Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De installatie v/h pakket "grub-pc" in /target/ is mislukt.  (gelezen 1433 keer)

Offline trudol

• Lid
De installatie v/h pakket "grub-pc" in /target/ is mislukt.
« Gepost op: 2010/02/04, 12:59:59 »
Beste forumleden,

De melding v/h onderwerp wordt vervolgens gevolgd door: Zonder de Grub-opstartlader zal het geinstalleerde systeem niet kunnen opstarten.
Ik heb, omdat onze computer een "raid" configuratie heeft de "alternate CD" (de 64 bit-versie) gebrand en probeer Ubuntu 9.10 dus naast Windows XP te installeren. Alles gaat goed tot aan het onderwerp "Boot lader" installeren. Ik heb zowel de Grub- als de Lilo bootlader geprobeerd. Omdat installeren van de boot lader niet lukte, heb ik bij de 1ste keer installeren uiteindelijk gekozen om geen boot lader te installeren, maar ja dan krijg je bij het opstarten van de computer geen bootmenu en wordt gelijk XP opgestart.
Kan iemand mij hiermee helpen? Als ik nog iets van specificaties moet doorgeven, hoor ik dat graag.

Trudol

Re: De installatie v/h pakket "grub-pc" in /target/ is mislukt.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/05, 00:20:52 »
Je zal Grub op beide schijven moeten installeren, eventueel in de BIOS de opstart volgorde wijzigen van de harddisks indien noodzakelijk.
http://www.webupd8.org/2009/12/how-to-recover-grub2-linux.html of voor sata http://linux.derkeiler.com/Mailing-Lists/Ubuntu/2009-10/msg02245.html
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline trudol

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 08:38:08 »
Hallo Gijsbert,
Alvast bedankt voor je reactie. Ik zal het van het weekend uitproberen.
Trudol

Offline trudol

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/18, 19:52:59 »
Gijsbert,

De suggesties die je gaf heb ik uitgeprobeerd, maar zonder resultaat. Omdat ik er op een gegeven moment zo genoeg van kreeg heb ik er
uiteindelijk voor gekozen om de raid-configuratie op te heffen. Het gaf ook eerst even wat problemen om Ubuntu naast XP te zetten, maar daar ben ik wel uitgekomen. XP moest toch opnieuw geinstalleerd worden. De computer draait nu weer goed. Ik heb er wel weer wat bij geleerd.
Trudol