(vooraf: heb je de live-cd gecontroleerd op fouten?)
Het is dus de bedoeling om een normale installatie te maken op een externe usb schijf die op elke willekeurige pc te booten is? Dan denk ik dat inderdaad de geëigende methode is om alle andere harde schijven los te koppelen, en vervolgens Ubuntu op de normale manier te installeren op de usb harde schijf. Je geeft aan dat je dit gedaan hebt, maar dat het niet werkt. Dat je verder geen enkele melding krijgt, maar alleen een knipperend streepje duidt er denk ik op dat grub überhaupt niet opgestart wordt vanaf de usb schijf. Dat dit op geen enkele pc waarop je de schijf installeert gebeurt geeft aan dat het niet met de computer te maken heeft. Dat puppy linux wel boot vanaf dezelfde harde schijf geeft aan dat het ook niet met de harde schijf te maken heeft.
Maar een normale installatie gebruikt puppy volgens mij net als ubuntu grub, maar wellicht grub1 en niet grub2 zoals Ubuntu 9.10. Het zou dus kunnen dat wanneer je de nieuwste Ubuntu probeert te installeren dat grub2 roet in het eten gooit. Het zou dus kunnen dat het wel lukt met Ubuntu 9.04 die nog grub1 gebruikt.
Wat ik dus zou adviseren als je Ubuntu 9.10 hebt geprobeerd te installeren, is om hetzelfde nogmaals te doen maar dan met Ubuntu 9.04. Dus de installatieprocedure zoals je die eerder hebt gedaan, dus eerst loskoppelen van alle andere harde schijven, vervolgens Ubuntu 9.04 in plaats van 9.10 installeren vanaf de live cd op de usb harde schijf. Verder niets doen met geavanceerde opties bij het installeren, dus grub gewoon op de usb schijf, die de enige aangesloten schijf is, laten installeren. Vervolgens in je bios instellen dat deze boot vanaf usb, de overige harde schijven voor de zekerheid nog losgekoppeld laten, en dan je vingers kruisen en booten..
Tip:
De tutorial die jij hebt gebruikt van pendrivelinux.com is voor een oudere ubuntuversie, namelijk 7.04. Dat je deze gebruikt voor de nieuwste Ubuntuversie, 9.10, waar de tutorial niet voor gemaakt is kan dus de reden van je probleem zijn. Het is altijd verstandig om te kijken of een tutorial niet verouderd is voordat je deze gaat gebruiken.