Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie en Compiz *opgelost...*  (gelezen 1222 keer)

Offline coobster

• Lid
Resolutie en Compiz *opgelost...*
« Gepost op: 2010/01/30, 01:47:38 »
Hallo allemaal,

zoals ik in het off-topic gedeelte al stelde ben ik bezig om een eigen systeempje op te zetten. Een computertje waar voorheen vista op draaide wil ik met Ubuntu 9.10 laten draaien. Dit installeren is me goed gelukt, en nu is hij aan het updaten. Echter weet ik dat er veel meer mogelijk is voor mij, maar hierbij heb ik enige hulp nodig, ik heb namelijk totaal geen ervaring met de codes in een terminal of het uitgebreid installeren en configureren van een linux systeem... En zou het liefst de boel uitvoeren door gewoon te kunnen klikken ;) (de luie Coobster komt naar boven, aangezien ik gewoon geen tijd en zin heb alle pagina`s over de terminals door te lezen...alleen als het echt niet anders kan en niet TE moeilijk is ;) )

Dus ik strand op een paar probleempjes die ik zelf niet kan oplossen. Hieronder volgt het in stapjes:

1) Ik kan de resolutie van mijn beeldscherm niet aanpassen. (kampte ik met een vorig systeem ook al mee, echter heb nooit op kunnen lossen...) Momenteel staat hij op een resolutie van 800x600 maar er is geen makkelijke mogelijkheid voor mij om dit met een paar drukken op knoppen te veranderen, en zou dit graag wat groter maken... (dus de pictogrammen en rommel kleiner...:P)

2) Ik wil graag aan de slag met Compiz (heb ik eerder gezien, en gedaan met een maat van me..., maar snap er zelf nog niet veel van en kom er niet mee uit de startblokken...) Hoe kan ik dit goed installeren zodat ik er verder zelf mee aan de slag kan.

3) Verder, zijn er nog dingen die ik standaard beter kan aanpassen waardoor het systeem makkelijk en gebruiksvriendelijk wordt om mee te internetten/Downloaden en filmpjes te kijken... Iemand nog suggesties of "must-haves" waar ik anders later tegenaan zou lopen???

Ik hoop snel een reactie te krijgen. Het heeft geen haast, maar het zou leuk zijn als iemand me een zetje in de goede richting kan geven zodat ik zelf verder kan klooien!!! :P
(PS, heb je meer info nodig, vraag gerust. Dan post ik dat zo snel mogelijk. Alles om lekker aan de slag te kunnen helpt!!!)

Groeten,
Coobster
« Laatst bewerkt op: 2010/02/02, 16:18:32 door coobster »

Offline Roc.am

• Lid
Re: Resolutie en Compiz
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/30, 02:56:33 »
Welkom back,

1) probeer eens bij systeem - voorkeuren - scherm

2) beheer - synaptic pakketbeheer: type Compiz

3) kijk eens door de documentatie van deze site en op http://sites.google.com/site/computertip/  en doe er je voordeel aan

Succes   :)

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/30, 04:38:42 »
Heb je de videokaart drivers geinstalleerd? Via systeem-administration-hardware drivers.

Grootte scherminstellen, je config opstarten als gksudo(administrator), dan kun je wel de instellingen saven.

Pc installeren, dan dit doen, http://sites.google.com/site/computertip/
Hier staat veel info over ubuntu en wat je eigenlijk moet intalleren na installatie, codecs java etc.

Peazip(winzip winrar) vind ik goed, zit niet in ubuntu.(hier kan je ook files mee samenvoegen)
Samenvoegen files de java van hjsplit installeren, zit niet in ubuntu.
Kget download manager voor website's.
k3b branden.
Doublekiller via wine(windows programma).
Thunderbird voor mail gebruiken.
Sabnzb om nieuwsgroepen te downloaden.
Bleachbit om temps etc te wissen(meer hoef je niet te doen in linux).
Openshot video editor, niet in ubuntu.
Voor de rest veel forums lezen, hier dus en de engelse.

Offline coobster

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/30, 13:23:27 »
Gouwd :P

daar gaat ik van het weekend effe mee aan de slag. Bedankt alvast :P Jullie horen nog van me... En ik hoorde al dat je vooral veel moet gaan klooien en rommelen, daar schijn je het meeste van te leren  :rolleyes:

« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/30, 13:31:00 »
Citaat
En ik hoorde al dat je vooral veel moet gaan klooien en rommelen, daar schijn je het meeste van te leren

Klopt als een bus, het spreekwoord zegt immers:
Al doende leert men.  ;)

Volhouden dus, zo wordt je mettertijd ook een expert op Linux.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline coobster

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/01, 20:12:28 »
Heb je de videokaart drivers geinstalleerd? Via systeem-administration-hardware drivers.

Grootte scherminstellen, je config opstarten als gksudo(administrator), dan kun je wel de instellingen saven.

Pc installeren, dan dit doen, http://sites.google.com/site/computertip/
Hier staat veel info over ubuntu en wat je eigenlijk moet intalleren na installatie, codecs java etc.

Peazip(winzip winrar) vind ik goed, zit niet in ubuntu.(hier kan je ook files mee samenvoegen)
Samenvoegen files de java van hjsplit installeren, zit niet in ubuntu.
Kget download manager voor website's.
k3b branden.
Doublekiller via wine(windows programma).
Thunderbird voor mail gebruiken.
Sabnzb om nieuwsgroepen te downloaden.
Bleachbit om temps etc te wissen(meer hoef je niet te doen in linux).
Openshot video editor, niet in ubuntu.
Voor de rest veel forums lezen, hier dus en de engelse.

Bedankt ;) Het is goed gelukt, heb zelfs zelfstandig een dock op kunnen zetten :P Dit zal nog wel een beetje klooien blijven, maar ik ben al goed onderweg.

Echter 1 vraag erbij.

In de dit dockje, een cairo-dock, heb ik een starter voor kopete geplaatst. Echter deze laat kopete niet starten? Ik heb al andere manieren geprobeerd, en geprobeerd zelf een starter te maken met een opdracht, echter krijg ik dit nog niet aan de praat? Iemand misschien een oplossing?

Groeten Coobster