Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Dringend hulp gevraagd (Windows virusscanner actief in Linux?)  (gelezen 816 keer)

Offline Harry07

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Ik krijg na het surfen mbv FF een Windows virusscan actief, kan dat eigenlijk? Hij laat zien dat mijn C-schijf (daar staat Windows op) 'besmet' is, maar ik surf m.b.v. Ubuntu via een andere dan de c-schijf. Fake?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/08, 11:52:08 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 16.04LTS

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Cumulus007

• Lid
Re: Dringend hulp gevraagd!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/07, 20:02:28 »
Dergelijke websites vallen onder de oplichterij. Een bedrijf dat zogenaamd virusscanners verkoopt (met spyware en virussen erin) probeert via een website een virusscanner met XP-uiterlijk zo goed mogelijk na te bootsen. Je komt dit meestal tegen op illegale sites (zoals downloadsites) en websites die het moeten hebben van reclame-inkomsten. Het is overduidelijk dat dit nep is, alleen al omdat de harde schijf helemaal niets doet terwijl de nep-virusscanner doet alsof hij scant.

Gewoon een reclame waarover je je geen zorgen hoeft te maken ;)

Offline Sjoerd Broekhuijsen

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/07, 20:03:13 »
Ja, dat is Fake.

Je ziet ze wel vaker, dan 'scant' hij allemaal .DLL bestanden en .exe bestanden op mijn C schijf die niet bestaat..
Hij zelfs helemaal niks ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Harry07

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/07, 20:11:05 »
het was alleen lastig (en een beetje verdacht)  dat ie elke keer opkwam als ik FF weer opende, maar nu na reboot is het stil. =D Maar ik kijk of ik toch nog iets kan laten scannen (voor de zekerheid). Tips waarmee?

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/07, 20:12:37 »
het was alleen lastig (en een beetje verdacht)  dat ie elke keer opkwam als ik FF weer opende, maar nu na reboot is het stil. =D Maar ik kijk of ik toch nog iets kan laten scannen (voor de zekerheid). Tips waarmee?
Maak je echt geen zorgen, er bestaan namelijk enkele tientallen Linux-virussen waarvan het merendeel al lang is uitgestorven. Sterker nog, heel veel virusscanners kennen geen Linux-virussen.

Firefox bleef de pagina openen, omdat hij de laatst geopende pagina's onthoudt als je hem sluit.

Offline Harry07

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/07, 20:13:22 »
Dank je, pfff  =D