Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren met blokkendoos m.b.v. mini-cd of alternate-cd  (gelezen 965 keer)

Offline tryer

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Ik wil wat experimenteren met het zelf opbouwen van een mini-Ubuntu m.b.v. de blokkendoos. Ik heb daar bij de algemene documentatie nu het een en ander over gelezen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieMiniCD

Nu staat er dat je bij gebruik de hele hardisk ermee wist, terwijl ik het wil doen op een aparte partitie. Dit staat er:

Voorbereiding
    * Als eerste moet u zorgen dat u een backup heeft van uw bestanden, e-mails, foto's e.d. Zo gaan ze niet verloren tijdens de installatie. De gehele harde schijf wordt immers overgeschreven als u deze handleiding volgt. Dat houdt in dat ook uw Windows-installatie vernietigd zal worden, uw hele computer wordt geleegd en de volledige ruimte wordt gebruikt voor Ubuntu.
    * Zorg dat u de mini-cd van Ubuntu heeft. De cd-image van de mini-cd downloadt u op deze pagina. (U neemt het beste de laatste versie of de laatste LTS-vesie, 8.04.) Brand nu de CD-image naar een cd. Hoe u dit doet, leest u hier.
    * Verbind de computer bedraad, dus met een netwerkkabel, met het internet. De installatiepaketten worden namelijk via het internet opgehaald.

Moet ik dan toch de alternate-cd gebruiken, en gaat die installatie hetzelfde als met de live-cd van Ubuntu:

Alternate-CD

Bij deze methode wordt alles vanaf de CD-rom geïnstalleerd. Dit impliceert dat u eerst een groot .iso bestand moet downloaden, tijdens de installatie heeft u evenwel geen internetverbinding meer nodig. Ook hier enkele aanmerkingen:
    * De installatie verloopt behoorlijk vlotter dan de installatie met de Mini cd, er moet immers niets meer gedownload worden.
    * U verkrijgt een 'oud' systeem, na installatie moeten nog updates gedownload en ge├»nstalleerd worden.
U brandt het .iso bestand (download, kies voor de "Alternate Install CD") op een cd-rom en start de computer hiervan op. Kies uw taal en druk F4 voor andere installatiemodi. Kies voor een opdrachtregel-besturingssysteem en selecteer daarna 'Installeer Ubuntu' met Enter.

Worden bij gebruik van de alternate-cd ook de bestaande partities van de HD overschreven ??