Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: drieluik-pamflet-folders maken  (gelezen 12575 keer)

drieluik-pamflet-folders maken
« Gepost op: 2010/02/01, 23:16:29 »
Hallo,

ik ben al enige tijd op zoek om een verticaal gelegen A4 papier zo in te vullen dat je voor en achter drie kolommen hebt.  Wanneer je deze dan toevouwt (als een brief in drie delen) dat je zogezegd een voorblad hebt, dan een inhoud.  Afin, jullie kennen die briefjes wel.
Mijn vraag is nu of er zo een programma bestaat dat je de strookjes apart kan invullen, en wanneer je deze afdrukt ze dan mooi op de juiste plaats komen te staan wanneer ze dichtgevouwd zijn.  Ik ben momenteel aan het sukkelen in OpenOffice Tekstverwerker, met tabellen, maar moet heel de tijd puzzelen wat waar komt te staan.
bedankt voor de (positieve) reacties alleszins

Offline Bobbie

• Lid
Re: drieluik-pamflet-folders maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/02, 07:55:06 »
Kijk eens hier misschien zit er een sjabloon tussen;

http://templates.services.openoffice.org/nl/taxonomy/term/328

eventueel kan je ook gericht je vraag stellen op het OO forum:

http://user.services.openoffice.org/nl/forum/index.php?sid=8fdaa919faf4a3bc1739096d260231c4

Tevens bestaan er ook diverse handleidingen over writer, daar heb ik ook diverse site van, als je die wilt.

Gr

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/02, 08:50:36 »
Even zo uit mijn hoofd (heb op dit moment geen OpenOffice bij de hand) + een handleiding wat ik aan het schrijven ben
http://sites.google.com/site/oooverslagen/home/stijlen-en-opmaak

Maak een 2e pagina aan (CTRL+Enter)
Druk op F11 (Aan de rechterkant verschijnt er een balk)
Klik op het 4e icoontje (in de rij van 5 iconen)
Rechterklik op standaard en kies wijzigen
In het tabblad pagina kies liggend
en in tabblad kolommen kies 3
vul eventueel de marges van de kolommen in
Klik op OK

Denk na over hoe de pagina's uit de printer komen, als je deze dubbelzijdig wilt printen. Zet op elke kolom de juiste tekst.

Wil je in een van die kolommen automatisch namen invullen uit een database/sheet/bestandje/adresboek dan vraag er maar om, dit zal ik dan wel vanavond thuis op moeten zoeken

Veel succes ermee
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/02, 10:33:11 »
@Ronnie, mooi dat je er mee bezig bent, gelijk bij mijn bladwijzers gezet.  :) :)

« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/02, 11:10:06 »
bedankt voor de antwoorden.  Tussen de sjablonen heb ik al gezocht, maar helaas niets gevonden.  Als je sites weet voor handleidingen van de writer, mag je me deze ook bezorgen aub.
Ondertussen ga ik es rondkijken naar de uitleg.  Alvast bedankt.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/02, 12:22:29 »
heb je een voorbeeld van wat je wilt hebben.

Inkscape al geprobeerd.

Pdf editor al geprobeerd.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/02, 15:10:02 »
Voor dat soort dingen is er maar een programma : SCRIBUS
Staat in synaptic
You gotta be hungry !

Offline ubby

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/02, 16:01:25 »
In Scribus staat deze optie inderdaad maar dan krijg je toch heel wat anders dan dat je in een professioneel programma als Indesign krijgt.
Hier heb ik ook een bug report van gemaakt maar ik vraag me af of er ooit wat mee zullen doen.
Mijn advies, probeer het met OpenOffice.org.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/03, 13:45:13 »
bedankt, het was inderdaad SCRIBUs dat ik gezien had, maar door niet frequent te gebruiken uit het oog had verloren omdat ik er nog geen toepassing voor had.
Iedreen alvast bedankt, ook voor de handleidingen !!!!