 'testdisk' en daar zag ik een ander beeld. Ik zal trachten dit opnieuw te doen en zal het hier posten.

[verwijderd door de beheerder]

Offline Zippo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/14, 13:45:18 »
Hier dan het screenshot van testdisk.
Dit toont wel mijn twee Win XP's, de Win XP Pro EN - Study zelfs dubbel (met vermelding van een conflict).
De Linux 5&6 is Ubuntu, de Linux 8&9 is Xubuntu (het is de Xubuntu die zal vervangen worden door Win 7).
Partitie 8 (X-files) dient om bestanden te delen tussen alle Windows & Ubuntus.

Iemand in de zaal met ervaring hoe de partition table te herstellen. Ik meen te weten dat testdisk dit zou kunnen, maar een alternatief is welkom (ik vind het eerlijk gezegd nogal scary).

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/14, 14:00:17 »
Citaat
Hierbij de screenshot van 'sudo fdisk -l'.
* Ik kan die figurr niet openen
* Het is veel efficienter en vlugger de tekst uit de terminal te kopiëren en te plakken in een bericht tussen code tags (je kan die invoegen met de knop "#")

Testdisk spreekt van een "space conflict" (twee partities schijnen dezelfde ruimte te gebruiken).

Ik zou de backup van mijn persoonlijke gegevens actualiseren, en daarna gans de schijf wissen en herpartitioneren.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 14:02:06 door vanadium »

Offline Zippo

• Lid
[OPGELOST] Re: Probleem met partities, na andere problemen (!?)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/21, 15:47:26 »
Hi guys,

Sorry dat ik even niets meer liet horen, maar de griep had mij de voorbije week in 'zijn greep'.
Gisteren (na het maken van backups) heb ik dan met 'testdisk' de herstelling uitgevoerd. Deze procedure is eigenlijk redelijk eenvoudig en werkt utistekend. Wel even bij vermelden dat na de hertelling met 'testdisk' je wel opnieuw de 'grub-install'-procedure dient uit te voeren, want grub start wel maar blokkert dan de verdere opstart.
Hierbij nog een screenshot van de huidige toestand van mijn herstelde /dev/sda.

Thanxxx & Greetzzz,
Stef.

(ik heb wel al weer een nieuw probleem/vraag, maar dat is voor een nieuw onderwerp  ;))
« Laatst bewerkt op: 2010/02/21, 18:52:48 door Zippo »