Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alternatief voor open office tekstverwerker?  (gelezen 7997 keer)

Offline smurfje

• Lid
alternatief voor open office tekstverwerker?
« Gepost op: 2010/01/29, 22:24:47 »
Tot nu toe werkte ik met Ubuntu 8.10. Alles fantastisch, behalve Open Office. Dat vond ik erg traag opstarten, en de tekstverwerker voldeed ook niet echt aan de verwachting.

Nu ga ik over (denk ik, ik heb nu in ieder geval een wat snellere computer) op Ubuntu 9.4. Zit daar dan standaard een betere versie van Open Office bij?

Of zijn er goede alternatieven voor Open Office? Wie heeft goede ervaringen?

Offline HarzG

• Lid
Re: alternatief voor open office tekstverwerker?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/29, 22:51:13 »
1. OpenOffice3 is sneller dan de versie 2.
2. De traagheid is vooral te merken het 1e opstarten. Hierna gaat het veel sneller (zowel in Windows als in Linux).
3. OpenOffice3 kan volgens mij beter omgaan dan Abiword met formaten van de andere grote tekstverwerker die doc(x)-bestanden maakt.
4. Het is verstandig om de OpenOffice-handleiding te lezen en (gratis) online-cursussen te gebruiken als je een andere tekstverwerker gewend bent.
(De gewone handelingen vet/nummering/onderstrepen verschillen niet zozeer van de MS producten, maar het maken van kop/voettekst, paginanummers, verschillende indelingen "staand+liggend" in 1 document zijn wel op een andere plek te vinden dan bij Word.)

Vraag: waarom wil je nu pas van 8.10 naar 9.04 en niet verder naar 9.10 overstappen? Je kan ook wachten totdat 10.04 komt en een schone installatie uitvoeren.
Als je bijna 10 maanden hebt gewacht met de upgrade naar een versie die inmiddels ook weer 9 maanden "oud" is, dan kan je misschien ook tot eind april wachten en 10.04 LTS installeren. Daarmee heb je dan ongetwijfeld een snelle en lang ondersteunde versie.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/29, 23:07:30 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/29, 22:55:43 »
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs Art 22.
Daar mee kunt U Open office wat sneller maken. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/29, 23:04:25 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/29, 23:08:35 »
Hier nog een aantal tips: http://www.zolved.com/synapse/view_content/28209/How_to_make_OpenOffice_run_faster_in_Ubuntu
Oa Java uitschakelen, aantal undo-stappen terugzetten.

En idd: Abiword start razendsnel op.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/29, 23:21:06 »
OpenOffice start bij mij ook vrij snel (2 tellen), maar dat komt misschien om dat ik werk met een 64bits Xubuntu 9.10.
De opstarttijd is met "Java aan" en is hier ook niet sneller met "Java uit".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/30, 09:00:35 »
Is Kword (Koffice) een optie? In Kubuntu is deze (uiteraard) snel. In ubuntu zal het opstarten iets langer duren, omdat de kde-libs eerst geladen moeten worden. Ik kan tot nu toe nog niet wennen aan de lay-out (Doet me een beetje denken aan de nieuwe MS-office versie op mijn werk: het is MS gelukt om alle functies te verplaatsen, anders te noemen en te clusteren. Of er iets verbeterd is weet ik niet, maar het zoeken naar functies die ik bij een vorige versie blindelings kon vinden, is ook een aardig tijdverdrijf >:()

Offline timosha

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/30, 09:08:12 »
Ik gebruik OpenOffice (Ubuntu 9.10) en StarOffice (Solaris 10). StarOffice kan duidelijk veel beter omgaan met Microsoft Office 2007 bestanden en is ook sneller dan OpenOffice.

StarOffice is niet gratis maar daarvoor krijg je wel heel regelmatig updates, meer dan voor OpenOffice. En ondersteuning krijg je ook.

En tja, onder Ubuntu draai ik ook CrossOver Standard en daar draait uit Microsoft Office 2007 Word, Excel, Powerpoint, One Note en Outlook perfect in. Maar CrossOver Standard is ook niet gratis.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 09:12:18 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/30, 09:16:40 »
Nu ga ik over (denk ik, ik heb nu in ieder geval een wat snellere computer) op Ubuntu 9.4. Zit daar dan standaard een betere versie van Open Office bij?

In 8.10 (Intrepid zit 2.4. In 9.10 (Karmic) zit 3.1.1. Het opstartverschil tussen 2.x en 3.x is significant: gevoelsmatig factor 2-3 sneller. Met upgraden wordt OpenOffice dus (veel) sneller.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/30, 09:31:26 »
Volgens mij hangt het er gewoon helemaal vanaf wat je met je tekstverwerker wil gaan doen. Voor 99 % van ieders behoeften is OOo ruim voldoende. Traag opstarten ? Wat heb je aan een paar seconden tijdwinst bij het opstarten als je nadien toch weer uren door het venster gaat staren om net die ene goeie zin van die super-roman te vinden ?
Wil je alleen maar losse gedachten opschrijven, dan moet je iets van een notablokje hebben (tomboy of zo). Zit je in de wetenschappelijke publicaties dan moet je LateX leren... En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline timosha

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/30, 10:06:50 »
Volgens mij hangt het er gewoon helemaal vanaf wat je met je tekstverwerker wil gaan doen. Voor 99 % van ieders behoeften is OOo ruim voldoende. Traag opstarten ? Wat heb je aan een paar seconden tijdwinst bij het opstarten als je nadien toch weer uren door het venster gaat staren om net die ene goeie zin van die super-roman te vinden ?

Hoe komt U aan die 99% voor "ieders behoeften"? Komt dat van het Centraal Bureau Voor Statistiek?

Ik ken heel wat Unix/Linux gebruikers die wel vaker een of ander document moeten openen dat door Microsoft Office is aangemaakt. Dat komt misschien omdat MS Office het meest gebruikte pakket is op PC en Mac.

Dus die 99% moet in ieder geval bijgesteld worden.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/30, 10:39:05 »
Citaat
Ik ken heel wat Unix/Linux gebruikers die wel vaker een of ander document moeten openen dat door Microsoft Office is aangemaakt. Dat komt misschien omdat MS Office het meest gebruikte pakket is op PC en Mac.

Dus die 99% moet in ieder geval bijgesteld worden.
Naar boven misschien? Juist hiervoor is OpenOffice een van de betere opties voor linuxgebruikers.

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/30, 10:46:15 »
Net als een paar anderen hier heb ik helemaal geen opstart problemen. Integendeel. Het gaat supersnel.
Daarom, updaten die handel en gewoon 3.1 van Openoffice proberen, werkt zichtbaar beter en sneller als wat jij hebt.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/30, 11:03:03 »
Alles fantastisch, behalve Open Office. Dat vond ik erg traag opstarten, en de tekstverwerker voldeed ook niet echt aan de verwachting.
Wat verwacht je van een tekstverwerker?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/30, 11:22:03 »
Zeer groot is de keuze niet. Voor zover ik er zich op heb, zijn abiword (optimaal op de gnome desktop) en kword (optimaal op de KDE desktop) zowat de enige alternatieven. Beiden zijn wat minder krachtig dan OOo. Installeer ze en test ze uit.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/30, 11:25:34 »
Citaat
Wat verwacht je van een tekstverwerker?
Flauw antwoord, niet van TS:
iets wat eruit ziet als MSWord, wat dezelfde knoppen heeft als MSWord, wat dezelfde macro's heeft als MSWord, waar ik niet meer bij hoef te denken over MSWord; kortom: MSWORD natúúrlijk.
Eind flauw antwoord.

Het echte antwoord komt natuurlijk in de buurt van: daarover is door de ontwerpers van onder andere MSWord, OO, Abiword en Staroffice zéér grondig nagedacht. Dat heeft in díe tekstverwerker geresulteerd. De uiteindelijke specs daarvan vallen toch wel onder de bedrijfsgeheimen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 11:27:12 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline smurfje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/21, 15:21:16 »
Iedereen bedankt voor de antwoordwen en suggesties. Uiteindelijk heb ik het op de snellere computer bij het oude 8.01 gehouden, en Open Office  werkt nu erg snel...
(De reden waarom ik nog niet over ben naar 9,1 is dat ik dan weer moet klungelen met preferences...)
 =D